Hvid røg fra plæneklippere?

Hej,

Et lidt mystisk problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med:

Jeg har en gammel plæneklipper, der for nyeligt pludseligt begyndte at ryge med hvid røg under kørsel. Problemet kommer kort efter man starter den og tiltager, jo længere den kører.
Når motoren slukkes, ryger det fortsat et minuts tid efter, ligesom der dryber noget der ligner sort olie ud fra og under udstødningen.

Da maskinen er mange år gammel, har jeg købt en ny, men nu efter 4-5 timers kørsel gør den fuldstændig det samme!?

Jeg har prøvet at skifte olie på begge maskiner og checket luftfilter, men kan ikke helt komme på, hvad der ellers kan gøres.

Er der nogen, der har nogle gode forslag? smile

Hilsen

- Jesper
Hej, Et lidt mystisk problem, som jeg håber i... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Dette er ikke forstået....
1. Tanken er gennemsigtig.
2. Brændstofudgang midt under tanken, når denne løftes på højkant vil vandet søge et lavere sted hen, væk fra udgangen og desuden blande sig med benzinen, når denne bliver sat på ret køl igen.
3. det hvide røg kommer omgående, og ikke først når slangen er tømt op til tanken.
4. jeg kunne gøre det 17 gange i træk om det skulle være, og tror ikke at det er så meget vand i den.
5. næ motorolien løber op til forbrændingskammeret.--????

Med venlig hilsen

Søren
Det kan du have ret i , det er længe siden jeg har prøvet det sidst, så det bliver først til foråret, jeg prøver det igen

Med venlig hilsen

Søren
Tror måske Briggs er inde på noget der.....
Min forklaring var måske også lidt langt ude *G*
Men jeg står ved at hvid røg er vand, basta.
Olien i krumtaphuset løber et "forkert" sted hen, nemlig op i forbrændingskammeret. Når du starer motoren bagefter, får den olie-blandet benzin det første stykke tid.

Tjek instruktionsbogen - står der noget om, hvilken vej man må/skal tippe plæneklipperen (så man undgår dit problem)?

Ofte skal man holde "udstødningssiden" af motoren opad.

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
hvad med damplokomotiv.!
ja den "skyder" med hvidsort røg fra vand og kul.!
og til til tider mælkehvidt og inde i mellem så sort
og tykt at det næsten ikke kan komme ud af skostenen.!

og en cigaret giver blå røg.!

når er aligevel er gang i røg snak.?
har haft en plæneklipper(brigs---motor) som stod udendørs, den lavede den hvide røg, så snart den havde kørt lidt.Efter at ha prøvet det et par gange, hældte jeg olien ud i en bøtte(klipper næsten på hovedet+tragt). det viste sig, at der var vand i olien, så derefter stod den altid inde mellem brug. Siden ingen hvid røg
Skovmanden har været meget præcis i alle sine svar. Han har helt ret.

Sort røg = uforbrændt brændstof = for fed balnding fra karburatoren.
Blå røg = motorolie = for meget motorolie eller slidt motor
Hvid røg = vanddamp = kondensvand enten i tanken eller dunken

Den hvide røg er ganske uproblematisk. Det er de andre ikke.

Niels Ejnar
www.saveniels.dk

 Niels Ejnar

www.saveniels.dk

 

Det kunne også været at du kommet til at vende din plænekllipper om på siden så motorolien har fundet vej ind i indsugning via krumtaphusudluftningen. Hvis du af en eller anden grund skal kikke til kniven på din plæneklipper går man aldrig galt i byen hvis man løfter maskinen så tændrøret peger opad.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også