CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
953 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det ser jo fint ud, men jeg ville bruge keramiske aksiallejer i stedet

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Er det kuglebøsninger til rørene du mener?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
nej keramiske bøs, dem har jeg gode erfaringer med på teglværket

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Er de ikke lidt dyre? Om ikke andet så får man i hvert fald lov til at betale for det præcisionsslebne rundstål.

De 28 kuglelejer som jeg skal bruge har jeg købt for 360 kr. Rørere kan jeg få gratis.

Jeg ville gerne have valgt en sådan løsning, men jeg er kun lærling, så det er begrænset hvad jeg kan skeje ud med. Med få midler til rådighed, giver det dog en god øvelse i at finde på kreative løsninger til billige penge rolleyes
ok. men din løsning vil være sårbar over for skidt på rørene, og jeg ville nok lave en mindre " omklamrende " løsning i modsatte side af trækket, og styre lidt mere i den trækkende side, med mindre du trækker i begge sider.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Den kommer til trække fra begge sider, jeg har bare ikke tegnet motoren og spindlen på den anden side endnu.
Ang. skidt som kan lægge sig på rørene, så har jeg tænkt mig at lave nogle omkringliggende tætningsringe på rørene, forud for lejerne, som trækker dem rene. Der kommer muligvis også noget afskærmning henover og jeg sætter en støvsugeranordning på ved fræseren for at minimere spåner og støv.

Jeg tror ikke, der ikke er den ting jeg har tænkt på, men bliv endelig ved med at komme med inputs. Det er godt med nogen som kan se det hele "udefra" smile
hvad med PLC , jeg plejer at bruge KOYO med ladderprogrammering. hvad har du tænk dig

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Du kan bl.a. se min tidligere tråd med den første maskine jeg byggede her: http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Jeg bruger unipolare stepmotorer og styringen har jeg købt i USA hvor jeg har påloddet komponenterne på en printplade og monteret det sammen med en ringkernetrafo, ensretter og kondensator for at udglatte strømmen.

Softwaremæssigt bruger jeg et program som hedder mach3 til kontrollere de maskinkoder jeg laver i diverse CAD programmer.
som den ældre person jeg er går dette ud over min viden, men jeg ville gerne ha' en maskine, der kunne fræse vinkelrette plader, til f. eks. opbygning af reoler, og den ville kunne styres af en PLC, men jeg får den nok aldrig lavet.
jeg lavede en " flyvende sav " som kan skære en teglsten, medens lerstrengen kører, d.v.s. at "saven" accellererer så den følger lerets hastighed og omregner signalet fra en stav,samt en målerulle som drives rundt af leret, så den skærer stenen i den rette størrelse, bakker hurtigt og forfra igen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg startede fra bunden med min maskine. Det har da været besværligt at nå dertil hvor jeg er nu, og jeg har brugt ca. 1 md. dag og nat på at finde ud af hvordan tingene hang sammen. Men hvad - det er den bedste hobby jeg nogensinde kunne få, da det overordnet set er en sammenslutning af alle de hobbyer jeg har, dvs. at arbejde i træ og metal, rode lidt med elektroniske komponenter, konstruere ting på computeren, osv.

Det er kun 6 mdr. siden jeg byggede min første maskine og nu er jeg igang med nr. 2, baseret på den viden jeg har opnået med den første og det går da ganske godt, hvis jeg selv skal sige det.

Du kan roligt gå igang med at konstruere din maskine og der er faktisk meget hygge forbundet med det og man lærer en hel masse nye ting.

Du er trods alt teknisk direktør, så det kan du godt finde ud af :-)
Der er yderligere 943 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også