CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 350 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej All

Nu har jeg brugt en rum tid på at læse denne tråd og må sige at det er meget spændende.
Jeg står og mangler en CNC fræser og syntes det ville være sjovt at bygge en selv.

Men hold da op der er godt nok nogle ting man skal sætte sig ind i før man begynder.
Mit første spørgsmål er, hvad er forskellen imellem en step og en servo motor ?

Mvh.

Mike
Hej

Ja det er ikke sjovt når man sådan lige pludselig stå og mangle en CNC fræser... :o)

Der er flere ting der adskiller servo og step.
Den korte forklaring vil være:
Servo: Mere lydløs end step, hurtig, koster mere end step, meget præsis pga. closed loop (step kan dog også laves med closed loop)

Step: let at lave, billig, ok nøjagtighed

Så det kommer HELT an på hvad du vil betale, og hvad du skal bruge maskinen til ?

Det var den korte version :o) Håber det hjalp?

Hilsen Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hej

Tak for svaret Børge.
Jeg vælger at bruge step motor og et PRO Driver Board fra HobbyCNC.com

Nu ligger jeg inde med et par stykker af dem her ecm2913-e3.5a 

http://www.ec-motion.de

Ville de kunne køre med Pro Drive Bord ?

Mvh.

Mike
Hej

Ja det ser nok ud til at du kan køre med dem, hvis du kobler dem i unipolar
Det er godt nok nogle store nogle, så hvor godt de vil køre ved jeg ikk?
Du får heller ikke udnyttet motoren 100% da PRO Driver Board fra HobbyCNC.com
kun kan levere MAX 3A og motoren er sat til 3.5 i Unipolar.....
Det var nok ikke lige de motore man ville vælge først hvis man skulle købe nye...
Men nu har du jo nogle liggende så der er ikke andet for end at prøve :o)

PS. Går det helt galt så kan vi altid bytte, har også lidt til at ligge ;o)

Hilsen Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Hej

har du nogle 3A motor du vil bytte

Mvh.

Mike
Annonce
Hej Mike

Skriv en mail til mig på "info at Woodsign.dk"
Så kan det være vi kan finde ud af noget

Hilsen Børge

Hilsen

Børge

WoodSign dot dk

Når du vælger stepper motorer, skal du lige overvejer resten af dit system.

Hvis du vælger nogle kraftige step motorer har du fokus på kraft, og ikke hastighed, hvis derimod vælger nogle spindler som gevindstænger har du ALDRIG brug for kæmpe motorer, da du ikke vil kunne får den til at køre hurtigt nok til at bevæge fræseren med tilstrækkelig hastighed..

Hvis du kikker på CNCZone.com er der mange der klager over de kører for langsomt, og det er fordi de har valgt kraftige stepper motorer og billigste spindler (gevindstænger). Og CNC maskinen vil få umenneskelige kræfter, nok til at flå alt i stykker. jeg kører med 305 oz/in motorer og for hver omgang stepperen kører, bevæger fræseren sig 5 mm, og jeg troede jeg ville få problemer med Z aksens vægt som var 14++ kg, men selv hvis jeg ligger min egen vægt i, kan jeg ikke få Z aksen til at halte..

Hvis du vil bruge gevindstænger så vil jeg anbefale nogle mindre og hurtigere steppermotorer.
hej Kim

Jeg ved ikke helt hvad jeg vil bruge endnu. men kikker på e-bay og har fundet nogle spindler på Ø12x3mm eller Ø16x4. hvad vil du anbefale og bruge til mine step motore. Jeg vil helst ikke ud i noget gearing hvis jeg kan undgå det :)

mvh

Mike
Hvilke motorer har du tænkt dig at anvende.

Lige meget hvad er det som regel en god ide at benytte en kobling af en slags mellem motor og spindler for at fjerne resonans fra motoren så du ikke får en yderst larmende CNC.

Kan kun anbefale at købe tandrems gearinger, der virker rigtig godt, og du bestiller dem med hvilken størrelse du skal montere på, så de bare passer.. både mm og inch.

I de spindler du nævner, er det så enten en 3mm eller 4mm stigning. Hvis jeg havde 305 oz/in motorer ville jeg gå efter 5 mm stigning, men kun efter hvad jeg af erfaring ved virker helt fint i mit system, der er muligt at der findes mere optimale opstillinger.

med mine 305 oz/in motorer med 5 mm bevægelse pr. omgang stepper kunne maskinen uden problemer bevæge 30 kg med høj acceleration uden problemer. (havde ikke flere tunge jernting at prøve med.) Det var mit træ-bord i køkkenet der gav efter for svingningerne... (-:

http://www.youtube.com/watch?v=sZ7iAm2ipCY

Nu har jeg endelig fundet et andet hus, så måske jeg får gensamlet maskinen, og kan fortsætte CNC eventyret.

Mvh
Kim mortensen
Hej Kim

Det lyder spændende med ny bopæl. Har I så fundet huset med værkstedet, til CNC og motorcykler og alt det andet som du/I nu går og pusler med?

Med hensyn til det som du skriver om at små og store motorer i forhold til gevindstænger og spindler med en større stigning, hvordan tror du så det vil arte sig, hvis man laver en opgearing, evt. med tandrem eller lignende, for dermed at få noget mere fart på sine akser, med en stor og langsom motor?

Mvh. Mogens
Der er yderligere 593 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også