små vindmøller til opvarmning

Hej lav det selv folk.

Jeg går og roder med at opsætte en vindmølle der skal kobles på mit kombifyr

Jeg har et par forskellige møller på tegnebrædtet, og har læst her:
http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/aktuelt/pl_aktuelt_07_104.htm
... at jeg ikke skal dimensionere møllen større end at den højst laver 1/3 til 1/2 af mit årlige strømforbrug.

Jeg skal bruge:

En mølle og
et varmelegeme

møllen er enten:
http://www.procure.dk/moeller.htm
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Windmills/AirXLand.htm
http://www.vindbymiljo.dk/vind_air.html

Airdolphin vil tage en evighed at afskrive:
Møllen ligger på 30k incl moms, og inverteren på 14.500
Så skal den have en RIGTIG mast at stå på. sådan en af metal svejset i trekanter, støbt net i beton og min 12 meter høj. Pris på mast ? Ligemeget, det er bare for stor en udskrivning.

Tilbage har vi Airx, Wg400, Wg400/IIog Wg600.
De laver alle 4 strøm indtil ca 12½ m/s og starter mellem 2,3 og 3,58 m/s, med Wg400 på 2,3 og AirX på 3,58

AirX koster 6700,-
WG400 koster 5600,-
WG400/II koster 6600,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)
og WG600 koster 9200,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)

Efter at have gransket ydelseskurver og lavet mig et lille regneark er jeg kommet frem til at møllen alene kan betale sig selv på henholdsvis:

AirX: 7,18 år
Wg400: 3,6 år
Wg400/II: 4,2 år
Wg600: 3,7 år

Dette er beregnet på baggrund af en gennemsnitsvind på 10 m/s, dette er urealistisk, men praktisk for at have et beregningsgrundlag
Der er selvfølgelig en del flere ting der skal tages højde for. For eksempel er der minimums/startvinden at tage hensyn til, da den er forskellig for alle 4 modeller (undtagent Wg400 Wg400/II)

Det jeg spørger om er (da jeg nok har lagt mig fast på Wg600)
om der er nogen der har erfaringer med at koble en elektrisk dypkoger på et allerede eksisterende varmeanlæg (kombifyr: brændekedel og oliefyr)
Jeg har tænkt tanken, om der er nogen nødvendighed for at lade møllen lade et batteri, og lade batteriet drive varmelegemet (jeg ved der skal et afladnings-relæ imellem for ikke at skade batteriet) eller om jeg bare kan vælge et varmelegeme der kan æde alle de watt der kommer fra møllen.

Lang smøre, men lad mig høre jeres bud smile

Endjinn

- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Hej lav det selv folk. Jeg går og roder med at... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Har set den og den er sikkert alt for bekostelig. jeg har ingen naboer i nærheden men kan godt selv bruge effekten. Der er dog en smertegrænse hvad pris angår og den er jo også ret tung.

/Sailor

/Sailor
Citat fra Sailor

Hej.
Har set den og den er sikkert alt for bekostelig. jeg har ingen naboer i nærheden men kan godt selv bruge effekten. Der er dog en smertegrænse hvad pris angår og den er jo også ret tung.

/Sailor

Møllen er ikke sat til salg endnu. Du har måske set den ?

Man kan vælge fra 1,5-3-5 kwh

Hvis man kan bruge al energien fra dem, så der det en rigtig god investering.

Kobler man den på en varmepumpe, så får man meget mere ud af energien fra møllen.
En anden ting er at den skulle slet ikke lave støj.

Hvis den kommer til at lige denne mølle, så synes jeg den bliver rigtig flot..
http://www.quietrevolution.co.uk/downloads/pdf/factsheets/QR5%20General%20Design%20and%20Mounting%20Info%20v1%202.pdf

PE

Har jeg taget fejl? Hvad hedder den?
/Sailor

/Sailor
Citat fra Sailor

Har jeg taget fejl? Hvad hedder den?
/Sailor

Møllen hedder WT 1500, 3000, 5000 kwh.

Møllen bliver opstillet 5 steder rundt i Danmark og kan ses omkring maj måned.
Jeg har lige talt med indehaver, han siger den ikke blliver betragtet som vindmølle ved teknisk forvaltning, så der skulle ikke være de store problemer at få byggetilladelse.

PE

Ok, så har jeg ikke set den. Hvor ser du den henne? Jeg mener ikke jeg kan finde noget nogen steder.

/Sailor
Annonce
Citat fra Sailor

Ok, så har jeg ikke set den. Hvor ser du den henne? Jeg mener ikke jeg kan finde noget nogen steder.

Der er ingen billeder af den endnu, men jeg mener den kommer til at ligne den som jeg vedhæftede.

Kunne du måske være interesseret i en ?

Jeg har et regneark, som beregnet til vindmøller, den viser faktisk alle tal, også hvis man vil sælge til fastnettet. Jeg tror at det bedste er at man bruger alt den strøm møllen kan producere, enten til elpatron, eller luft/vand kompresson til varme.

PE

Jeg kunne godt være interesseret, men det afhænger jo også af prisen og vægten. Jeg skal ikke sælge noget el til nogen men bruger det selv. Hvis du har læst mine tidligere indlæg så ser du hvad min øvelse er. Jeg har desuden varmepumpe og brændeovn og en skov til brænde. Det med vægten har noget at gøre med merprisen for mast/tårn som jo kan/skal holde. Jeg er åben for gode ideer og viden.smile Hvor har du læst om de nye "møller"?

/Sailor
Citat fra Sailor

Jeg kunne godt være interesseret, men det afhænger jo også af prisen og vægten. Jeg skal ikke sælge noget el til nogen men bruger det selv. Hvis du har læst mine tidligere indlæg så ser du hvad min øvelse er. Jeg har desuden varmepumpe og brændeovn og en skov til brænde. Det med vægten har noget at gøre med merprisen for mast/tårn som jo kan/skal holde. Jeg er åben for gode ideer og viden.smile Hvor har du læst om de nye "møller"?

Jeg synes ikke det er prisen man skal se på, især ikke når man ser beregningen over de næste 20 år, så vil kw/prisen ligge på 0,87 kr i snit. Besparelsen vil være 2,89 kr/kwh i snit. lige fra dag 1.
Tårn og mølle er i et, den lille er 9 meter, de næste er 12,5 og 16 meter høje, så mon ik de er højere end dine træer smile
Min kammerat og jeg går meget op i alternativ energi, derfor har vi jo nok støvsuget nettet for alt indenfor alternativ energi. Der igennem der har jeg fundet Vindby Miljø.
Mit daglige job er at projektere og rådgive indenfor energi og byggeri, så det ligger lige til venstrebenet for mig smile

PE

Citat fra pev

Jeg synes ikke det er prisen man skal se på, især ikke når man ser beregningen over de næste 20 år, så vil kw/prisen ligge på 0,87 kr i snit. Besparelsen vil være 2,89 kr/kwh i snit. lige fra dag 1.
Tårn og mølle er i et, den lille er 9 meter, de næste er 12,5 og 16 meter høje, så mon ik de er højere end dine træer smile
Min kammerat og jeg går meget op i alternativ energi, derfor har vi jo nok støvsuget nettet for alt indenfor alternativ energi. Der igennem der har jeg fundet Vindby Miljø.
Mit daglige job er at projektere og rådgive indenfor energi og byggeri, så det ligger lige til venstrebenet for mig smile

Nu er jeg en "fattig pensionist" så jo der er en smertegrænse, men jeg ved godt hvad du mener. Jeg har ikke problemer med træer der "skygger" for vinden, jo mod øst og der kommer jo ikke så meget vind fra den retning. Jeg havde tænkt mig en maxhøjde på ca 6 meter hvad tårn angår. Jeg synes ikke jeg kan finde noget om de "møller" på nævnte website. Hvad siger du til ideen med min elpatron???? Er det for lidt og for tyndt? Der bliver ihvertfald ingen problemer med overskud af energi fra vindmølle. Jeg kunne jo bruge energien fra vindmølle til min varmepumpe til aircondition/stabilt indeklima om sommeren (hvis der bliver nogen). Det ville være herligt med gratis guldkorn fra de kyndige:p

/Sailor
Citat fra Sailor

Nu er jeg en "fattig pensionist" så jo der er en smertegrænse, men jeg ved godt hvad du mener. Jeg har ikke problemer med træer der "skygger" for vinden, jo mod øst og der kommer jo ikke så meget vind fra den retning. Jeg havde tænkt mig en maxhøjde på ca 6 meter hvad tårn angår. Jeg synes ikke jeg kan finde noget om de "møller" på nævnte website. Hvad siger du til ideen med min elpatron???? Er det for lidt og for tyndt? Der bliver ihvertfald ingen problemer med overskud af energi fra vindmølle. Jeg kunne jo bruge energien fra vindmølle til min varmepumpe til aircondition/stabilt indeklima om sommeren (hvis der bliver nogen). Det ville være herligt med gratis guldkorn fra de kyndige:p

Hej igen.

Hvis du bruger energien til en elpatron, så kan man sige at du får og bruger 1:1 men bruger du strømmen på din varmepumper, så får du noget der siger omkring 1:4 dvs. du får ca 4 gange så meget energi ud af møllen.
En møllehøjde på 6 meter er også ok, jeg tror bare rentabiliteten vil være meget bedre ved at vælge en som er 9 meter, da der "kun" er 25000 kr i forskelspris.
Møllerne kan ikke ses på Website endnu, håber på de snart kommer for jeg er selv meget interesseret i den mellemste mølle.

PE

Der er yderligere 32 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis