Køb af båd

Hejsa kære erfarne brugere!

Vi er et ungt par som seriøst overvejer at investere lidt penge i en båd.

Vores forventninger til båden er følgende: Plads til 2 voksne og 1 barn, som min. Mulighed for at sejle rundt i det danske farvand på ferie/weekendture.

Hvor mange fod er min. i jeres øjne? Hvad skal vi være opmærksomme på?

Da vi er helt nye skal båden gerne være forholdsvis nem at styre. Er mest hooked på en motorsejler. Er det ikke det "nemmeste" fremfor sejlbåd? Hvad er de væsentligeste forskelle på de to, fordele og ulemper?

Planen er primært at sejle for sejl, men med mulighed for at sejle med motor hvis dette skulle ønskes, er det så ikke motorsejler vi skal kigge efter?

Priside: ca. 100.000 - 200.000 som begynderbåd.

Håber på lidt input, gerne med anbefaling af nogle både, evt. hvorfor!

På forhånd tak og fortsat god sommer

Lee30
Hejsa kære erfarne brugere! Vi er et ungt par... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil læse om bådene så kan du på bådnyt's hjemmeside se om de har testen til salg.. Jeg har købt nogle stykker for 60 kr. stykket.
Men alle de tests de har til salg, har været i deres blade - og så er det jo biblioteket.
Men du skulle starte din egen tråd.. denne her er jo mere om sejlbåde wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

der er pt. en Kitt 25til salg på QXl pris mellem 99000 - 115000

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har sejlet en del år med en kammerat - primært kapsejlladser - i en Ballad ( 30 fod )og for 3 år siden blev Anna enig med sig selv om at det kunne hun også godt tænke sig - ikke kapsejlads men familiesejllads og hvis det var noget ville vi købe båd selv.
Vi brugte følgende fremgangsmåde:

1. Navigationskursus på aftenskole over vinteren - samtidig med vi opgjore vore behov ved et evt. køb.

2. Lejede båd den første sommer for at se om det var noget for Anna - det er jo altså en dyr investering - Båden blev lejet i Limfjorden - der har du vind og ikke ret mange bølger et godt sted at sejle og det er jo ikke langt fra Viborg - søg på bådcharter

3 Da punkt 2 blev en ubettinget succes blev der købt båd hen mod slutningen af sæsonen - der er de billige og stadig i vandet så man kan prøve deres sejlegenskaber.

Jeg kan varmt anbefale denne fremgangsmåde - det er iøvrigt efter min mening et must at have duelighedsbevis og med kursus og bådlejer blev der brændt ca. 15.000,- af og en uges ferie i båd med familie. Det er dog bedre end 150.000,- til en båd der blot ligger ved en dyr havneplads fordi det alligevel ikke var noget.

Hvad båd du vælger ved jeg ikke, men da det er familesejllads er mit råd en 28 - 30 fods sejlbåd der er tung og med et fornuftigt højt fribord - det man kalde en tør båd. Husk også på at børn IKKE er interesseret i at ligge i en lille idyllisk havn med fantastisk natur - de skal ind i havne med aktiviteter og med byen og shoppingmuligheder inden for gå afstand - tursejllads på mere end 3 - 4 timer er ikke for børn generelt.

Og som Lynæs skriver - det er vigtigt at give familen en god oplevelse frem for et adrenalin chock - det kan man få når det ikke er familesejllads.

og ja der er en million milliard ting man skal tage højde for ved bådkøb, så brug I den kommende vinter til at snakke med de andre kursister, folk i den havn i skal ligge i osv. Bådene - dem er der mange af så I vil ikke få problemer med at finde en der dækker jeres behov. Det eneste jeg vil sige - motoren skal være af nyere dato og diesel- en bådmotor til en 30 fods koster snildt 60.000,-

Du kan jo iøvrigt også prøve i den lokale sejlklub - det kan være de har både du kan leje til dagsejlladser og få noget erfaring i praktisk sejllads - bøger er gode men kan ikke erstatte saltvand

Held og lykke som kommende bådejere

Hilsen Flying Leth
Jeg vil klart anbefale en nyere båd som kan afhændes hvis i ikke kan få et "sejlerliv" til at fungere, og må vælge at sælge igen.
Vælger i en for lille båd, mindre end 29 fod, og en ældre båd, hvor skroget typisk er meget smalt, så vil i meget hurtigt blive træt af båden, når pladsen er begrænset. Børn har brug for lidt mere plads, det må vi bare erkende.
Prislejet er for mig at se ikke realistisk. Vælg en lidt dyrere og nyere båd, som kan sælges hvis i ikke kan få det til at fungere med familien.

MACH

ARTHA - Bådudlejning
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også