Hjælp til vedligholdelse af misvedligeholdt ror

Jeg har tage mit ror med hjem og vil have sat det i stand.. Det er ikke blevet rigtigt vedligeholdt i mange år, og turen med den ret store højtryksrenser de har på Bianca værft fik slået ret meget maling af...
Det er lavet at (så vidt jeg kan se) vandfast krydsfiner og støttet foran med et rustfrit rør..
Primer eller hvad der nu har været malet på er skudt af med en højtryksrenser men jeg mener jo at have lært her at primer ikke kan binde ordenligt på rustfrit stål??
Så skal det poleres op og så spartles mellem rør og rorplade så det er lige eller hvad gør jeg...
Jeg er noget på bar bund her.
Det øverste rorbeslag har lidt slup eller slør og jeg har tænk mig at lave en kobberbøsning og smide i, men ved ikke om det er det rigtige materiale at lave det i???

Der ligger flere billeder her af både køl og ror:
Link til flere billeder

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har tage mit ror med hjem og vil have sat det... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så gik jeg da lige derind, og under tips og ideer er der da masser af oplysninger om mange ting

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Andy.
Hvis du kan vente til April måned, vil jeg gerne lægge glasfiber på dit ror mod en eller anden form for godtgørelse (Kunne være en tur rundt om Als) Så skal du kun betale for matrialet.

V.h. Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
uha.. til april skulle hun gerne ligge i sundet... wink men et flot tilbud tak...

Mellem roret og rorstammen er der fyldt et eller andet i.. som kan ses på vedhæftede billede

Jeg leder vidre efter den anvisning... Men skal jeg forstå det sådan at en måtte og så epoxy på og så er det vandtæt???

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Lynæs jeg fandt det... smile
Men dvs. at 1 måtte og 3 lag epoxy og så er det vandtæt.. og så kan jeg male i den farve jeg vil og bundmale uden at skulle have 6 lag primer på også... ??
De skriver at en måtte er nok (som du også sagde)
Roret spidser ud i en æg på enden væk fra båden.. den er rimelig skarp, kan jeg med epoxy slibe det lige så skarpt??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Så her jeg læst hvad der var på den cdrom jeg fik tilsendt... Der er ikke noget om hvilke tempratur epoxy kan arbejde under...
Hvis det er koldt kan man bruge en "hårtørre" og varme det op så det hærder står der.. men er der en nedre tempratur som det ikke må komme under.. Det er der jo ved polyester??
Jeg kan jo ringe mandag til dem og få besked der, hvis ingen ved det..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
nu har det ror jo klaret sig i 25-30 år , hvorfor i alverden skal det pakkes ind i glasfiber eller epoxy , sprækken kan jo fyldes ud med epoxyspartel eller gummimasse og så et par gange primer fulgt af bundmaling

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak Lynæs.. Jeg har ikke haft lyst til at skulle pakke den ind i fiber... Men er jo meget amatør på dette område...
Første svar var 3 lag 450 g måtter.. næste var dine 10 cm tynd måtte... Som for mig lød fornuftigt fordi så var det rustfri stål pakket ind i en kappe.. fordi jeg kan ikke lige finde ud af om hvad der holder fast på det stål...
Det gamle primer var løsnet helt i toppen altså på selve oversiden og der var en ca. 1 mm revne ca. 2,5 mm ned i finéren... Tror også den fik lidt vand ind under fra der hvor bolten der holder rorpinden går gennem roret.

Det beslag der er svejet på rorstammen og som sidder ca. 15 cm over vandlinien slog igennem med rust så der løsnede primeren sig også.

Og endelig var der flere steder på selve den rustfri rorstamme hvor primeren havde sluppet...
Den spartelmasse der sidder mellem rorstamme og træplade er 100% intakt.

ud over den lille revne i toppen og lidt rust på stålet ser alt meget fint ud...

Men der er jo nogle små ujævnheder efter jeg har fjerne al maling og primer med en lamelslibeskive, så jeg ville helst komme noget spartelmasse på som jeg kan slibe plant.. Det er jo et ganske tyndt lag.. og så, som jeg kan forstå det, ca. 6 lag epoxyprimer over og så nogel maling så den får den rigtige farve og endelig bundmaling.
Det rustfri stål vil jeg slibe med noget meget groft sandpapir så der er noget primeren kan tage fat på... Før sad den jo direkte på det blanke stål...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Vi har lige efter 1½ år hevet vores op, og har kunne se, at de steder hvor (også kæresten/samleveren - forresten) har anvendt den spartelmasse du viser som det midterste billede - har holdt udmærket. (At vi så samtidigt har kigget på hinanden, og sagt, at aldrig mere miljøvenligt bundmaling - hvis vi kan skaffe andet alternativ - båden lignede et rya-tæppe nedenunder - er en anden sag). Generelt har vi iøvrigt brugt kiesel/polyester som spartling (fra glasfibersmeden i Uggerløse) men havde til sidst brug for lidt "småt" og så var Biltema jo åbent.

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

det er jo en helt klassisk fejl at slibe på træ med den slags maskiner, de både jeg har solgt har altid fået en brugsanvisning vedr. vedligehold, og her bandlyses enhver form for rundelslibning, båndpudser, excentersliber. Rystepudser med hård sål, så den kun sliber toppene, ikke de billige med bløde såler, der indretter sig efter overfladen, kan bruges og så selvfølgelig slibeklods. Du fik ganske vist malingen hurtigt af, men skal nu til at slibe og spartle, og hvad vandt du så ved det. Slib det rustfri med korn ca. 400 så det bliver mat.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ja.. det med rystepudser med hhv. blød og hård vidste jeg ikke.. Jeg kunne bare se at den jeg har lavede en ujævn overflade (billige med blød sål) med den jeg har... og så var lameller på vinkelsliber jo lige så god....
Min rystepudser kunne slet ikke slibe gennem primeren, selv om jeg skiftede 10 stykker sandpapir ud...
Men man lærer jo noget nyt, heldigvis, hver gang.

Troede faktisk at jeg skulle have et meget mere groft sandpapir..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også