CNC overfræser

Her er så et par billeder af min kommende CNC maskine som primært er beregnet til at fræse i træ med.

Der mangler en masse detaljer, men det overordnede design er på plads.

Hilsen Metalsnedker

Link1
Her startede det første indlæg vedr. min CNC maskine bygget i træ:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=50248

Link2
Tråd vedr. Bosch POF 1300ACE overfræser + en del oplysninger om maskineriet, som egentlig burde have været i denne tråd:
http://www.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=51630
Her er så et par billeder af min kommende CNC... Vis hele indlægget
953 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lavet en del specialmaskiner i min tid, mest noget man kunne bruge, men ikke kunne købe, til brug i produktionen, men det jeg nævnte er ren hobby, og det kan knibe med tiden, da især både, men også et rigtigt gammelt hus og en stor have, optager en hel del af min tid. For slet ikke at nævne jobbet.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det lyder egentlig spændende med de custom-jobs som du har lavet. Sådan noget kan jeg også godt li´ at rode med. Jeg håber på engang at kunne leve af at fremstille speciallavede ting til folk på min maskine, men det går en rum tid endnu.

Men ja, man er jo nødt til at prioritere. Ingen tid har man desværre nok af rolleyes

Tak for snakken iaften, men nu er det på tide at gå til køjs. Jeg leverer nok nogle flere billeder i løbet af de kommende dage.

Hilsen Metalsnedker / Brian
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Lyder spændende, glæder mig til at se nogle billeder
Citat fra Metalsnedker

Jeg leverer nok nogle flere billeder i løbet af de kommende dage

Hej Brian. Det er et spændende projekt som du har gang i. Jeg har ikke selv den store viden til PLC og lign., men hvor meget mere ville det kræve ekstra i dit opsæt hvis du skulle kunne vippe din overfræser i f.eks. (+/-) 30-45 grader, dvs. at du så får 2 akser mere at styre - hvis dette overhovedet vil kunne lade sig gøre ?

Inden for hvilken tolerance kan du fræse, f.eks. hvis du laver to ens spor i hhv. X og Y retning med f.eks. 100 mm. afstand mellem sporene og er 5-10 mm. i dybden ?

Thomas
Citat fra Sputnik

Hej Brian. Det er et spændende projekt som du har gang i. Jeg har ikke selv den store viden til PLC og lign., men hvor meget mere ville det kræve ekstra i dit opsæt hvis du skulle kunne vippe din overfræser i f.eks. (+/-) 30-45 grader, dvs. at du så får 2 akser mere at styre - hvis dette overhovedet vil kunne lade sig gøre ?

Inden for hvilken tolerance kan du fræse, f.eks. hvis du laver to ens spor i hhv. X og Y retning med f.eks. 100 mm. afstand mellem sporene og er 5-10 mm. i dybden ?


Jeg tror ikke det er specielt indviklet at montere en plade på gantryvognen som kan vippe omkring en aksel, men det giver et større udhæng samtidig med at vægten også forøges.

Præcisionen som motorerne kan bevæge akserne pr. signalinput er 0,0125 mm og sløret mellem møtrik og spindel er 0,05 mm. Et realistisk gæt vil være en tolerance som ikke er højere end 0,1 mm.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
prøv dette link Klik her

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Fin lille maskine, lad os se hvad den bliver solgt for ?? smile
Hej metalsnedker.

Det ser jo fint ud, og designet dér med radiallejer er jo et godt afprøvet et af slagsen. Hvad lynæs vil med aksiallejer, er dog et mysterie for mig. Du laver vel en form for justering af lejerne, så du har lidt mulighed for at korrigere for de skæve hulprofiler, rør og samlinger ? Mht plc, så er det jo noget man brugte i gamle dage :p jeg går ud fra at du snakker om kortet fra hobbycnc ?

Held og lykke med projektet

Peace through superior firepower.

Citat fra Thygesen

Hej metalsnedker.

Det ser jo fint ud, og designet dér med radiallejer er jo et godt afprøvet et af slagsen. Hvad lynæs vil med aksiallejer, er dog et mysterie for mig. Du laver vel en form for justering af lejerne, så du har lidt mulighed for at korrigere for de skæve hulprofiler, rør og samlinger ? Mht plc, så er det jo noget man brugte i gamle dage :p jeg går ud fra at du snakker om kortet fra hobbycnc ?

Held og lykke med projektet


Hej Thygesen

Som det kan ses på billedet, så laver jeg et aflangt hul, hvori lejet kan justeres lidt fra side til side.
Jer starter med at montere rørføring nr. 1 helt fast. Så fixerer jeg rørføring nr. 2 med kun én bolt i den ene ende og placerer denne så parallelt som muligt i forhold til nr. 1. Når dette er gjort sætter jeg en skruetvinge på i modsatte ende af nr. 2, sådan at den også sidder helt fast.
Så sætter jeg gantryen ovenpå rørføringerne, så de 4 toplejer hviler herpå. Dernæst monterer jeg en elastik på boltene mellem 2 modstående lejer, sådan de jævnbyrdigt presses mod røret og så spænder jeg det sammen. Hvis jeg så skubber gantryen fra den fixerede ende til den modsatte ende, så burde det hele køre som Hans i Grethe. Hvis det ikke gør, så må jeg løsne lidt på skruetvingen, spænde den igen og justere lejerne, indtil det hele bliver så parallelt som muligt.

Det er den mest enkle idé jeg kan komme på og jeg er da også rimelig sikker på at det nok skal virke.

Og til spørgsmålet om det er købt ved HobbyCNC, ja så er det det. Genialt produkt

Hilsen Metalsnedker / Brian
thygesen har naturlivis ret, de hedder linearlejer. SORRY

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 933 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også