Hvid røg fra plæneklippere?

Hej,

Et lidt mystisk problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med:

Jeg har en gammel plæneklipper, der for nyeligt pludseligt begyndte at ryge med hvid røg under kørsel. Problemet kommer kort efter man starter den og tiltager, jo længere den kører.
Når motoren slukkes, ryger det fortsat et minuts tid efter, ligesom der dryber noget der ligner sort olie ud fra og under udstødningen.

Da maskinen er mange år gammel, har jeg købt en ny, men nu efter 4-5 timers kørsel gør den fuldstændig det samme!?

Jeg har prøvet at skifte olie på begge maskiner og checket luftfilter, men kan ikke helt komme på, hvad der ellers kan gøres.

Er der nogen, der har nogle gode forslag? smile

Hilsen

- Jesper
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er du sikker på at du ikke har puttet olieblandet bensin på ,for så vil den ryge,og svine udstødningen

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej Rolias,

Tak for hurtigt svar smile

Benzinen skulle meget gerne være standard 95 oktan - den er fra en eller anden tilfældig benzinstation i nærheden, hvor jeg fyldte bilen op samtidig.

Iøvrigt er de benzin to forskellige steder fra på de to plæneklippere, da jeg købte en ny dunk og fyldte op til den nye plæneklipper.

Men jeg ved ikke om man kan risikiere at benzinen er blandet med olie, når man tanker på en tankstation?

Hilsen

- Jesper
Det lyder snarere som om du har for meget motorolie i krumtaphuset, måske endda en forkert.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Det lyder snarere som om du har for meget motorolie i krumtaphuset, måske endda en forkert.

V.h. Håndværkeren


Undskyld, hvis jeg spørger dumt - men hvad er krumtaphuset?

Motorolien er købt specielt til at være til plæneklippere, så vil da håbe det er en rigtig slags.

Jeg er kommet til at tænke på at benzinen jeg bruger er fra Statoil - der jo blander den med bioethanol. jeg prøvede at snuse til benzinen og den lugter ikke som "rigtig" benzin. Måske det vil være et forsøg værd at hælde alm. benzin på i stedet for Statoil's blanding?

Hilsen

Jesper
Krumtaphuset er den del af motoren hvor krumtappen sidder, uden den ingen motor. Igennem krumtaphuset går den aksel hvor på krumtappen sidder som via en plejlstang er forbundet til stemplet. Når stemplet bevæger sig op og ned i cylinderen som er den del hvor der sidder en masse lameller før at køle cylinderen. Når stemplet går op og ned får det via plejlstangen til at trække krumtappen rundt i krumtaphuset, der via sin udgangs aksel trækker kniven under plæneklipper skjoldet.
Så skulle det vist være bukket i NEON !

V.h. Håndværkeren
Annonce
Prøv at tage den nye med hen til forhandleren ( Garanti) og se hvad han siger til sagen, men de maskine får jo for meget olie og det kan kun være fra benzinen.
Det er vel ikke en der laver en (ven/nabo) en joke med dig--?????

Med venlig hilsen

Søren
Et enkelt spørgsmål - har du slået chokeren fra igen efter den er startet ?

Med venlig hilsen

Fladder
Hej igen,

Så ser det ud til at problemet er løst ... Jeg har hældt ny benzin på begge plæneklippere og efter at have kørt i lidt tid, er røgen forsvundet.

Det må umiddelbart betyde at de ikke har været glade for bioethanol benzinen fra Statoil - eller også har jeg bare været uheldig med dét benzin jeg brugte.

Men i hvert fald kører begge maskiner nu - mange tak for jeres hjælp og input smile

Hilsen

- Jesper
Hej Jesper,
Hvid røg fra en motor skyldes altid vand. Det er vanddamp.
Motoren kan sagtens kører på 5% Ethanol i benzinen, og ethanolen giver ikke anledning til røgdannelse.
MEN.....vand er opløseligt i ethanol, og ethanolen er opløselig i benzinen.
D.v.s. hvor benzin normalt ikke kan indholde vand, så kan alkoholblandet benzin sagtens. UDEN at du kan se det.
Det er givetvis det der er sket i dit tilfælde.
Hvordan vandet har fundet vej ind i benzinen er så en anden sag.
Okay hvis vi snakker om rigtig hvid røg der lugter, skyldes det altså altid olie i benzinen og ikke som nævnt vand. Jeg tror også der er andre der er enige med mig om det. Iøvrigt vil vand ikke ligne olie, der drypper ud af udstødningen og at det er tiltagende under kørslen.

Det andet er en lys/hvidlig mere gennemsigtige røgdampe, vanddampe, og man kan ofte se at der også drypper fra Udstødningen. Det ser man oftere
i fugtig koldt vejr.

Undskyld skovmanden, man er det ikke mere sandsynligt.

Med venlig hilsen

Søren
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også