Køb af båd

Hejsa kære erfarne brugere!

Vi er et ungt par som seriøst overvejer at investere lidt penge i en båd.

Vores forventninger til båden er følgende: Plads til 2 voksne og 1 barn, som min. Mulighed for at sejle rundt i det danske farvand på ferie/weekendture.

Hvor mange fod er min. i jeres øjne? Hvad skal vi være opmærksomme på?

Da vi er helt nye skal båden gerne være forholdsvis nem at styre. Er mest hooked på en motorsejler. Er det ikke det "nemmeste" fremfor sejlbåd? Hvad er de væsentligeste forskelle på de to, fordele og ulemper?

Planen er primært at sejle for sejl, men med mulighed for at sejle med motor hvis dette skulle ønskes, er det så ikke motorsejler vi skal kigge efter?

Priside: ca. 100.000 - 200.000 som begynderbåd.

Håber på lidt input, gerne med anbefaling af nogle både, evt. hvorfor!

På forhånd tak og fortsat god sommer

Lee30
Hejsa kære erfarne brugere! Vi er et ungt par... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
jeg er ved at være lidt træt af at få lagt ord i munden af dig, jeg har på intet tidspunkt nævnt noget om en motorbåd, og jeg er sgu da ikke ansvarlig for din svigermors sejlskræk, kan hun ikke tåle 10gr. må du prøve med 5 hvis hun skal med. Jeg håber selv jeg lægger nogle brugbare ting på, ikke at degradere evt. bådkøbere til væsner der ikke kan tænke selv, så de fleste almindeligheder springer jeg over. Jeg er jo ikke pædagog.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Undskyld hvis jeg har trådt på dig på nogen måde.. Det er ikke min hensigt, men jeg føler da jeg må forsvarer mig når du skriver at jeg vrøvler.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

lee30
Både af glafiber kan være ok, selv om de er gennemsigtige, men du finder nok den rigtige båd på et tidspunkt. Lugten skyldes nok manglende udluftning, så kik efter omd du kan se mørke pletter, som kan skyldes svamp. Gammellugt i hynder kan være umuligt at slippe af med.

ErikChristensen 
Citat fra grandoldman

Undskyld hvis jeg har trådt på dig på nogen måde.. Det er ikke min hensigt, men jeg føler da jeg må forsvarer mig når du skriver at jeg vrøvler.

som det forhåbentlig fremgik af mit indlæg, drejede det sig om krængning . hvor jeg prøvede at forklare forskellige bådes opførsel under sejl. Jeg skrev oså at din båd HELST skulle sejles opret, men kan man ikke det, så kan man ikke det, har du iøvrigt prøvet at rebe i stedet for at krænge, det kan i mange tilfælde gi' højere fart og nok også en bedre komfort. Men adrenalinsuset forsvinder nok.

ErikChristensen 
Ja det fremgik tydeligt og jeg lærte da også noget ved det og fik sat nogle ting på plads.
Du skriver om forskellige sejlbådstyper og jeg skriver sejlbåd contra motorsejler som jo var hvad der i starten blev spurgt om... wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Der var en af bådene hvor der under hynderne var store mørke skjolder, alt lavet af stof i båden, gardiner, betræk, sejl og hvad der ellers lå derinde var jordslået, den så ikke særlig sund ud sådan umiddelbart.

Mht. gennemsigtigheden i en af bådene, så tænkte jeg at det måske ikke var et sundhedstegn, men det er måske ikke så alvorligt endda?

Vi kigger videre og vil nu skrives op til en havneplads et sted hvor pris og transporttid ligger indenfor acceptabelt niveau.
Citat fra Lee30

Der var en af bådene hvor der under hynderne var store mørke skjolder, alt lavet af stof i båden, gardiner, betræk, sejl og hvad der ellers lå derinde var jordslået, den så ikke særlig sund ud sådan umiddelbart.

Mht. gennemsigtigheden i en af bådene, så tænkte jeg at det måske ikke var et sundhedstegn, men det er måske ikke så alvorligt endda?

Vi kigger videre og vil nu skrives op til en havneplads et sted hvor pris og transporttid ligger indenfor acceptabelt niveau.
. gennemsigtigheden er nok der hvor der ikke er malet med topcoat indvendig ikke farligt

ErikChristensen 
hvis i aldrig har sejlet før syntes jeg at i skal overveje hvad det er i vil, sejle meget i vejr hvor der kommer vind isejlet og dermed også bølger. nyde stilheden , båden står ikke lige i vandet, (forsæt selv)=sejlbåd
hvis i "kun" vil på vandet når det er 25 grader varmt og vindstille og sejle hen og ligge for anker(forsæt selv)=motorbåd
der er fordele og ulemper ved alle typer både.
jeg bor også ved svendborg har en 22 fods motorbåd og vil også gerne sejle jer en tur hvis det har interesse , så har i noget at sammenligne med.
Citat fra Lee30

Hvis vi skal opfatte det som et tilbud om en sejltur med dig, Grandoldman, så takker vi mange gange for tilbuddet. Når vi kommer lidt længere frem i forløbet kunne vi måske godt finde på at tage dig på ordet.

Men, vi har nu snakket lidt frem og tilbage og opsumeret lidt på de forskellige råd og vejledninger der er fremkommet her. Herefter faldt vi over denne båd, tror de erfarne her på siden at det kunne være noget, eller noget lignende evt:

http://www.baadinfo.dk/baade-til-salg/vis/?nr=1000008697#

Hej

Det er faktisk min far og mors båd du har fundet dér smile

Vi har haft den siden 95´ eller deromkring og den er dælme robust og manøvrerer meget let. Fordækket er skridsikkert og med et godt søgelænder. Selvfølgelig skal jeg reklamere lidt, men vi har haft mange glade ture i den.

Forresten, så er der ikke særligt svært at betræde dækket fra cockpittet (eller vice versa) . Det er bare en sprayhood som gør at man kan afskærme for bølgesprøjt og vind, primært under hård sejlads. Den udgør en del af et helt cockpit-telt og under normal sejlads slår man den såmænd bare ned og så er den ikke i vejen.

Spørg endelig løs hvis jeg kan supplere med mere info.

Hilsen Metalsnedker
Ja, det er ikke nemt, vi overvejer selv en båd, ved "næsten" at det bliver en motorsejle, følgende ting ligge dog fast:
- Ikke træ båd.
- Motor skal være Diesel.
- Ståhøjde ved pantry, gerne udendørs, som i nogle LM'er.

Har kig på følgende modeller og vil meget gerne høre eventuelle kommentare til dem:
- Finnsailer 29
- Kitt 25

Desuden Osmose??? hvor meget vil en behandlet eller mild osmose trække ned i pris ?

Ellers kan det anbefaldes at brug biblioteket, her er masser af "Bådnyt", "Bådrevyen" osv...

Mvh Lil_70
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også