Aptering - hvilke træsorter

Hej !

Man ser oftest at der tales om Teak til aptering af båd. Herunder også til dæk m.m. Hvilke alternativer er der, og hvilke parametre skal man vurdere. Jeg ved godt at der er smag og behag, men jeg går udelukkende efter de funktionelle parametre. Er teak bare bedst ? Jeg forestiller mig at både med teak er lettere at sælge, da det er det mest eftertraktede. Kom med nogle bud på gode alternativer. Endelig - køber man det i almindelig trælaster der sælger "skibsplank" ?
Hej ! Man ser oftest at der tales om Teak til... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skal jeg hjælpe dig lidt på vej Klopf !
DER BRUGES IKKE FULD TRÆ TIL APTERING AF STORE FLADER.
Og der er tale om vandfast krysfiner,
.
Håber den er gået ind på Lystavlen nu.
Beklager hvis mit lave håndværksmæssige niveau er til irritation for en rigtig håndværker. Regnede sådan set med at dette var et forum for alle - selv for nybegyndere, der skal bruge noget tid på at lære diverse begreber at kende. Og så behøver man jo ikke svare på alle spørgsmål, specielt ikke hvis man ikke har noget konstruktivt at bidrage med. Bemærk - at jeg faktisk IKKE spørger om noget som helst omkring fuld træ - jeg spørger til hvad han mener med en laminat med hvid koto. Er det meningen at man SKAL vide hvad det er, for at deltage i dette forum, eller er der også plads til nybegynderen ?
Hej Klopf

Dette er et forum for alle der gerne vil prøve selv via gode råd fra andre, så du har helt forstået meningen med dette forum - så lad være med at bruge tid på at besvare dumme svar, men brug tiden til at spørge yderligere på dit emne.
Jeg kan desværre ikke selv bidrage til emnet, men følger med fornøjelse specielt g.lykkes viden om emnet

flying leth
Hej Klopf.
Selvfølgelig er der også plads til dig, det jeg blot mente var at vi var hele tre der havde fortalt at der bruges krysfiner til aptering i både når det er store flader det handler om. Dit spørgsmål lød for mig som om du endnu ikke havde forstået dette.

V.h. Håndværkeren
Nu spørger jeg lidt på tværs... Jeg skulle skifte den ene loftplade i Jam og fandt her en tråd med bl.a. østen-finer... De gamle plader er malet hvide så det skulle den ene nye også.
Jeg kan ikke huske hvor tyk den var, men jeg købte en billig østen-finer i samme tykkelse og fik savet den til så godt jeg kunne efter den gamle som var lidt mølædt i hjørnerne..
Men den nye østenfiner vejer ca det dobbelte af den anden loftplade.. De gamle plader er også finer men meget lettere??? er finer ikke finer vægtmæssigt?? når det har samme tykkelse?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
............ nej finer er ikke bare finer ....... heller ikke vægtmæssigt ...... det afhænger af hvilke træsorter der er brugt indeni, altså imellem yderfineren ... vi kan godt stå med 2 ens plader hvor den ene er lavet i Danmark og den anden i Belgien og der kan være meget forskel i vægt .......

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Fik i går en pris på en marinekrydsfinérplade med mahognyfinering. Lidt over kr. 300,- pr. m2, og man skal købe en hel plade på 3,15 m2. Helt ærligt - hvorfor ikke bruge en dansk træsort og så overfladebehandle finéren eller det massive træ. Det fungerer lige så godt og resten er bare kosmetik.
Nu spørger jeg måske dumt igen.. Men er massivt træ tungere end finér ??
Fandt for øvrigt denne annonce i et bådblad.
Hårdt træ, speciale i maghoni, sibirisk lærk, azobé Alle dimentioner leveres. Karl Eriksen og sønner søndervangen 87 - 7323 Give tlf. 75 73 90 44
de sælger også lister i maghoni og teak.
.................... og denne
Falster træ i og finér ApS www.plywood.dk producent af marine krydsfinér

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Fordelen ved at bruge en krysfiner er at du kan klare dig med en mindre tykkelse der giver samme stivhed og holdbarhed i forhold til fuldtræ, det vejer også kun det halve, hvilket har en del at sige i vore dages sejlbåde. Det er også meget nemmere at apterer med krysfiner end fuldtræ, hvor alt skal falses sammen og have ekstra stivere på bagsiden. Skulle du eks. opsætte et skot i båden, skal der først laves et skelet med lodrette og vandrette stivere hvorpå du så kunne beklæde med træplanker der var falset sammen med fer og not.
En af grundene til at speciel Marine Plywood er meget dyr ligger i den måde det er limet sammen, og at limen er en speciel kogefast lim der ikke slipper træet selvom det så står i vand i mange år.
......nu skrev jeg ikke hvid laminat med hvide koto-striber men laminat med hvide kotostriber , lignende det der bruges til bordplader , altså kunstigt træ , men på en finerbund , ikke spånplade , en hårdt-træs-tømmerhandel vil sikkert kunne fremskaffe det .
Om der bruges finer eller massivt træ afhænger af hvad det skal bruges til men det meste er finer , altså en ikke så pæn finer i midten og så en flot finer yderst , alt hvad der er plade-dele er finer , lister og lignende er massiv , som en tommelfingerregel

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også