Begroning på propeller

Hej allesammen

Jeg har som så mange andre problemer med rurer på mine propellere. I sommer var der mærkbar begroning efter 2 uger uden sejlads.

Jeg har hørt mange fantasifulde forslag som at smøre bladene med stævnrørsfedt o.s.v.

Men - ved optagningen så jeg at nabobådens propellere havde en mystisk - nærmest sort farve, kun de yderste ca. 2 cm. af bladene have den sædvanlige farve, og er var ingen begroning på dem. Ejeren blev underkastet et forhør over et par øl, og fortalte at propellerne var malet med tectyl af den type der kan overmales. Den er åbenbart særeles slidstærk, idet han har sejlet rigtig mange SM, og der er over 300 HK på hver propeller.

Jeg er naturligvis bevist om at virkningsgraden er lavere end på umalede blade, men efter 3 uger i vandet tror jeg at den er større.

Er der nogen her der har andre gode forslag til begroningshindring. Hvis man spørger Hempel siger de at er ikke findes en maling er kan tåle sliddet.

Hilsen bjor
38 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For mig lyder det som om du kun ser din båd hver 14 dag, ellers ville begroning af propellen ikke være et problem.

V.h. Håndværkeren
Det er jo tydeligt at Håndværkeren har misforstået indlægget. Det giver jo ingen mening at rive to ord ud af en sætning, og så generalisere over dem.
Det var ikke meningen at starte en polemik om hvordan og hvortit man skal bruge sin båd. Vi har ingen problemer med at tilbringe nogle fritimer på havnen og i båden og nyde miljøet og naturen uden nødvendigvis at skulle sejle x- antal SM. Der er jo også andre ting der lægger beslag på ens tid, som f.eks. det arbejde der giver brød på bordet.
Hej Bjor.
Næh jeg tror ikke jeg har misforstået noget, hvorimod du har !
Det jeg mener er at hvad ville det gøre om man lige startede sin motor og lod den trække i fortøningen så begyndelsen til ruer lige blev "vasket" af propellen.
Jeg ved også at nogle steder er man mere udsat for ruer end andre steder i landet og at det har noget med hastigheden af vandets udskiftning i havnen.
Ruer er et dyr der lever af at vandet paserer den, hermed får den de micro organismer den lever af.
Da jeg i sin tid var hos Henningsen var der nogle stykke der experimenterede med at give propellen et lag polyester, det skulle give en glattere overflade hvor ruerne havde svære ved at binde sig fast.

V.h. Håndværkeren
At have propellen kørende i tomgang er da muligt med mindre motorer, men vores propellere er 4-bladede 26 x 25. De leverer et helt pænt pæletræk selv ved tomgang, så jer er overbevist om at det hurtigt kan udløse en reprimande fra havnen. Det vil sikkert også udløse utilfredshed hvis jeg overså en af de mange både der passerer tæt forbi.
Annonce
Hej bjor.

Min egen måde er at jeg en gang om året før søsætning polerer propellen med poler skive og tilhørende pasta, og da det er en træ båd og den ligger i vandet det meste af året syntes jeg at det virker meget godt, dog minimal begroning.
Jeg ser i den tidligere tråd at der også er forslag om brug af tectyl. Nanno Cover har jeg forsøgt med i brusekabine og i håndvask. På væggene er holdbarheden OK, men på gulv og i vask er holdbarheden skuffende. Sejlunionen havde jo et forsøg med Nanno Cover bundbehandling sidste sommer, og konkluderede at det var virkningsløst, men såvidt jeg husker havde Bådmagasinet en test i Køge hvor konklusionen var at det virkede. Det tyder måske på at prouktet skal videreudvikles før det er et godt alternativ.

VH
bjor
Hej bjor.
Der har været experimenteret alle dage med bundbehandling, jeg kan huske at der for en del år siden blev experimenteret med at lime en tynd Kobber folien i bunden af bådene. Det var en bekostelig affærer og resultatet blev da også at det aldrig slog igennem.
Problemet er jo at lystsejlere må ikke bruge en ordentlig og giftig bundmaling, medens erhvervs flåden gerne må bruge noget rigtigt giftigt stads.

V.h. Håndværkeren
For få år siden så jeg en ferrocementbåd i Brøndby få pålimet kobber med noget Sikaflex lim. Ejeren havde planer om langfart, og mente at han kun skulle skifte anoder fremover. Jeg ved ikke hvad der derefter skete, da klubben vist er gået delvis i opløsning efter Egon er gået på pension.

VH. bjor
Der er yderligere 28 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også