CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg havde heller ikke den store viden om det til at starte med, men efter at have læst mig gul og grøn i hovedet i en måned, så fandt jeg den røde tråd. Jeg har faktisk bare valgt en ud af mange forskellige løsninger. Det kommer alt sammen lidt an på hvad pengepungen siger.

Man kan roligt sige at ens horisont bliver udvidet en del, for der åbner sig en helt ny verden, da er en kombination af håndværk, elektronik, mekanik og computerteknik. Det ene tager det andet med.

CNC er blandet pose bolcher.

Hilsen Metalsnedker
Hej Metalsnedker,

Jeg læser med stor interresse denne tråd da jeg netop igår har bestilt et CNC kit fra hobbycnc i USA lige som dig. Jeg har kiket på MANGE CNC konstruktioner på nettet, og en ting er sikkert - det kan laves på mange måder...

Lige som dig vil jeg forsøge at lave en CNC ud fra de dele jeg har til rådighed (eller kan få fat på for rimelige penge), for at se hvordan det fungerer og drage nogle erfaringer., men jeg på indrømme at jeg syntes det er meget begrænset hvad jeg kunne finde af grupper eller ligesindede i DK med denne hobby, og kunne godt tænke mig at tale med andre der har samme interresser for at kunne komme godt fra start. Mit største problem må siges at skaffe materialer til at bugge den af...

Mvh
Kim
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Kimfmx...
Med hensyn til materialer, skulle du nok kontakte den lokale produkthandel, eller en maskinfabrik.. Og med hensyn til at få delene lavet en maskinarbejder, hvis du ikk selv kan.... Men hvis du kender et sted de arbejder i jern, så er det nok ikk prisen på det der vælter budgetet, med mindre det skal laves for under en plov....

/ Mazak-center
Citat fra kimfmx

Hej Metalsnedker,

Jeg læser med stor interresse denne tråd da jeg netop igår har bestilt et CNC kit fra hobbycnc i USA lige som dig. Jeg har kiket på MANGE CNC konstruktioner på nettet, og en ting er sikkert - det kan laves på mange måder...

Lige som dig vil jeg forsøge at lave en CNC ud fra de dele jeg har til rådighed (eller kan få fat på for rimelige penge), for at se hvordan det fungerer og drage nogle erfaringer., men jeg på indrømme at jeg syntes det er meget begrænset hvad jeg kunne finde af grupper eller ligesindede i DK med denne hobby, og kunne godt tænke mig at tale med andre der har samme interresser for at kunne komme godt fra start. Mit største problem må siges at skaffe materialer til at bugge den af...

Mvh
Kim


Hej Kim

Tillykke med at du også er hoppet med på vognen. Det bliver meget spændende for dig kan jeg love.

Man kan altid starte med at bygge en i træ. Her er materialerne tilgængelige fra det lokale byggemarked. Det bliver dyrt og omfattende (og knap så sjovt) hvis man skal have andre til fremstille de dele man skal bruge. Hvis de har noget jern man selv kan bearbejde, så er det fint nok.

Det som kan vælte budgettet, er hvis man vil have kvalitetsspindler på sin maskine. Spindlerne er hjertet i konstruktionen og de bestemmer i sidste ende hvor god en præcision man får. Du kan altid starte med at købe nogle almindelige gevindstænger fra byggemarkedet, selvom deres stålkvalitet er en smule ussel. Til gængæld er det meget, meget billigt i forhold til andre alternativer. Hvis du får maskinen til at virke i første omgang, så kan man altid opgradere på et senere tidspunkt.

Hvis det hele ser meget sort ud, kan du investere i nogle tegninger som kan købes på Solsylva.com for 35 $ eller noget i den stil.
Gutten har bygget nogle forskellige typer maskiner, som netop kan laves med materialer fra byggemarkedet. Her får du et gennemtestet design og du ryger ikke i alle de beskidte fælder.
Jeg synes det har været sjovt selv at designe og lave min første maskine fra bunden af, men der er som sagt mange fælder, fandt jeg ud af og så kan det godt blive lidt dyrere end beregnet.


Hilsen Metalsnedker
Jeg håber ikke jeg har givet forkert indtryk, men jeg vil gerne og kan godt lavde den selv, men problemet er materialerne som i selv nævner spindlerne og hvad jeg også har fundet ud af er de linære glidebaner de forskellige dele skal glide på er meget svære at få fat på i danmark.

Jeg har købt et sæt af 3 kugleleje spindler på Ebay for en god pris, så de er sikret, men de linære glide baner er super dyre at få hjem til Danmark fra USA brugte, og jeg tør ikke tænke på hvad de koster fra nye i Danmark.

Jeg vil lave den af metal, (Jern til de stabile, og Alu til det bevægelige). Jeg har talt med en australier om også bygger CNc, og har meget erfaring med dette, som satte mig på plads med hensyn til kuglelejer og oh hjemmelavede glidebaner, som han sagde bliver det alt for upræcist. Men det kan jo laves på mange måder og nogle er selvfølgelige mere præcise end andre.. Men jeg går ikke igang med at konstruere før jeg har nogle linære glidebaner det kan køre på.

Mvh
Kim Mortensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tillykke med kuglespindlerne. Jeg har selv været på Ebay og kigge et utal af gange, men har desværre ikke kunnet finde nogle der "matchede" min egen maskine.
Skinneføringer kan godt være lidt svære at få fat på til en overkommelig pris. Pas på med ikke at overdimensionere dem, det bliver de kun dyrere af. Jeg kan oplyse at én standartvogn på en 15mm bred skinneføring, kan modstå en dynamisk trykbelastning på ca. 8500N (850kg), så de behøver altså ikke at være så voldsomt store igen.

Jeg forstår dog ikke hvad ham australieren mener med at "det bliver alt for upræcist"? Måske hvis man skal fræse i stål, så skal man have nogle solide skinneføringer, men til fræsning i træ er brugen af kuglelejer ganske fortrinneligt. Det kommer jo helt an på hvad man har tænkt sig at bruge maskinen til.

Hvad har du selv tænkt på at din maskine skal kunne?

Hilsen Metalsnedker
Jeg har tænkt mig at holde mig til Aluminium, men starte i træ.

Jeg er enig i at alm. lejer er helt iorden til træ, men jeg syntes jeg løser en del hovedpiner med de smarte linære lejer.

De spindler jeg købte har brugbar længder på 48 cm/33 cm/14 cm, så hvis jeg vil opgradere projektet (og rammen) må jeg anskaffe mig en lang spindel og skifte dem rundt så jeg får den korteste til overs. Men det skal først blive et problem før jeg køber den. Jeg tror 48x33x14 er nok til de fleste CNC opgaver på hobby niveau.

Mvh
Kim Mortesnen
Skinneføringer er smarte fordi de er så robuste og så giver de systemet en hvis enkelthed. Det man får hovedpine af, synes jeg, er prisen på dem.

48x33x14 cm kan bruges til mange arbejdsopgaver, men eftersom jeg primært laver skilte, bliver længden og bredden for lille til mig.

Det vigtigste i første omgang er vel også at du bare får maskineriet op og køre og får gjort dig nogle erfaringer. Der er altid plads til at lave en større maskine på et senere tidspunkt.

Hvilke motorer købte du egentligt sammen med styrekortet og hvad er tilspændingen på dine spindler samt diameteren på dem?
Hej igen Kim

Jeg har set din post på HobbyCNC forummet. Jeg købte min transformator her:

http://www.elektronik-lavpris.dk/eshop/index.asp

Søg efter transformatorer i kolonnen til venstre -> Ringkerne 300VA -> Ringkerntrafo 300VA 1x230V 2x12V (den øverste). Du skal bare forbinde ledningerne i serie, så har du ca. 25VAC at gøre godt med.

Hilsen Brian
Vedr. dine spørgsmål fra HobbyCNC forummet.

Akseldiameteren på motorerne er 1/4", dvs. 6,35mm

Jeg har netop fundet en side hvor civile kan købe tandremme- og hjul:
http://www.kj.dk/

Du behøver ikke at tænke så meget på det præcise omsætningsforhold fra tomme til mm, i forbindelse med tandremshjulene, det kan du indstille i softwaren. Det vigtigste er at du kommer ned i en tilspændingsskala som siger 3-5mm pr. rotation af spindlen. Det hele kommer lidt an på hvor meget motorerne skal trække og hvor god en opløsning man vil have.
Der er yderligere 913 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også