Citat fra Mykel
Hejsa,
jeg har igennem længere tid selv gået og puslet med tanken om at ville have bygget sådan en fyr, men tiden har ikke rigtig været til det.
Der er dog et par ting jeg er lidt nysgerrig efter at vide:
1) Hvad kommer "dyret" til at koste i hhv. materialer / software / styring?
2) Hvad bruger du som styring?
3) Er der en eller anden form for postprocessor, eller tager du dine data fra CAD'en?
4) Hvor stor en motor har du på som "fræser"?
Jeg er selv maskinarbejder og har arbejdet med / programmeret cnc-maskiner i over 15 år. Har erfaring med både ISO- og dialogstyringer og har også arbejdet med CAD/CAM, så er jeg lidt nysgerrig, og har da også en professionel interesse. Man kan jo altid lære lidt ved at kigge over skulderen på andre.
mvh.
Mykel
Hej Mykel
Ja, spændende er det
Jeg skal prøve at svare på dine spørgsmål så godt jeg kan.
1) Hvad kommer "dyret" til at koste i hhv. materialer / software / styring?Jeg vil skyde på at konstruktionsdelene kommer til at koste ca. 1500 kr., men jeg har ikke helt styr på det, da jeg har fået mange af tingene gratis. Fræseren koster 1100 kr. Kuglepindlerne er det dyreste led. Jeg har ikke prisen på dem endnu, men 2-3000 kr. er nok ikke helt ved siden af. Jeg har også leget lidt med tanken om at bruge tandstænger eller tandremstræk.
Softwarestyring (Mach3) : 800 kr.
Styrekort & motorer: (hobbycnc) Ca. 2500 incl. told.
2) Hvad bruger du som styring?Unipolar microstepperstyring fra HobbyCNC.com som tilsluttes parallelporten.
3) Er der en eller anden form for postprocessor, eller tager du dine data fra CAD'en?Jeg bruger diverse programmer til at genere kode som jeg så indlæser i Mach3, der udelukkende bruges til at oversætte koderne.
4) Hvor stor en motor har du på som "fræser"?Fræseren bliver enten en Bosch POF 1300 eller 1400.
Spørg løs hvis der mere. Jeg har fået diverse PM fra andre personer som også gerne vil lave deres egen fræser. Det er nok bedst hvis I stiller spørgsmålene i den her tråd, så alle kan få glæde af det.
Held og lykke. Håber du har nok blod på tanden til at starte dit eget projekt.
Hilsen Metalsnedker