Aptering - hvilke træsorter

Hej !

Man ser oftest at der tales om Teak til aptering af båd. Herunder også til dæk m.m. Hvilke alternativer er der, og hvilke parametre skal man vurdere. Jeg ved godt at der er smag og behag, men jeg går udelukkende efter de funktionelle parametre. Er teak bare bedst ? Jeg forestiller mig at både med teak er lettere at sælge, da det er det mest eftertraktede. Kom med nogle bud på gode alternativer. Endelig - køber man det i almindelig trælaster der sælger "skibsplank" ?
Hej ! Man ser oftest at der tales om Teak til... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
.....arbejder selv med bådaptering til hverdag ..........
laver både i teak, mahogny og kirsebær. .. teak er absolut den dyreste .og der er både lyst og mørk teak . en såkaldt østen-finer er altid mørk ... til det indvendige i skabe osv bruges gaboon .... en lys træsort ....
... og så husk at lakere det inden samling... du kan bruge en god syrehærdende lak beregnet til både .... skriv tilbage hvis der kommer flere spørgsmål ....

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
g.lykke: Når du skriver at du bruger teak, mahogny og kirsebær. Er det så massivt, eller hvad er det mere præcis. på et båd-forum anbefaler de noget der hedder marine plywood - er det sådan noget ? Jeg har både brug for at lave gulv, skabe, skuffer osv.
jeg så i dag en lys østenfiner i Bogense, ved ikke hviken træsort
marine plywood er ganske rigtigt det optimale, men prisen !!!!!!!!! , det afhænger jo også af hvad båden er værd, og hvad man vil ofre.
http://plywood-dk.o2d.dk/default.asp?ID=130

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
hvis jeg skal bruge plywood til at lave gulv på båden er det jo ikke voldsomt mange kvadratmeter det drejer sig om, så hvis prisen er lidt højere end østenfiner, men resultatet bedre og flottere, så er det det nok værd. Så kunne man bruge østenfiner til skuffer og skabe. lyder det helt tåbeligt ?
Annonce
prisen er ikke lidt højere, meget, men ellers er det ok

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Og ikke nok med at den er meget højere, du skal som minimum købe en hel plade !
Til dørk kan du også købe en laminat med hvid koto striber ..........
det bruges i nogle billigere nye både .........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
g.lykke: Det ser ud til at du har rimelig meget forstand på aptering. Kunne du ikke uddybe dine svar en smule. De er meget kortfattede og svære at arbejde videre med. F.eks. "en hvid laminat med hvid koto striber". Ja - og pas tænker jeg så. Hvis du kan henvise til nogle steder hvor de har det, eller vise nogle eksempler ville det være til stor hjælp. Jeg har også kommenteret et af dine øvrige svar længere oppe. Du skriver at du bruger teak, mahogny og kirsebær til aptering, men det er jo et vidt begreb. Er det teak-finer, eller hvad er det mere præcist ?
.. jeg skal prøve : en laminat plade er en finerplade belagt med laminat som en køkkenbordplade , vi bruger dem med en teakfiner- struktur overflade hvor der også i laminaten er lagt koto( en hvid træsort som ahorn)......
..... noget af apteringen er lavet i massiv træ og andet i kryds-finer .......... det afhænger af formen , plane stykker er altid i kryds-finer i forskellige tykkelser , ........
yderste lag finer er den fineste ,lagene underneden er ofte af en lidt mindre pæn kvalitet .....
du skal ikke selv begynde at lime en tynd teak-finer på en krydsfinerplade , det købes færdigt...........

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også