Begroning på propeller

Hej allesammen

Jeg har som så mange andre problemer med rurer på mine propellere. I sommer var der mærkbar begroning efter 2 uger uden sejlads.

Jeg har hørt mange fantasifulde forslag som at smøre bladene med stævnrørsfedt o.s.v.

Men - ved optagningen så jeg at nabobådens propellere havde en mystisk - nærmest sort farve, kun de yderste ca. 2 cm. af bladene have den sædvanlige farve, og er var ingen begroning på dem. Ejeren blev underkastet et forhør over et par øl, og fortalte at propellerne var malet med tectyl af den type der kan overmales. Den er åbenbart særeles slidstærk, idet han har sejlet rigtig mange SM, og der er over 300 HK på hver propeller.

Jeg er naturligvis bevist om at virkningsgraden er lavere end på umalede blade, men efter 3 uger i vandet tror jeg at den er større.

Er der nogen her der har andre gode forslag til begroningshindring. Hvis man spørger Hempel siger de at er ikke findes en maling er kan tåle sliddet.

Hilsen bjor
Hej allesammen Jeg har som så mange andre... Vis hele indlægget
38 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg får lyst til at spørge Håndværkeren - og i andre om jeg er så heldig at nogle af jer har lidt kendskab til Baes Boats produktion. Jeg har gennem tiden søgt oplysninger om 36'eren. Men det er småt med tilgængelige oplysninger.
Tegningerne skulle være gået tabt ved en vandskade. Der siges at være støbt 7 eller måske 8 stykker hvoraf de 5 skulle være solgt til Grønland. Hvis nogen har yderligere oplysninger vil jeg da meget gerne høre om det.

Men, det har da også en vis underholdningsværdi at eje så sjældent et fartøj som f.eks. når eksperter som jsø udtaler sig skråsikkert om specifikke ting.

Hilsen bjor
ja sorry du har ret der var jeg sgu for hurtig på aftrækkeren..
jeg tænkte på 32 eren som jeg synes er en tand for kedelig.
36eren kender jeg ikke. hvad med et foto af den sjældne båd.
nu kan jeg jo godt at de 2 IVECOer ville fylde rigeligt i en 32er
SORRY....
når jeg søger information på nettet om en apollo 36 er der kun en.
jeg tror sgu det er dig (din mail addr.)
det er svært med så sjælden en båd. men tillykke med den.
Er det ikke ligesom om at tråden er løbet af sporet - altså det var vist noget om begroning på propeller --- selvom en appollo 36 jo er nok så interessant

flying leth
Nu handler det jo netop om en Appolo 36 der har problemer med begroning på propellen, såeh det er stadig tråden.
Annonce
Som administrator på flere forskellige forums har jeg oplevet at tråde skal gå af sporet. Det sker bare når diskutionen er igang, og faktisk holder liv i debatten. Dog kræver det lidt diciplin når et nyt emne dukker op i en gammel tråd, at få smidt en ny tråd med en henvisning i den gamle tråd.
En anden ting der desværre også ofte sker er at nogle går efter manden og ikke bolden, det ødelægger enhver tråd.
Sådanne indlæg skulle simpelthen bare slettes af en admin eller redaktør.
En god ting er at læne sig tilbage og nyde udviklingen.. og når man kommer væk fra tråden er der ofte ikke mere at tale om vedr. det oprindelig emne. Mener man at der mangler noget kan man jo bare spørge ind til emnet igen og vupti så er vi tilbage. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Andy.
Jo men som du sikkert også har bemærket så er der en del der går efter manden !
Nogen gange skriver jeg så et eller andet i noget som jeg syntes har ligget for længe uden svar, når visse personer så ser det, så skal de lige se hvad jeg nu har lukket ud af udgydelser, men samtidig giver de også spørgeren et svar. Det er en måde at hjælpe spørgeren på, at jég så får nogle drag over nakken overlever jeg nok.
Det med at diskutionen nogen gange løber lidt i en anden retning syntes jeg er helt fint i begrænset omfang. For det er jo det samme som hvis vi stod en flok på eks. havnen og diskuterede tingene, så vil der altid lige dukke noget op i forbindelse med spørgsmålet, men som taleren bare lige kom til at tænke på i forbindelse med diskutionen, er det egentlig ikke det vi kalder råhygge med gutterne.
Bare vent nu kommer der sikkert nogen og giver mig nogen på skallen efter dette indlæg.

V.h. Håndværkeren
Jeg kan tilslutte mig Håndværkerens betragtninger. LDS skæmmes af de alt for mange personangreb. Det er jo trods alt sådan, at hvis den der har startet tråden ikke mener at en brugers indlæg er relevante, kan vedkommende jo blot tilføje brugeren til ignorerelisten. Jeg har svært ved at forstå og acceptere at personer der ikke har deltaget i debatten pludselig kommer med et personangreb.

Med hensyn til om tråden fjerner sig fra det oprindelige emne, tillad mig at citere fra forsiden: "Brug siden til at udveksle erfaringer, få gode råd, tips & tricks og ikke mindst: få mulighed for at hjælpe andre ligesindede."

Til slut vil jeg sige tak dem der har skrevet konstruktive indlæg.

Hilsen bjor
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også