Begroning på propeller

Hej allesammen

Jeg har som så mange andre problemer med rurer på mine propellere. I sommer var der mærkbar begroning efter 2 uger uden sejlads.

Jeg har hørt mange fantasifulde forslag som at smøre bladene med stævnrørsfedt o.s.v.

Men - ved optagningen så jeg at nabobådens propellere havde en mystisk - nærmest sort farve, kun de yderste ca. 2 cm. af bladene have den sædvanlige farve, og er var ingen begroning på dem. Ejeren blev underkastet et forhør over et par øl, og fortalte at propellerne var malet med tectyl af den type der kan overmales. Den er åbenbart særeles slidstærk, idet han har sejlet rigtig mange SM, og der er over 300 HK på hver propeller.

Jeg er naturligvis bevist om at virkningsgraden er lavere end på umalede blade, men efter 3 uger i vandet tror jeg at den er større.

Er der nogen her der har andre gode forslag til begroningshindring. Hvis man spørger Hempel siger de at er ikke findes en maling er kan tåle sliddet.

Hilsen bjor
Hej allesammen Jeg har som så mange andre... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Og det med at starte mororen er vi så enige om - og nej jeg holder mig ikke væk, men dunker dig hver gang du er dum !!
Og som du kan se et andet sted i en anden tråd er der også ros når du langt om længe kommer med noget godt og ikke er fyldt med alt dit latterlige fis du kalder humor. For hvis du nu stoppede det er jeg sikker på at vi alle ville nyde din viden som jeg er sikker på er stor. mMen det andet er ikke til at holde ud og som jeg før har sagt er jeg sikekr på det skræmmer nogen væk herfra......undtagen mig *S*
Jer er klar over at løsningen med slangen ikke er brugbar. Hvis man har prøvet at dykke med snorkel har man også prøvet at stå lodret i vandet med snorkelen lige over vandspejlet, og i den stilling er det meget svært at trække vejret.
Med hensyn til at starte motorene, så kan jeg ikke drømme om at lave så mange unødige koldstarter, og stoppe dem igen inden kølevand og olie er varmet bare lidt op. 5 minutter i tomgang varmer ikke meget på en motor er vejer over 600 Kg.
Hilsen
bjor
Hvad er det dog for en motor du har i med den vægt ?
Nu falder du nok ned af stolen. Der er en i hver side af motorrummet, og det er Iveco 8060SRM25. Den betegnelse siger jo ikke meget, men de er på 5,9 L, og 184 KW ved 2700 omdr. Hvis hele motorrumet skal med er der også en 2-cyl Kubota diesel med en 11 KVA generator.

Hilsen bjor
Nu må jeg så spørge inden en hvis anden gør det - hvilket skib er det du har....lyder næsten som noget i str. med en færge. Men det er det jo nok ikke, me jeg må indrømme at jeg er meget nysgerrig.....seriøst !!
Annonce
Det er noget så kedeligt som en Apollo 36. Og så lige svaret på det næste spørgsmål om brændstofforbrug. Det koster ikke en formue at sejle. Ved stille og rolig sejlads 7 - 9 Kn. (en motor 1100 omdr/min) er forbruget ca. 1 liter/SM. Det koster naturligvis mere hvis farten øges, men et er ikke værre end lige under 3 liter/SM ved 25 KN.
Hilsen bjor
hvem har nævnt en apollo 36 ???
ja den er kedelig
men den går heller ikke ca 30 knob
Til gengæld er en apollo noget der virkelig kan klare sig i voldsom sø, vel nærmest som at befinde sig på en storebælts færge, der er ikke så meget hopperi den køre bare lige igennem søerne.
Min Lille Bror havde på et tidspunkt en 24´Coronet med 2x270 Hk, jeg tror nok det var volvo, jeg ved ihvertfald at den brugte 80 liter Benzin i timen ved fuld kraft = 42 Knob.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også