små vindmøller til opvarmning

Hej lav det selv folk.

Jeg går og roder med at opsætte en vindmølle der skal kobles på mit kombifyr

Jeg har et par forskellige møller på tegnebrædtet, og har læst her:
http://www.lr.dk/planteavl/informationsserier/aktuelt/pl_aktuelt_07_104.htm
... at jeg ikke skal dimensionere møllen større end at den højst laver 1/3 til 1/2 af mit årlige strømforbrug.

Jeg skal bruge:

En mølle og
et varmelegeme

møllen er enten:
http://www.procure.dk/moeller.htm
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Windmills/AirXLand.htm
http://www.vindbymiljo.dk/vind_air.html

Airdolphin vil tage en evighed at afskrive:
Møllen ligger på 30k incl moms, og inverteren på 14.500
Så skal den have en RIGTIG mast at stå på. sådan en af metal svejset i trekanter, støbt net i beton og min 12 meter høj. Pris på mast ? Ligemeget, det er bare for stor en udskrivning.

Tilbage har vi Airx, Wg400, Wg400/IIog Wg600.
De laver alle 4 strøm indtil ca 12½ m/s og starter mellem 2,3 og 3,58 m/s, med Wg400 på 2,3 og AirX på 3,58

AirX koster 6700,-
WG400 koster 5600,-
WG400/II koster 6600,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)
og WG600 koster 9200,- (indeholder et forstærket ladeapparat samt varme)

Efter at have gransket ydelseskurver og lavet mig et lille regneark er jeg kommet frem til at møllen alene kan betale sig selv på henholdsvis:

AirX: 7,18 år
Wg400: 3,6 år
Wg400/II: 4,2 år
Wg600: 3,7 år

Dette er beregnet på baggrund af en gennemsnitsvind på 10 m/s, dette er urealistisk, men praktisk for at have et beregningsgrundlag
Der er selvfølgelig en del flere ting der skal tages højde for. For eksempel er der minimums/startvinden at tage hensyn til, da den er forskellig for alle 4 modeller (undtagent Wg400 Wg400/II)

Det jeg spørger om er (da jeg nok har lagt mig fast på Wg600)
om der er nogen der har erfaringer med at koble en elektrisk dypkoger på et allerede eksisterende varmeanlæg (kombifyr: brændekedel og oliefyr)
Jeg har tænkt tanken, om der er nogen nødvendighed for at lade møllen lade et batteri, og lade batteriet drive varmelegemet (jeg ved der skal et afladnings-relæ imellem for ikke at skade batteriet) eller om jeg bare kan vælge et varmelegeme der kan æde alle de watt der kommer fra møllen.

Lang smøre, men lad mig høre jeres bud smile

Endjinn


- Endjinn

Sidder og kikker på en elmåler der drejer den forkerte vej rundt :)
Hej lav det selv folk. Jeg går og roder med at... Vis hele indlægget
82 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Min Ide med møllen er at den skal kobles direkte til min varmeanlæg.

Da jeg idag bruger et pillefyr og varmepumpe. Dog er der i denne sammenhæng også bestilt en solvarmeanlæg.

Ide jeg har kælder i huset vil jeg altid kunne aftage den varme som møllen vil producere strøm til.

Jeg ved godt at der både skal gearbox samt lejer og evt. en bremse mm. jeg konstruere en del forskellige maskiner tildagligt.

Inverteren skal kunne hånterer møllen uden brug af batterier, Da jeg mener Iden med en mølle er:

- Lidt vedligehold
- Direkte ydelse
- INGEN BATTERIER. (disse er dårlige for miljøet både i drift og opbygning)

Jeg mangler dog en som er hård til at lave nogle vinger i glas / kulfiber (skal nok selv slibe dem til slut)

jeg har også fundet en synkron generator der kan levere strøm fra 100 omdr.min til 1000 omdr. min jeg ved bare ikke endnu hvor stort et moment jeg får på hovedet aksel Rotor diameteren bliver omkring 195cm. Én der evt. kan beregne dette??

Det er lidt irreterende man ikke ved mere om det når man bor inden for 15km af de store danske vindmølle producenter!
KTM er faktisk inde på noget af det rigtige. Selv om den mængde strøm du producerer kan være ret stor, så kan det godt svare sig at producere den som 24v og så med en inverter og en trevejsmåler sende strømmen ud på dit "husnet".

Hvis du bruger møllen primært som "rumopvarmning", så kan du dog med fordel designe en vandbremse, og via en varmepumpe, eller et peltier element eller bare ved at føre vandet ned til dit fyrs forvarmer bruge opvarmningen i vandbremsen til at varme dit hus med.
DOG, skal du være opmærksom på at selv om du HAR en ekspansionsbeholder til dit system, så kan det ikke klare uanede mængder af varme, og i teorien kan du sagtens komme op over 100 grader varmt vand hvis du konstant varmer det op, især om efteråret med megen vind. Du skal derfor lave en "sikring" der når du har tilstrækkeligt varmt vand lader din mølle producere ingenting (den lette løsning), eller strøm istedet. Du KAN naturligvis have et badekar (varmtvandsbeholder) stående med varmt vand og så isolere. Men hvad så når DET bliver for varmt ?
Jeg har eks. designet et "gearstangs anlæg", hvor jeg kan flytte møllen mellem to produktioner (de skulle have været strøm og varme, men jeg blev aldrig helt færdig) og "frigear".
Bemærk også at du selv er ansvarlig for "nedfald" fra din grund, dvs. hvis en møllevinge eller to ryger i dårligt vejr, så er det dit ansvar. Så hvis du laver en fritstående mølle, så husk at når du rammer en tilstrækkelig høj vindstyrke så skal den ikke dreje IND i vinden, men istedet på tværs af vinden for at yde MINDST mulig modstand. Det kan derfor godt svare sig at investere i et svejse apparat og lave møllen af eks. alu istedet for træ, især da alu'en er lettere (og dermed også fungerer ved lavere vindstyrke) og ikke knækker så let.

Og til dem der tror at man kun kan udnytte 50% af vindens energi, vil jeg bare sige: "ha!". Det er udelukkende et design spørgsmål, baseret på at en "traditionel" mølle jo stort set bare er en skibsskrue pillet ud af vandet, der drejer ved at yde MODSTAND overfor luften der paserer den. Kig evt. på Bernoulli princippet. Men jeg indrømmer at det ER lettere at lave en mølle "på den traditionelle måde"

Husk endelig også at en mølle SKAL have et ulige antal vinger, men når det så er sagt, så kan du sagtens lave eks. 9 vinger på din mølle (!)
Hvordan klarede bønderne storm med deres klapsejlere og hvad det nu hed i begyndelsen af det 19. århundrede?
De havde næppe vandbremse på deres møller.
Ude på Lammefjorden står der i øvrigt utallige små vindmøller, som pumper vand op i afvandingskanalerne. Dem skulle jeg nok studere lidt!!
Netop storm og det der er værre er også en af mine store hovedpiner i denne sag.
I værste fald kunne man vel sætte en bremse på, der lukker for festen, hvis det skulle gå op i orkan? Det er et spørgsmål om at tage en bremsekive fra en bil og knalde en caliber på og så fyre et tryk løs, hvis det går grassat?

Med venlig hilsen
ktm

 

@jacobb:
Ja du kan lave en mølle med to vinger... Du kan faktisk lave en mølle med EN vinge... Problemet er hvor godt den vil virke, især et-vinge modellerne er vist stort set kun teoretiske. Studér emnet lidt, og så vil du lægge mærke til at der næsten ikke findes møller med et lige antal vinger, og det er der gode grunde til. Med to vinger så sætter du vingerne overfor hinanden, normalt forbundet med hinanden, eller ligefrem i det samme stykke træ/metal. Det betyder dog også at du påvirker din møllevinge med et ret stort tryk, da den fungerer ved at BRYDE vinden (er også årsagen til at et par vinger kan larme så meget). Trykket på "tværs" af den skive vingerne er monteret på vil derfor altid ligge det samme sted, og skiven (eller vingerne) vil derfor hurtigere gå i stykker (begynde at bøje), og din omkostning ved møllen vil derfor hurtigt stige. Ved altid at have et ulige antal vinger vil der ikke være noget sted i skiven der vil have en konstant påvirkning på tværs af hele skiven, og den vil dermed kunne holde længere. Jeg har hørt problemet omtalt som "symetrisk stress", men jeg tror nu ikke det var et HELT fagligt udtryk.

@ktm: Jeg ved ikke lige hvad en klapsejler er, men jeg ved hvordan man løste problemerne i gamle dage. Man havde simpelt hen en dug siddende på møllevingerne til at gribe fat i vinden... Blev vinden for stærk, så blev dugen revet i stykker, og når tilstrækkeligt mange duge blev revet i stykker, så kunne armene ikke drives rundt. Princippet er ret enkelt, men ikk så smart idag hvor vingerne vinkles og IKKE laves af stof.
Vandbremsen jeg omtaler er en af de ældste opfindelser der findes i forbindelse med møller... Omend vi så her taler VANDmøller. Meningen er ikke at vandbremsen skal STOPPE møllen. Den skal bare bremse den så meget at efekten af at bremse aflejrer energi i det vand der er i bremsen. Jo mere energi der lagres, jo varmere bliver vandet, og hey presto, du har varmt vand i huset ! Tænk på en vandbremse som en spand med vand, hvori der er en stang med 6-8 "piskeris"/modstandsbrædder. Stangen drejes rundt af vindmøllen, og når stangen drejes, driver piskerisene vandet rundt, og modstanden heraf "bremser" møllen, og dette udvikler varme.
Jeg har ikke arbejdet så meget med de traditionelle møller, så jeg ved ikke om man bare kan nøjes med at sætte en skivebremse på. Jeg kan rask væk forestille mig at en tilstrækkeligt kraftig storm bare vil flå dine vinger af alligevel, hvad enten de er bremsede eller ej.
MEN..... Hvis du alligevel laver lidt elektronik til at dreje møllen IND i vinden, så kan du da også få den til at dreje VÆK fra vinden hvis vinden bliver for kraftig.
Det med at lade dugen rive i stykker var nu kun i det tilfælde man ikke nåede at rebe, som på en båd. jeg har ikke forstand på møller, men tænkte på om man ikke kunne lave en svingregulator, som på f.eks. en dampmaskine til at dreje vingerne så de ikke virker, og ellers holder max. omdr. på et vist niveu.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jo, du kan naturligvis lade vingerne dreje ind i vinden.. Men en "hobby" mølle, især en hjemmelavet en af slagsen, kan normalt IKKE dreje vingerne, da det er en lidt teknisk ting at skulle ud i at lave. Så er det lidt lettere at dreje møllen/vingehuset.
Jeg er lidt intereseret i at se nogle billeder af de møller som folk har bygget til "hjemme" brug!

Jeg agter at lave min med Glas-/kulfiber vinger også med en synkron generator da denne vil producere spænding i et meget større omdr. område.

hvad angår nedbremsning vil jeg benytte en "Tromlebremse" således at når vingerne opnår en given hastighed vil jeg dreje møller ud af vinden og hvis dette ikke virker vil møllen bremse ned via tromlebremsen.

Husk altid at dubler jeres sikkerhed på møllerne.
som sagt har jeg ikke forstand på møller, men jeg ved at mange eldrevne køretøjer laver strøm med bremserne, var det så ikke bedre at koble en ekstra generator ind, når det går for stærkt og dermed nedsætte farten, men det kan være det er for kostbart.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 62 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis