CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Har siddet og læst lidt i denne tråd, lyder egentlig ganske interessant.
Hvor stort et arbejdsområde får maskinen?

Måske jeg spørger dumt, men hvis man laver en tegning, i feks autocad, kan maskinen så arbejde ud fra tegningen?

Hvis nu man fjernede fræseren, og monterede en plasmaskærer, så ville den vel kunne skære alle mulige former osv, efter tegning, og så er den pludselig meget meget mere interessant for mig.. hehe.

Nå, har vist ikke selv tålmodighed til at få opbygget sådan en maskine selv, men kan helt klart godt se muligheder i den...

Held og lykke med projektet.

Mvh
Sømanden, der også er smed..
hej sømand, der er jo en proff. til salg på QXL og hvad koster drejebænken

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Citat fra lynæs

hej sømand, der er jo en proff. til salg på QXL og hvad koster drejebænken


Synes ikke jeg kan finde den inde på qxl. Hvad søger du under?

Nu fandt jeg den. Synes ikke den ser så stor ud.
Nå skal vist heller ikke investere mere i maskiner lige forløbigt.

Mvh Sømanden
sorry auktion lukket, men den er også til salg på DBA

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra Sømand

Har siddet og læst lidt i denne tråd, lyder egentlig ganske interessant.
Hvor stort et arbejdsområde får maskinen?

Måske jeg spørger dumt, men hvis man laver en tegning, i feks autocad, kan maskinen så arbejde ud fra tegningen?

Hvis nu man fjernede fræseren, og monterede en plasmaskærer, så ville den vel kunne skære alle mulige former osv, efter tegning, og så er den pludselig meget meget mere interessant for mig.. hehe.

Nå, har vist ikke selv tålmodighed til at få opbygget sådan en maskine selv, men kan helt klart godt se muligheder i den...

Held og lykke med projektet.


Mvh
Sømanden, der også er smed..


Hej Sømand

Maskinen får et arbejdsområde på 1000 x 1000 mm og det er let at arbejde ud fra autocad tegninger. Det kan også lade sig gøre at bruge en stregtegning. Man kan stort set montere et hvilket som helst apparat på z-aksen, så man kan godt lave den om til en plasmaskærer eller skærebrænder, hvis det er det man ønsker.

Hilsen Metalsnedker
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hejsa,
jeg har igennem længere tid selv gået og puslet med tanken om at ville have bygget sådan en fyr, men tiden har ikke rigtig været til det.
Der er dog et par ting jeg er lidt nysgerrig efter at vide:

1) Hvad kommer "dyret" til at koste i hhv. materialer / software / styring?
2) Hvad bruger du som styring?
3) Er der en eller anden form for postprocessor, eller tager du dine data fra CAD'en?
4) Hvor stor en motor har du på som "fræser"?

Jeg er selv maskinarbejder og har arbejdet med / programmeret cnc-maskiner i over 15 år. Har erfaring med både ISO- og dialogstyringer og har også arbejdet med CAD/CAM, så er jeg lidt nysgerrig, og har da også en professionel interesse. Man kan jo altid lære lidt ved at kigge over skulderen på andre.

mvh.
Mykel
Citat fra Mykel

Hejsa,
jeg har igennem længere tid selv gået og puslet med tanken om at ville have bygget sådan en fyr, men tiden har ikke rigtig været til det.
Der er dog et par ting jeg er lidt nysgerrig efter at vide:

1) Hvad kommer "dyret" til at koste i hhv. materialer / software / styring?
2) Hvad bruger du som styring?
3) Er der en eller anden form for postprocessor, eller tager du dine data fra CAD'en?
4) Hvor stor en motor har du på som "fræser"?

Jeg er selv maskinarbejder og har arbejdet med / programmeret cnc-maskiner i over 15 år. Har erfaring med både ISO- og dialogstyringer og har også arbejdet med CAD/CAM, så er jeg lidt nysgerrig, og har da også en professionel interesse. Man kan jo altid lære lidt ved at kigge over skulderen på andre.

mvh.
Mykel


Hej Mykel

Ja, spændende er det smile Jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål så godt jeg kan.

1) Hvad kommer "dyret" til at koste i hhv. materialer / software / styring?
Jeg vil skyde på at konstruktionsdelene kommer til at koste ca. 1500 kr., men jeg har ikke helt styr på det, da jeg har fået mange af tingene gratis. Fræseren koster 1100 kr. Kuglepindlerne er det dyreste led. Jeg har ikke prisen på dem endnu, men 2-3000 kr. er nok ikke helt ved siden af. Jeg har også leget lidt med tanken om at bruge tandstænger eller tandremstræk.

Softwarestyring (Mach3) : 800 kr.
Styrekort & motorer: (hobbycnc) Ca. 2500 incl. told.

2) Hvad bruger du som styring?
Unipolar microstepperstyring fra HobbyCNC.com som tilsluttes parallelporten.

3) Er der en eller anden form for postprocessor, eller tager du dine data fra CAD'en?
Jeg bruger diverse programmer til at genere kode som jeg så indlæser i Mach3, der udelukkende bruges til at oversætte koderne.

4) Hvor stor en motor har du på som "fræser"?
Fræseren bliver enten en Bosch POF 1300 eller 1400.


Spørg løs hvis der mere. Jeg har fået diverse PM fra andre personer som også gerne vil lave deres egen fræser. Det er nok bedst hvis I stiller spørgsmålene i den her tråd, så alle kan få glæde af det.

Held og lykke. Håber du har nok blod på tanden til at starte dit eget projekt.


Hilsen Metalsnedker
Følger med i denne tråd, med stor interesse, med lidt ændringer kunne jeg se gode muligheder i sådan en maskine, en cnc styret plasmaskærer kunne jo være godt at have.... wink

Den du nu bygger, kan fræseren da køre lodret op og ned? eller kører den "kun" i det vandrette plan? Hastigheden som fræseren bevæger sig i, kan den justeres? evt trinløst?


Mvh
Sømanden
Citat fra Sømand

Følger med i denne tråd, med stor interesse, med lidt ændringer kunne jeg se gode muligheder i sådan en maskine, en cnc styret plasmaskærer kunne jo være godt at have.... wink

Den du nu bygger, kan fræseren da køre lodret op og ned? eller kører den "kun" i det vandrette plan? Hastigheden som fræseren bevæger sig i, kan den justeres? evt trinløst?


Mvh
Sømanden


Hej Sømand

Det er intet problem i at lave en plasmaskærer, hvis du altså har udstyret.

Den har 3 akser som kan køre uafhængigt af hinanden, X, Y og Z og de kan alle justeres trinløst.

Mvh. Metalsnedker
Hej Metalsnedker.

Har en manuel plasmaskærer stående, manlger "kun" cnc styringen osv...
Er spændende nok at læse om, og kunne nok også bygge en del af maskinen selv, men har umiddelbart ikke den store viden om styringen, og hvordan man får det fra computerskærmen og ud til maskinen... Men som sagt, interessant at følge med i.

Mvh
Sømanden.
(arbejder som smed, derfor interessen for diverse maskiner)
Der er yderligere 923 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også