Aptering - hvilke træsorter

Hej !

Man ser oftest at der tales om Teak til aptering af båd. Herunder også til dæk m.m. Hvilke alternativer er der, og hvilke parametre skal man vurdere. Jeg ved godt at der er smag og behag, men jeg går udelukkende efter de funktionelle parametre. Er teak bare bedst ? Jeg forestiller mig at både med teak er lettere at sælge, da det er det mest eftertraktede. Kom med nogle bud på gode alternativer. Endelig - køber man det i almindelig trælaster der sælger "skibsplank" ?
Hej ! Man ser oftest at der tales om Teak til... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Håndværkeren

Hej Klopf.
Selvfølgelig er der også plads til dig, det jeg blot mente var at vi var hele tre der havde fortalt at der bruges krysfiner til aptering i både når det er store flader det handler om. Dit spørgsmål lød for mig som om du endnu ikke havde forstået dette.

V.h. Håndværkeren

det siger da mere om dig håndværker.
en det gør om Klopf.
Du har sgu ret, jeg kedede mig en smule så jeg læste lige nogle af dine indlæg.wink
nej godt ord igen, jeg synes bare du er lidt skrap i tonen når der er nogen der ikke har forstået det hele første gang, som om at man skal have et vist niveau for at være herinde på LDS.
Bruger man ikke balsa træ?
Mener det er en en af træsorterne til både, men det er måske kun som kerne i glasfiber ?

Mvh Lil_70
Jo man bruget balsatræ, men kun som kerne som du skriver. Reelt som en slags isolering, da det kun bruges i dæk og ruftag aldrig i selve skroget.

Og til dig jsø. Jeg er nogen gange lidt hurtig i vendningen, men der er intet ondt i det, det er bare min stil og dem der kender mig herinde ved at der ikke er ret meget mere end varm luft i ballonnen.

V.h. Håndværkeren
Annonce
biggrin er der nogen af jer der har set filmen gamle gnavne mændsmile
wink mvh kimwink

der er altid solskin bag skyerne

Citat fra optimisten

er der nogen af jer der har set filmen gamle gnavne mænd
mvh kim


biggrinJa - var der ikke noget med at Håndværkeren var indstillet til en Oskar, men nåede ikke over dammen fordi båden ikke blev helt så færdig som han havde forventet - "en gang lak skal den have så jeg selv er tilfreds" biggrin

biggrin flying leth biggrin
Nå håndværker så blev det din tur til det glatte lag, jeg fik et forleden, måske er vi bare sure generelt. At vi er lidt oppe i årene er jo uomtvisteligt, men gamle ! NUL

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
HEHE smilesmilesmilesmile
Tror ikke at der er nogen der ville bruge dette båd forum ret meget hvis ikke det var for både Lynæs og Håndværkren, men de bliver aldrig diplomater - det må vi så bare leve med, samtidig med at vi høster af deres store både-viden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vi er da i den bedste alder, at blive kaldt gammel er et vidt begreb. Da jeg boede i det Sydfynske syntes vejens unger at jeg var den gamle, jeg var 35 på det tidspunkt.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også