Hjælp til vedligholdelse af misvedligeholdt ror

Jeg har tage mit ror med hjem og vil have sat det i stand.. Det er ikke blevet rigtigt vedligeholdt i mange år, og turen med den ret store højtryksrenser de har på Bianca værft fik slået ret meget maling af...
Det er lavet at (så vidt jeg kan se) vandfast krydsfiner og støttet foran med et rustfrit rør..
Primer eller hvad der nu har været malet på er skudt af med en højtryksrenser men jeg mener jo at have lært her at primer ikke kan binde ordenligt på rustfrit stål??
Så skal det poleres op og så spartles mellem rør og rorplade så det er lige eller hvad gør jeg...
Jeg er noget på bar bund her.
Det øverste rorbeslag har lidt slup eller slør og jeg har tænk mig at lave en kobberbøsning og smide i, men ved ikke om det er det rigtige materiale at lave det i???

Der ligger flere billeder her af både køl og ror:
Link til flere billeder

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har tage mit ror med hjem og vil have sat det... Vis hele indlægget
53 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg har også prøvet det ,sleb kølen,primede, og bundmalede, næste år så det ligesådan ud som før, surt show!

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

det lyder da spændende med det fotoalbum,m.h.t.spartelmasse ,ville jeg vælge glasfiberspartel

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tjah ! Jeg giver dig kun det bedste råd for dit ror, så hold op med det pjat med kun at ville spartle og male det, du får ikke noget godt resultat ud af det. Vælger du kun at spartle og male er det noget du skal gøre hvert eneste år, bla. fordi i samlingen imellem det rustfrie rør og krysfineren vil det altid arbejde så spartelmassen falder ud. og krysfineren holder ikke evigt når den altid er våd, hvilket den bliver indvendig også og der kommer du jo ikke med maling, vel ? Lægger du derimod glasfiber på skal der kun males fremover, ikke noget spartelarbejde, og selvom krysfineren efterhånden mister styrken vil de tre lag 450 g. måtte have lige så meget styrke som krysfinere havde da den var ny.
Med hensyn til spartelmasse skal det være polyester spartelmasse.
Håndværker lad nu være med at kalde det pjat.. jeg har aldrig arbejdet med glasfibermåtter og mangler et sted det kan hærde ordenligt, tror det vil stinke for meget hvis jeg giver den fiber på badeværelset.
I de 10 år jeg har haft den (båden er fra 77) har det der var, lavet holdt godt - hvor gammelt det ellers er ved jeg ikke... Jeg har forsømt vedlighold og i lang tid set på en revne i lakken og ikke fået lavet det, så der kunne komme vand ind under primeren.
Det var også det rustfrie (men maldede) beslag lige over vandlinien der slog igennem med rust.. Havde jeg været opmærksom på det, ville der jo ikke trænge vand ind.
Jeg har slebet hele den ene side ind til fineren (blev for koldt til den anden side) og det er faktisk meget tørt træ og det undre mig lidt.
Under vandlinien har alt holdt utroligt godt.

Samtidig bliver roret jo tykkere og tungere med fibermåtter og der hænger en 29 kg motor der i forvejen.

Det er ikke fordi jeg absolut ikke vil give den fiber, men jeg er meget i tvivl.

Hvad mon det koster at få et proffesionelt firma til at smide fiber på??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

hejsa
sig mig hvorfor vil i alle bruge en autospartel , 2-komponent , den er da vandsugende som bare f..... brug en ren epoxy i stedet , .... en grunding på rustfrit stål kræver en kromatholdig primer som kun må bruges professionelt og ikke kan købes af private , det er under giftbekendtgørelsen ...
ikke noget med en polyesterspartel på en båd ............. nix...

....god arbejdslyst..

....... g.lykke...........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
ja ja så får du min mening.

Som g.lykke skriver brug epoxy iblandet fyldstof ( hf marine ) , alm. spartel, er vandsugende, og indeholder det vand, når frosten sætter ind vil det sprænges, når vandet udvider sig. Skulle det hele pakkes ind, så brug også epoxy, og en tynd vævet måtte, som lagt ordentligt på, næsten ikke behøver spartling. Download gode råd fra HF. Derudover er epoxy bedre til at klæbe fast til ting, meget lettere at bruge, og kræver ikke så megen efterbehandling som trad. glasfiber.
Der er for såvidt ingen grund til at pakke hele roret ind, måske bare 10 cm hen fra rorstammen

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det må så være denne primer jeg skal bruge?
Primer, plast og metal
2-komponent aluminiumpigmenteret uretanepoxymaling.
Anvendes som grundmaling
over og under vandlinjen på både af
plast, stål og aluminium. Beskytter mod
plastpest. Slidstærk, vandbestandig og rustbeskyttende.
Grå. 1 l (hvoraf 0,8 l er base).
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36-531 kr. 129,-


Jeg læste engang en artikel i bådnyt hvor en mand havde lavet en kopi af sit gamle ror, men fået ændret nogle mål, og bagefter var den ikke sjov at sejle med.. og han måtte så om igen og lave alt 100% efter det originale ror... Ødelægger jeg ikke noget ved at lave roret for tykt evt. kun foran.??

Lægger jeg måtte på, skal den nok hen forbi de rorbeslag der er, som også er lavet i rustfrit stål.

Kan man lægge fibermåtter direkte på finér og rustfrit stål, eller skal epoxyprimeren på først... eller skal epoxyprimeren males ind i fibermåtten??

Jeg leder stadig efter HF marine.. et link??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

finer er jo epoxylimet i forvejen, hfmarine søg. laget blir kun ca 1 mm

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak.. sidder og læser der nu men kan ikke finde deres vejledning...

epoxyprimeren er det den man bruger til at "lime" fibermåtten fast med?? Sidder også og leder efter en gammel tråd om det samme??

Så lige at HF marine holder glasfiber kursus imorgen lørdag... og der kan jeg bare ikke.... øv. for der er et år til næste gang..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

jeg har ikke været på deres side for nylig, men er der ikke et hav af anvisninger, så ring og få dem tilsendt. Jeg har aldrig brugt primer, bare epoxy og fyldstof eller væv. Der er jo også den mulighed at fylde sprækken med et sika gummiprodukt, som bare gi'r sig, der er jo sådan set ingen ting der er defekt, så vidt jeg kan se, der findes masser af finerbåde, som ingen problemer har med bundmalingen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også