små vindmøller til opvarmning

Hej lav det selv folk.

Jeg går og roder med at opsætte en vindmølle der skal kobles på mit kombifyr

Jeg har et par forskellige møller på tegnebrædtet, og har læst her:
http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/aktuelt/pl_aktuelt_07_104.htm
... at jeg ikke skal dimensionere møllen større end at den højst laver 1/3 til 1/2 af mit årlige strømforbrug.

Jeg skal bruge:

En mølle og
et varmelegeme

møllen er enten:
http://www.procure.dk/moeller.htm
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Windmills/AirXLand.htm
http://www.vindbymiljo.dk/vind_air.html

Airdolphin vil tage en evighed at afskrive:
Møllen ligger på 30k incl moms, og inverteren på 14.500
Så skal den have en RIGTIG mast at stå på. sådan en af metal svejset i trekanter, støbt net i beton og min 12 meter høj. Pris på mast ? Ligemeget, det er bare for stor en udskrivning.

Tilbage har vi Airx, Wg400, Wg400/IIog Wg600.
De laver alle 4 strøm indtil ca 12½ m/s og starter mellem 2,3 og 3,58 m/s, med Wg400 på 2,3 og AirX på 3,58

AirX koster 6700,-
WG400 koster 5600,-
WG400/II koster 6600,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)
og WG600 koster 9200,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)

Efter at have gransket ydelseskurver og lavet mig et lille regneark er jeg kommet frem til at møllen alene kan betale sig selv på henholdsvis:

AirX: 7,18 år
Wg400: 3,6 år
Wg400/II: 4,2 år
Wg600: 3,7 år

Dette er beregnet på baggrund af en gennemsnitsvind på 10 m/s, dette er urealistisk, men praktisk for at have et beregningsgrundlag
Der er selvfølgelig en del flere ting der skal tages højde for. For eksempel er der minimums/startvinden at tage hensyn til, da den er forskellig for alle 4 modeller (undtagent Wg400 Wg400/II)

Det jeg spørger om er (da jeg nok har lagt mig fast på Wg600)
om der er nogen der har erfaringer med at koble en elektrisk dypkoger på et allerede eksisterende varmeanlæg (kombifyr: brændekedel og oliefyr)
Jeg har tænkt tanken, om der er nogen nødvendighed for at lade møllen lade et batteri, og lade batteriet drive varmelegemet (jeg ved der skal et afladnings-relæ imellem for ikke at skade batteriet) eller om jeg bare kan vælge et varmelegeme der kan æde alle de watt der kommer fra møllen.

Lang smøre, men lad mig høre jeres bud smile

Endjinn


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Hej lav det selv folk. Jeg går og roder med at... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
det hedder futurenergy og ikke futureenergy - den mølle jeg taler om har ikke fået negativ omtale i england -tværtimod -se denne link- www.auroramagnetica.com/ -
tro du ikke du tænker på den artikel i guardian (som også var citeret i ingeniøren)som kritiserede møllefabrikanterne for at love for meget og når så køberne anbragte møller lige op ad et hustag så blev de skuffede--

at sætte en mølle direkte i en stikkontakt er ikke lovligt i dk men i england og andre steder -det må man med solceller- og det kræver en særlig inverter-

møllen bliver typegodkendt efter de nye bestemmelser
Citat fra toria

at sætte en mølle direkte i en stikkontakt er ikke lovligt i dk men i england og andre steder -det må man med solceller- og det kræver en særlig inverter-


Som sagt, jeg husker ikke hvad det var jeg så kritiseret, men i DK, skal man, som du også selv er inde på, have en inverter med, plus opsætning af en trevejsmåler, kabler, og nu er jeg ikke HELT på det rene med om ikke også man skal have en controller under de nye regler. Under alle omstændigheder, så bliver prisen hurtigt lidt over fordoblet inden man overhovedet har fået gravet det første spadestik (følger der egentligt tårn med til denne, eller er det også ekstra ? Det er det hos de fleste småmølleproducenter).

Jeg var selv lige ved at købe en i næsten samme stil, indtil jeg fandt ud af at man ikke fik andet end møllen. Nu har jeg selv bygget til varme istedet for el tidligere, og det har jeg ikke tid til igen. Så jeg tænkte jeg kunne spare lidt tid ved at købe en mølle denne gang, men priserne er altså skyhøje.
Det er stadig under halv pris af solceller, men altså stadig ikke billigt. Den sidste mølle jeg selv byggede gav ca. 30Kwh om dagen, og den kostede mig ca kr. 20.000 i materialer, værktøj og alt. meget blev dog opkøbt hos skrothandlere, og marskandisere. Og da den var til varme istedet for el, kan man jo lave alt selv, og er ikke afhængig af en elektrikker.
Jeg forstår dog ikke helt prisfastsættelsen her i EU. I USA kan man få solceller til ca. 2-3$ pr wp. I danmark koster det min. 35kr pr wp. Og det hele kan jo ikke ligge i grådige mellemmænd/distributører.

Derfor kan man jo godt følge med i markedet, og en 5-vinget model er jo stadig et lille fremskridt. Men den bryder jo stadig vinden, da den drejer ind i vinden, og det giver støj. Den ser ud som om den larmer en hel del. Støjnivaeuet stiger næsten 20db når vindhastigheden stiger med 2m/s. Og der er altså ofte 9-10 m/s vind her i landet. Men jeg kender til problemet. Den dyreste del af min mølle var kuglelejerne. Tilgengæld larmede den til sidst så lidt at man næsten aldrig hørte den.

Men jo, det er jo nok en kombination af standardisering, og det faktum at der ikke er så mange sælgere/produkter i danmark, der gør det så dyrt og besværligt at købe. Jeg ser i hvertfald frem til et større udbud i løbet af sommeren når de nye regler træder i kraft, så kan det være jeg springer på når prisen bliver fornuftig. Ellers må jeg vel finde tiden til at bygge en mølle selv, igen. Måske når jeg skal have nyt tag en gang.
Hej alle lav-det-selver,

Meget spændende tråd i har gang i her.
Jeg er selv professionel "vindmand" og vil meget gerne hjælpe med råd, beregninger og montage i forbindelse med jeres projekter.
Jeg har 6 års erfaring fra service og vedligeholdelse af store vindmøller samt både ledelses og ingeniør erfaring indenfor samme felt.
Jeg driver i dag et lille firma, ved siden af mit fuldtidsjob, som beskæftigere sig med rådgivning og praktisk montage af fornybare energikilder.
I er alle meget velkomne til at kontakte mig på [email protected]
Mvh
Lars
Hej.
Er flg. ide god eller dårlig?
Jeg har et solanlæg med elpatron 1000-2000 watt. 275 liter vandtank, oliefyr varmer vandet op hvis der ingen sol er og hvis der er rigelige sol går overskudsvarmen ud i centralvarmesystemet. Spørgsmålet er om jeg vil få noget ud af at tilslutte en vindmølle (via diverse udstyr) til elpatronen? Møllen skal ikke være tilslutte om sommeren men bruges til andre ting. Hvis møllen kan afgive nok varme (65-70 grader når der vind nok) ville jeg mene ideen var god men hvad siger klogskaben? Jeg er mest intereseret i regnestykket 275 liter vand 500-600 watt fra vindmøllen til elpatronen osv. Jeg blev smidt ud af skolen da fysik kom på skemaet smile På forhånd tak og er spørgsmålet forstået?

/Sailor

/Sailor
Citat fra Sailor

Hej.
Er flg. ide god eller dårlig?
Jeg har et solanlæg med elpatron 1000-2000 watt. 275 liter vandtank, oliefyr varmer vandet op hvis der ingen sol er og hvis der er rigelige sol går overskudsvarmen ud i centralvarmesystemet. Spørgsmålet er om jeg vil få noget ud af at tilslutte en vindmølle (via diverse udstyr) til elpatronen? Møllen skal ikke være tilslutte om sommeren men bruges til andre ting. Hvis møllen kan afgive nok varme (65-70 grader når der vind nok) ville jeg mene ideen var god men hvad siger klogskaben? Jeg er mest intereseret i regnestykket 275 liter vand 500-600 watt fra vindmøllen til elpatronen osv. Jeg blev smidt ud af skolen da fysik kom på skemaet smile På forhånd tak og er spørgsmålet forstået?

/Sailor


Ok, hvis jeg forstår dig korrekt, så har du et solVARME anlæg der er tilsluttet dit oliefyr, og en 275 liters varmtvandbeholder til brugsvand, og hvis der er overskud, så sendes varmen fra brugsvandet til centralvarmen, men du har BÅDE el patron og oliefyret til også at varme på tanken hvis der er underskud ?

altså normalt er el jo en ret dyr måde at varme på, men hvis man nu engang får den gratis, så skal man jo bare bruge løs.
Og som jeg ser det, så kommer du til at have et underskud om vinteren, og et overskud om sommeren fra dit solvarme anlæg (med mindre du har en pool der også skal varmes op). At skyde overskuddet ud i centralvarmen om sommeren er nødvendigt for at anlægget ikke koger helt over, men du har jo ikke nogen gavn af overskudet.
Det er nok derfor mere interessant at fokusere på dit UNDERSKUD og den mølle du gerne vil have.

Hvis du bygger en mølle der kan give 5-600w, så bemærk at det normalt er antal kwh om ÅRET der angives på disse møller. Dvs. ca, 2 kwh om dagen (!) Det batter meget lidt hvis du skal varme 275 liter vand, da du jo nok kun kan varme omkring 50 liter vand om dagen med sådan en mølle (hvis mine fysiktimer ikke var for alt for lang tid siden så er 2000w = 1700 kcal, en kalorie varmer en ml vand 1 grad celcius, 1 kcal varmer derfor 1 liter cand 1 grad celcius. Så du kan altså varme 1700 liter vand ca. 1 grad celcius, eller 50 liter vand ca. 35 grader (og fremløb af koldt vand er vel hvad... omkring 10 grader fra vandværket), så det bliver nogenlunde rart at bade i. Så en 600 w'er er slet ikke nok til det formål.

Hvis du derimod sætte en 600 w'er til at lave EL, så kan du "spare op" om sommeren, og købe tilbage om vinteren, og dermed få en meget bedre effekt ud af din elpatron. Selvom jeg dog nok stadig vil anbefale at skippe elpatronen, og lade fyret klare at dække et evt. underskud fra anlægget, og så bruge møllen til at lave strøm til noget helt andet.... Evt. en varmepumpe.
Annonce
Jeg bruger aldrig elpatronen, men den kan jo bruges ved at tilslutte en vindmølle. jeg tænkte at ved at tilslutte en vindmølle til elpatronen ville jeg få varmt vand "gratis" når det blæser og det gør det jo næsten hele tiden herude vestpå. Oliefyret er slukket hele sommeren da solvarmen driver varmt vand + overskud til gulvvarme i badeværelse. Så hvis vindmøllen er tilsluttet elpatronen hele tiden (kun om vinteren selvfølgelig) ville den måske kunne afgive varme nok så oliefyret ikke skal varme/vedligeholde brugsvandet op (eller meget lidt). En 1000 watt (når det blæser 12-15 ms) vindmølle ville måske være ok. Vandet skal ikke varmes mere end 60-70 grader. Jeg ville fjerne føleren fra dykrøret i elpatronen og køre udenom al automatikken i solvarmeanlægget idet der aldrig kan blive problemer med at komme af med varmen. Lyder det skørt eller? Ellers tak for svaret
/Sailor

/Sailor
Ideen er skam da god nok, og jeg er da ikke i tvivl om at det vil virke.
Men som sagt, så skal du ret langt op i effekt før møllen giver nok varme. Til en husstand på 4 på en gård i sverige har jeg været med til at lave en mølle der giver ca. 17kW, og det er nok til at erstatte et fyr (hvis det blæser) og give lidt overskud. 1kW er selvfølgeligt nok til at give et boost til din varme, især om vinteren. Men som sagt, en 600 wp mølle vil give ca. 30 liter vand i 70 grader hvis det er det du bruger... pr dag. Så lidt hovedregning siger 1kW giver 50 liter i den temp. Nok til et hurtigt bad, men så heller ikke ret meget mere.

Så du vil da nok kunne spare jo. Men hvis du alligevel skal have gjort noget andet med strømmen om sommeren, så tror jeg altså hvis du kigger på energipriserne, at det bedre kan svare sig at varme op med solvarme+fyr, og så lade møllen spare dig for noget strøm et andet sted. Elopvarmning er nemlig den dyreste form for energi du kan få.
Ja det er jo ikke så meget der er at spare/tjene, men alligevel kunne jeg nu godt tænke at fuldføre ideen på et tidspunkt. Vi er 2 i husstanden og vi bader kun en gang om året (ved juletid) så i øjeblikket er vi næsten helt rene.:p Et sidste spørgsmål, kan vindmølle tilsluttes direkte til en enverter i mit nævnte tilfælde?

/Sailor

/Sailor
Citat fra Sailor

Ja det er jo ikke så meget der er at spare/tjene, men alligevel kunne jeg nu godt tænke at fuldføre ideen på et tidspunkt. Vi er 2 i husstanden og vi bader kun en gang om året (ved juletid) så i øjeblikket er vi næsten helt rene.:p Et sidste spørgsmål, kan vindmølle tilsluttes direkte til en enverter i mit nævnte tilfælde?

/Sailor


Hej undskyld at jeg blander mig.

Har i hørt om det nye vindtræ som kommer fra Vindby Miljø.

Jeg har regnet på udfra effekt og pris, er sikker på det vil være en rigtig god investering, især hvid to naboer kan dele om møllen.

PE

Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis