Køb af båd

Hejsa kære erfarne brugere!

Vi er et ungt par som seriøst overvejer at investere lidt penge i en båd.

Vores forventninger til båden er følgende: Plads til 2 voksne og 1 barn, som min. Mulighed for at sejle rundt i det danske farvand på ferie/weekendture.

Hvor mange fod er min. i jeres øjne? Hvad skal vi være opmærksomme på?

Da vi er helt nye skal båden gerne være forholdsvis nem at styre. Er mest hooked på en motorsejler. Er det ikke det "nemmeste" fremfor sejlbåd? Hvad er de væsentligeste forskelle på de to, fordele og ulemper?

Planen er primært at sejle for sejl, men med mulighed for at sejle med motor hvis dette skulle ønskes, er det så ikke motorsejler vi skal kigge efter?

Priside: ca. 100.000 - 200.000 som begynderbåd.

Håber på lidt input, gerne med anbefaling af nogle både, evt. hvorfor!

På forhånd tak og fortsat god sommer

Lee30
Hejsa kære erfarne brugere! Vi er et ungt par... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Men i skal jo se båden.. Lynæs har ret i det med den smalle "gang" hvis man skal på fordækket.. Men den har rullesejl og i skal alligevel aldrig gå på fordækket på åben hav uden en sikkerheds linie... Som nybegynder vil jeg også anbefale det på havblik.. Man skal lære hvad man kan falde over, hvor man skal holde fast og lære altid at have mindst 1 hånd der har fast i noget.

Jeg bor som sagt på Tåsinge og Jam ligger i vindeby... men min båd sejler meget anderledes end dem i kigger på... Men den hælder/krænger lige så meget som andre både.. Så send en PM hvis i får lyst. De næste 2 lørdage er konen på job så der har jeg "fri" - men vi kan sagtens være 4 ombord

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nu er ligesom har taget beslutningen, så undersøg lige hvor i vil have den liggende, altså hvilke havn - der kan være ventetid mange steder så det er bare om at blive skrevet op.. wink

Svendborg

Der er andre ting at tænke over, det er bl. a. stabiliteten, hvor stiv er båden ? / retningstabilitet, kan man slippe rorpind i et stykke tid uden båden drejer / hvordan sejler båden i bølger agten ind. At sige båden krænger som andre er i bedste fald vrøvl. Både er konstrueret forskelligt. Jam er en type som helst skal sejles uden krængning, en ylva vil når det blæser få sit overhang (Det der rager ud over vandlinien) i vandet og får derved en længere vandlinie = mere fart , kunne man sejle den opret ville den miste dramatisk af farten. Mange både konstrueres i dag med besætningen som en væsentlig del af ballasten, hvorimod mange ældre typer er holdt oppe af en tung køl. LM'eren er af den lidt ældre type, altså stiv og stabil.
man kan indele både i 3 grupper.
1. Rank som misvisende betyder at båden let krænger over, men så kommer den ikke meget længere, selv om det blæser op.
2. Stiv krænger jævnt afh. af vindstyrke.
3. flyvepap som skal holdes opret og som mange gange har evner til at surfe på bølger, her skal man ikke slippe rorpinden.
derimellem er der mange mellemting.
Ligger LMen i Bogense?

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg vrøvler jo så tit... Men at sejle Jam "oprejst" er vist umuligt. Den har sin topfart på kryds når den krænger ca. 20 til 25 grader. Mere så dør den lidt.
Det jeg taler om ud over det, er den fornemmelse når båden krænger, uanset hvordan den gør det.
Min ½fætter har en motorsejler og har kun mast på en gang imellem.. Når han hiver storsejlet op går konen ind i kahytten og kommer ikke ud før det er nede. Masten er så lille at man dårligt kan se den krænger og alligevel kan hun ikke lide den fornemmelse.
Omvendt syntes min søn at et fiskekutter "gynger" helt forkert, og den burde være mere søstærk end f.eks. Jam.
Og det vil da være skidt at købe en båd, hvad enten det er en sejlbåd eller en motorbåd eller en motorsejler og så ikke bryde sig om det.

Svendborg

når man siger oprejst er det selvfølgelig, den optimale situation, idet din vandlinie ikke forlænges betydeligt ved krængning og du derved ikke opnår en højere fart. Jeg vil ikke påstå at kende din sikkert udmærkede båd, men både er normalt designede til en vis hældning, f.eks. er en Flipperjolle designet til at ha' den længste vandlinie ved en krængning på 10 gr. Hvis du ser optimisterne sejle ser du sikkert tit at de krænger den forkerte vej i let vind, og det er ganske enkelt for at få så lang vandlinie som muligt. At en større båd gynger er jo et resultat af at den " betræder " flere bølger ad gangen, hvor din følger en enkelt bølge op og ned. Der er jo sejlet jorden rundt i en Lynæs 18, så en lille båd kan da godt være sødygtig, men fornemmelsen af sejladsen er jo vidt forskellig fra en større båd.

ErikChristensen 
Annonce
Nu ved jeg ikke hvordan jeg ellers skal forklarer hvad jeg mener.. ??
En motorbåd sejler rimeligt plant forstået på den måde at styrbord og bagbord gynger godt nok lidt op og ned men normalt står de vandret hvis man kan sige det sådan?
En sejlbåd har læ side længere ned end luv side.. "gulvet" hælder altså - og jeg har oplevet mange der bliver bange når den gør det. Man kan mærke det i maven med det samme hvis ikke man er til sejlbåd.
Er man i tvivl, vil jeg sige at man skal give det nogle flere chancer.
Har man det godt med det, så er det bare at komme der ud af.. for der er ikke noget mere afslappende end havet i en båd man føler sig tryg i.

Svendborg

En bare nogenlunde rutineret sejler ville da rebe ned for ikke at forskække folk, det kaldes godt sømandsskab, det samme kan en helt ny jo gøre indtil man er tryg ved det hele, en LM 81 har jo en tung fornemmelse og reagerer jo ikke som din lette båd

ErikChristensen 
Har lige kigget lidt med på jeres debat omkring krængning og vandlinie, men holder mig lidt i baggrunden hvad det angår, for det aner jeg virklig ikke noget om.

Men i dag smuttede vi en tur ud til den lokale forhandler af både og kiggede lidt frem og tilbage.
Flere ting blev vi meget klogere på, og det er hvor vigtigt indretning både ude og inde egentlig er. Der var et par stykker af dem hvor jeg ganske enkelt vil få klaustrofobi af at opholde mig, især i forreste "kahyt", køje eller hvad det nu hedder. Der var ingen plads fra madras til loft, samt ingen lys fra sider eller fra oven.
Derudover var der i en af bådene en kahyt bagerst (agter?), det var smart.

Desuden oplevede vi i et par stykker af dem bla. en meget dårlig lugt, kan ikke forklare af hvad. En anden kunne man se dagslys igennem siderne på skibet. (hvis man kiggede eks.ind i skabene.)

Kommer lige med lidt links og billeder senere så I kan se hvad det var for noget stads vi gik ombord på.

Ps: Ingen af os blev søsyge...
Ps: Ingen af os blev søsyge...

Lå de på land?? hehe

Lynæs? Vil du påstå at en motorbåd og en sejlbåd er så ens at sejle i at man ikke kan mærke forskel, bare for at jeg ikke skal have lidt ret. Ellers ved jeg ikke hvor vi er henne.. ??
Min eks-svigermor elskede at sejle i deres motorbåd, en Monark 25, men i en sejlbåd i under 4 m/sek vind blev hun stiv når vinden tog i sejlet.. Det var hele den der fornemmelse af krængning, man sidder ude, "tæt" på vandet og ikke under den "trygge" pressening. Kaffebordet i midten mangler.
Jeg sejlede kun med den lille genua og var aldrig i nærheden af 10 grader.. Med mindre det var dønninger fra en motorbåd der vippede os..

Svendborg

Jeps, de lå på land....
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også