små vindmøller til opvarmning

Hej lav det selv folk.

Jeg går og roder med at opsætte en vindmølle der skal kobles på mit kombifyr

Jeg har et par forskellige møller på tegnebrædtet, og har læst her:
http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/aktuelt/pl_aktuelt_07_104.htm
... at jeg ikke skal dimensionere møllen større end at den højst laver 1/3 til 1/2 af mit årlige strømforbrug.

Jeg skal bruge:

En mølle og
et varmelegeme

møllen er enten:
http://www.procure.dk/moeller.htm
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Windmills/AirXLand.htm
http://www.vindbymiljo.dk/vind_air.html

Airdolphin vil tage en evighed at afskrive:
Møllen ligger på 30k incl moms, og inverteren på 14.500
Så skal den have en RIGTIG mast at stå på. sådan en af metal svejset i trekanter, støbt net i beton og min 12 meter høj. Pris på mast ? Ligemeget, det er bare for stor en udskrivning.

Tilbage har vi Airx, Wg400, Wg400/IIog Wg600.
De laver alle 4 strøm indtil ca 12½ m/s og starter mellem 2,3 og 3,58 m/s, med Wg400 på 2,3 og AirX på 3,58

AirX koster 6700,-
WG400 koster 5600,-
WG400/II koster 6600,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)
og WG600 koster 9200,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)

Efter at have gransket ydelseskurver og lavet mig et lille regneark er jeg kommet frem til at møllen alene kan betale sig selv på henholdsvis:

AirX: 7,18 år
Wg400: 3,6 år
Wg400/II: 4,2 år
Wg600: 3,7 år

Dette er beregnet på baggrund af en gennemsnitsvind på 10 m/s, dette er urealistisk, men praktisk for at have et beregningsgrundlag
Der er selvfølgelig en del flere ting der skal tages højde for. For eksempel er der minimums/startvinden at tage hensyn til, da den er forskellig for alle 4 modeller (undtagent Wg400 Wg400/II)

Det jeg spørger om er (da jeg nok har lagt mig fast på Wg600)
om der er nogen der har erfaringer med at koble en elektrisk dypkoger på et allerede eksisterende varmeanlæg (kombifyr: brændekedel og oliefyr)
Jeg har tænkt tanken, om der er nogen nødvendighed for at lade møllen lade et batteri, og lade batteriet drive varmelegemet (jeg ved der skal et afladnings-relæ imellem for ikke at skade batteriet) eller om jeg bare kan vælge et varmelegeme der kan æde alle de watt der kommer fra møllen.

Lang smøre, men lad mig høre jeres bud smile

Endjinn


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Hej lav det selv folk. Jeg går og roder med at... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

MVH Njord
apropos at dreje ud af vinden har jeg et godt eksempel.

Det drejer sig om den dansk forhandlede "airdolphin"-møllen
Den er ALT for dyr for almindelige mennesker, og vi taler afskrivning over 20 år, med det output. 30k for møllen og 15k for inverteren. hertil kommer tårnet. og han skrev at vi kunne forvente et output der lå imellem 1000 og 1500kWh på årsbasis.
(mail med prisoverslag fra vindby miljø til undertegnede kan fremsendes hvis i lægger jeres email i tråden.)
her ligger specs.
http://www.vindbymiljo.dk/AIRDOLPHIN%20vindm%F8lle%20datablad.pdf

her ligger et link der hedder "airdolphin in action
http://www.zephyreco.co.jp/en/Airdolphin/index.htm

nice maskine, tho´

Endjinn


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Det er enormt innovative projekter der er i spil her. Herligt.
Een ting forstår jeg dog ikke helt.
Når et alm. oliefyr har en kapacitet på 20.000W, hvad rykker så 600W mølle så reelt? Det er jo ca. samme varme som en alm. boremaskine afgiver....
Ja der er ikke så meget "trækken-tænder-ud" i 600w

... og mit mølle projekt har da også taget et par drejninger og en kovending siden jeg skrev her sidst.

Jeg har lagt købe-møller fuldstændig på hylden, og har vendt fokus imod de hjemmebyggede.
Indtil videre har jeg en prototype op og dreje og der er en større på vej.
Den første har ingen generator på, men er blit bygget for at se om jeg kunne.

Jeg har fremskaffet en bilgenerator, og har efterfølgende fortrudt.
Det viser sig at en bilgeneratoer ikke laver strøm før den rammer ca 2000 omdr/min samt at der skal en "fødestrøm" på før den kan generer i det hele taget... så nu står jeg med en tønde der skal flækkes (208 liter) og en aksel og to lejer.

så har I sikkert gættet at jeg er ved at lave en "tønde-mølle".

Jeg mangler at lave en sokkel, og et "topstyr" til at holde øverste leje.
og så skal jeg have gang i noget udveksling til at få den der generator op i nogen rimelige omdrejninger. til gengæld har jeg så en 600w generator.
Jeg overvejer at montere et cykelhjul på toppen af møllen (ja eller bunden...)
og så lade dækket køre direkte på generatorens hjul, eller at tage dækket af og lægge en rem i.


Det skulle kunne give en tilpas stor udveksling.
(jaja det er en KÆMPEudveksling, men sug mig hvis jeg brænder generatoren)

Men nu får vi se hvordan det løber
Hvis jeg nu sætter at omkredsen af cykelhjulet er ca 1½ m, og svinghjulet på generatoren ca er 25 cm så har vi en cirkaudveksling på 1:6 og hvis møllen lægger ca 2 omdrejninger i sekundet, så er vi oppe på 720 omdrejninger/min.

så er vi i det mindste oppe i et leje hvor den burde smide noget strøm af, men det kan man jo kun teste, og så måle sig ud af. biggrin

God nat.

Endjinn


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
ja det kan godt være at et oliefyr laver 20kw, men olie koster penge.

indtil videre har jeg lagt 300 for generatoren, og 325 for akse og lejer.

og såvidt jeg kan se er der ikke ret mange flere udgifter i sigte.

hvis den bare laver 500kw/år (hvilket er lavt sat) så kan jeg afskrive den på ½ år.
Det trækker da tænder ud.
Jeg betaler 1.70 pr kWh. og så længe jeg ikke laver mere strøm end jeg forbruger er det gode penge.
Det er først når jeg laver mere end forbruget jeg ryger ned på 0.25 pr/kWh.
(tal fra SEAS-NVE)


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Annonce
hej jeg har fårt kik på en WINDBEE mini-vindmølle 1000/50 med 6m mast til ca. 24.000,- jeg skal bruge den sammen med et varmepatron i en 1200 l akkumerlingstank sammen med bransel fyr. kan det gå ?
Tja, det kommer jo an på dit behov. En 1200 liters tank er jo ret meget (ca. 6 karbad), og der er derfor meget spild ved at skulle holde så store mængder vand varmt, hvis du ikke faktisk BRUGER de 1200 liter (mindst en gang) i løbet af en dag. Til opvarmning er det mest ideelt at benytte noget der er dimensioneret lige omkring hvad du faktisk har behov for. Det kan ikke svare sig at "gemme" på varmen. Akkumuleringstanken er for dyr, og du spilder energi på at varme mere vand op end du kan bruge. Det er uanset hvad "eksperterne" siger, ikke teknisk muligt at isolere noget så det holder på 100% af varmen.
Så ideen er fin hvis du bruger så meget vand, eks. skole, kollektiv, eller lign. Du skal have en RET stor familie for at 1200 liter er rigtigt sizet til dig.

Bemærk også at fra 1. marts i år skal alle nye vindmøller have en europæsik typegodkendelse. De må så tilgengæld være lidt større end nu. Så du skulle måske lige vente til efter 1. marts hvis det er et købe projekt, eller bygge lidt hurtigere hvis det er et LDS projekt.
Prøv at søge på futureenergy på nettet. Den mølle har fået en del dårlig omtale, kan dog ikke huske hvorfor. Nu kender jeg ikke den danske "udgave", men i england er møllen også uden controller eller lign, så den er ikke til at sætte direkte i en stikkontakt her i landet (som de ellers siger man skal i england).

Er den forresten godkendt til opstilling efter 1.3 ?
Der er yderligere 52 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis