Hvid røg fra plæneklippere?

Hej,

Et lidt mystisk problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med:

Jeg har en gammel plæneklipper, der for nyeligt pludseligt begyndte at ryge med hvid røg under kørsel. Problemet kommer kort efter man starter den og tiltager, jo længere den kører.
Når motoren slukkes, ryger det fortsat et minuts tid efter, ligesom der dryber noget der ligner sort olie ud fra og under udstødningen.

Da maskinen er mange år gammel, har jeg købt en ny, men nu efter 4-5 timers kørsel gør den fuldstændig det samme!?

Jeg har prøvet at skifte olie på begge maskiner og checket luftfilter, men kan ikke helt komme på, hvad der ellers kan gøres.

Er der nogen, der har nogle gode forslag? smile

Hilsen

- Jesper
Hej, Et lidt mystisk problem, som jeg håber i... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
olierøg vil altid være blåt, ikke sådan fuldstændig blå, men alligevel blåligt!
Det kommer da an på hvor god forbrændingen er .
Den kan sagtens være hvid,hvis det er meget og en dårlig forbrænding, men den kan også være blålig, det har du ret i, men her er forbrændingen bedre og mindre mængder olie.
Der er også forskel og det er en 2takter eller en 4 takter motor.

Med venlig hilsen

Søren
Hej Briggs
Den hvide olierøg vi snakker om her, hvis det er korrekt, så er den hvis også blålig/hvid, hvis man kikker godt på den, det har du ret i.
Kan pludselig huske noget fra skolen engang.
Så du skal have ret alligevel

Med venlig hilsen

Søren
ja, gu har jeg da ret:-) Hvis du kigger på de gamle slidte dieseltog er røgen så blå at men kan male med det
Til Rolias: Det er hvis Briggs og mig der har en debat og ingen diskution, og hvis du ikke gider læse det , så lad dog være, du kan jo koble det af i din mailbesked.:o

Til Briggs; Jo men det var jo også ligesom diesel du nævner der, hvor klipperene er benzin.rolleyes

Med venlig hilsen

Søren
ja det har du helt ret i, men jeg har da haft et par plæneklippere og fræsere inde på værkstedet der var så slidte at røgen var ligeså blå. Og foresten har jeg nogle klippere fra 50'erne der er lavet til at køre på petroleum og det er briggs & stratton model 6b-h der er meget sjældne
Røg fra forbrænding af organisk materiale (f.x. benzin, papir eller træ) er i bund og grund sort-agtig, alene af den grund at det består af bl.a. sod. Des mørkere, des dårligere forbrænding.
Vanddamp er usynligt men kondenseret vanddamp (em) synes hvid - som skyer eller tåge.
Hvid røg fra en motor er vand, sådan er det.
Okay
Så giv mig lige en saglig forklaring på dette.

Min stiga havetraktor: hvis jeg vender den på højkant, blot et eller to minutter, for rensning af skær, når jeg så starter den igen, er der så meget hvid røg og stank af olie, at det fylder hele haven på 1000 kvm.

Med venlig hilsen

Søren
Den saglige forklaring på dette er at :

1) Kondensvand ved højkantsvendingen skylles ned i brændstoffet i tanken.
2) Kondensvandet lægger sig nederst i brændstoftanken.
3) Vandet føres ind som det første sammen med benzinen.
4) P.gr.a. vandet forbrændes benzinen så ringe, at smøreolie ikke brændes af fuldstændigt.
5) Resultat: Hvid rød (vand) og lugt af olierøg.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også