Begroning på propeller

Hej allesammen

Jeg har som så mange andre problemer med rurer på mine propellere. I sommer var der mærkbar begroning efter 2 uger uden sejlads.

Jeg har hørt mange fantasifulde forslag som at smøre bladene med stævnrørsfedt o.s.v.

Men - ved optagningen så jeg at nabobådens propellere havde en mystisk - nærmest sort farve, kun de yderste ca. 2 cm. af bladene have den sædvanlige farve, og er var ingen begroning på dem. Ejeren blev underkastet et forhør over et par øl, og fortalte at propellerne var malet med tectyl af den type der kan overmales. Den er åbenbart særeles slidstærk, idet han har sejlet rigtig mange SM, og der er over 300 HK på hver propeller.

Jeg er naturligvis bevist om at virkningsgraden er lavere end på umalede blade, men efter 3 uger i vandet tror jeg at den er større.

Er der nogen her der har andre gode forslag til begroningshindring. Hvis man spørger Hempel siger de at er ikke findes en maling er kan tåle sliddet.

Hilsen bjor
Hej allesammen Jeg har som så mange andre... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Bjor, jeg havde selv problemmet 3 uger efter søsætning, og måtte på land igen. Min bronzeskrue var rengjort og poleret, da båden blev sat i vandet - men ak, glæden var kort. efter en ny tur på land og en rengøring for ca. 2-3 kg. ruere, fik skrue og trimflaps en omgang INTERNATIONAL TRILUX PROP-O DREV, den er godtnok hundedyr, men den virker!

C.D.Jensen
Det lyder bestemt som noget der skal prøves. Prisen kan vel ikke være afskrækkende. Det er jo ikke ret stort et areal der skal smøres, og hvis man sammenholder med dieselforbruget på 2 x 285 hk hvis propellerne er begroede, tror jeg at pengene er tjent hjem ret hurtigt.

Tak for ideen.
bjor
alternativet er vel et par dykkere et par gange om året.
så er de penge vel givet godt ud.
hvad med nano?
Som jeg læser denne tråd så bruger du meget din båd som et sommerhus i havnen (på den positive måde wink )
Så levetiden for tectyl eller "INTERNATIONAL TRILUX PROP-O DREV" må være længere for dig.
Nu har jeg ikke læst brugsanvisningen på INTERNATIONAL TRILUX PROP-O DREV... men overdriv afrensning, affedtning og evt. slibning af propellen.. mange mister maling fordi grundarbejdet ikke er gjort ordenligt.. når først produktet sidder fast, så er det kun slid der er din "fjende"

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Bjor!
Jeg har altid gnedet min propel med Brasso. Og det holder hele sejlsæsonen. Sidste år fik jeg heller ikke sejlet meget. Men der var ikke mange ruer på.

Gnid den godt ind og puds efter med en blød klud eller twist.
Annonce
Der er altså stor forskel på rue angreb i de forskellige havne, jeg har bemærket at i Sønderborg havn er rueforekomsten ret stor på propellerne, medens den i Mommark er meget mindre. Det er heller ikke så slemt oppe i Mejlsvig, men det tilskriver jeg at her løber der en del ferskvand ud i vigen.
Så at nogen kan klare sig med en gang brasso og andre er nødt til at bruge skrappere midler, må være i forhold til hvor i landet de ligger.

V.h. Håndværkeren
Jeg kan bekræfte at der er store forskelle på begroningen i forskellige havne.
Imens vi byggede bjælkehuset var båden i Øer i ca 1½ år hvor vi boede ombord. I den tid blev det til meget få ture. Da den efterfølgende kom på land var der ganske få rurer, men propellernavene var dækket af muslinger, og vi havde ikke været på land i 3 år så der var også enkelte muslinger under bunden.

Det er måske det renere havmiljø der også giver en øget begroning.
I min hjemhavn Nappedam var rurer, snegle og pæleorm næsten ukendte for 10 - 15 år siden. Tidligere slog vi egepæle til broer og bagpæle, men nu bliver de ødelagte af pæleorm på 2 - 3 år, så egetræet er erstattet af stålrør med plastrørsovertræk. Nu er der også masser af snegle på stenene, hvilket jo er dejlig nemt hvis man lige skal ud og fange et par skrubber eller issing.

Selvom jeg synes vi sejlede for lidt sidste sommer nåede vi da lige over 600 SM, og vi rensede propellere lige før sommerferieturen. To uger efter hjemkomst var der igen mærkbar begroning.

At dykke ned og skrabe rurer af synes jeg ikke er så nemt som det lyder. Uden luftflasker skal er mange ture til hvis der er meget begroning, og når det er under vandet er der et pokkers stort areal på 2 4-bladede 26" propeller (eller er det min kondi der er for dårlig?)

VH bjor
Nu er det jo ikke ret langet du skal ned, så jeg ville tro at med en forlænget snorkel ( 1,5 m. 1" haveslange) bundet fast ved lønningen så den ikke kan komme under vand ville kunne hjælpe selv en storryger med at opholde et par timer under vandet. Men den må ikke være længere for så får du for store mængder kulilte med tilbage fra udåndnings luften.

V.h. Håndværkeren
snorkler over 1 m kan få lungerne til at klappe sammen af anstrengelse ved at skulle trække luften ned.
Så knak filmen igen for håndværkeren, med al det fis om at folk er storrygere eller ikke bruger deres båd hverdag og sejler 10.000 SM om året som han selv angivligt gør.
Og bjor jeg vil tro du godt kan have din motor kørende i omgang med skrue på selv om du ligger med fortøjninger - det kan selv skibe gøre !! men du har ret i at det kan give lidt uro i vandet agterud......meeeen det er vist ikke så stort et problem for det øjeblik.
Hilsen en ikke ryger der sejler så tit han kan komme til det !
Nå så er du der igen Don.
Så må jeg bede dig hold dig ude af beddet hvis du ikke kan andet end finde fejl på mig, det er ved at blive en mani hos dig !!
Manden skal jo ikke opholde sig i dage under vandet, 10 min højst og det kan hans lunger godt klare. Desuden havde jeg foreslået at han engang imellem startede op og lod maskinen trække et øjeblik.
B.N.

Håndværkeren
Der er yderligere 18 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også