Citat fra Thygesen
Hej metalsnedker.
Det ser jo fint ud, og designet dér med radiallejer er jo et godt afprøvet et af slagsen. Hvad lynæs vil med aksiallejer, er dog et mysterie for mig. Du laver vel en form for justering af lejerne, så du har lidt mulighed for at korrigere for de skæve hulprofiler, rør og samlinger ? Mht plc, så er det jo noget man brugte i gamle dage :p jeg går ud fra at du snakker om kortet fra hobbycnc ?
Held og lykke med projektet
Hej Thygesen
Som det kan ses på billedet, så laver jeg et aflangt hul, hvori lejet kan justeres lidt fra side til side.
Jer starter med at montere rørføring nr. 1 helt fast. Så fixerer jeg rørføring nr. 2 med kun én bolt i den ene ende og placerer denne så parallelt som muligt i forhold til nr. 1. Når dette er gjort sætter jeg en skruetvinge på i modsatte ende af nr. 2, sådan at den også sidder helt fast.
Så sætter jeg gantryen ovenpå rørføringerne, så de 4 toplejer hviler herpå. Dernæst monterer jeg en elastik på boltene mellem 2 modstående lejer, sådan de jævnbyrdigt presses mod røret og så spænder jeg det sammen. Hvis jeg så skubber gantryen fra den fixerede ende til den modsatte ende, så burde det hele køre som Hans i Grethe. Hvis det ikke gør, så må jeg løsne lidt på skruetvingen, spænde den igen og justere lejerne, indtil det hele bliver så parallelt som muligt.
Det er den mest enkle idé jeg kan komme på og jeg er da også rimelig sikker på at det nok skal virke.
Og til spørgsmålet om det er købt ved HobbyCNC, ja så er det det. Genialt produkt
Hilsen Metalsnedker / Brian