Luft/luft varmepumpe

Spørgsmål til installation af den udvendigedel af et luft/luft varmepumpesystem: Er dette (se tegning) en optimal måde at løse installationen af den udvendige del på? Eller bør indsugningen vende mod hækken?

(Jeg undskylder allerede for mine manglende tegneegenskaber) wink

Mvh
Kim

varmepumpe.jpg
36 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det du vil tage højde for?
Hvorfor ikke bare sætte den på langs af huset, så den ikke rager længere ud end nødvendigt?
Jeg monterede en kombineret A/C - Varmepumpe i sommer (Købt i HN for 2800 kr !!!) og den sidder parallelt med bygningen, men OK, det er ud til vores vej. Det er ikke den store blæst eller støj den præsterer, så jeg tror ikke det gør nogen forskel for din nabo.
Jeg er spændt på at opleve varmefunktionen til vinter på min. Hvis den varmer lige så godt som den køler er det fantastisk, men hvordan måler man effektiviteten?
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KLA og KTM

Som kølemontør ville jeg ikke have problemer med at montere den som KTM forslår!! Der er specificeret mål til installationen i installationshæftet. Unitten skal bare have plads nok til at luften kan komme om bagved og blive blæst ud foran. (Husk også dette, hvis du vælger at gemme den lidt af vejen med en kasse!!)

Der har været skrevet om emnet før. Prøv søgefunktionen eller www.varmepumpeinfo.dk

Nu installerer du det jo ikke selv!! (Da en varmepumpe også er et køleanlæg kræves der autorisation...) Men du sørger selvfølgelig for at der bliver suget vacuum på anlægget inden du åbner ventilerne og starter anlægget...!!;-)

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Til KTM

Grunden til at meget gerne vil have den installeret som vist på tegningen er, at få den ud af synvidde. Jeg synes ikke det er den flotteste kasse i verden og derfor vil jeg helst ikke kigge på kassen hver gang jeg er i bag-/forhaven.


TIL Næstformanden

Bare rolig, jeg installerer ikke skidtet selv. wink Men skal jeg forstå det sådan, at i princippet uanset om jeg vender indsugningen ind mod hækken (dog kommer den tæt på hækken) eller om indsugningen sker langs huset, så ville det umiddelbart ikke give nogen mærkbar forskel - også sammenlignet med at placerer den udvendige del midt på huset ud mod haven (altså med fuldstændig fri indsugning)?

Mvh
Kim
Hej Kim.
Indsugningen (Bagsiden af kompressordelen) Skal vende ind mod muren. Det er lettere at suge luft ind end at blæse det ud mod en væg. Kompressordelen skal placeres min. 15 cm fra væggen, således at der kan komme luft ind bagved. Det er også en væsentlig fordel at du kan komme til med en børste når den skal gøres ren...!! Mht. udblæsningen skal den have mindst en meter!! Det står der i den instruktion jeg lige har læst til en Sanyo varmepumpe. Men når det er ud til en hæk ville jeg ikke betænke mig ved at hænge den op. Jeg har ved flere lejligheder hængt dem op på mindre steder uden at det gav problemer.

Men når du nu ikke selv installerer den, ved montøren vel hvad der kan lade sig gøre... ;-)

Jeg ved ikke hvem der skal mntere anlægget for dig. Men gør dig selv den tjeneste at kontrollere isoleringen. Den skal samles med tape og ikke strips som mange gør. Det kan give nogle trælse brune "vandløbere" lige under indedelen, hvor rørene kommer ind.
Bare spørg igen.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak for det.

Nu forstår jeg bedre hvordan systemet (indsugning/udblæsning) fungerer. Jeg er såmænd bare nysgerrig for at høre hvad det er for nogle enheder, der bliver hængt op og hvordan de fungerer. wink

Ang. installatør så havde jeg regnet lidt med dem her: http://www.klimamontage.dk/. Der kan man lave alt det forberedende arbejde, så de blot kommer og tilslutter/tester. Det bliver også billigere.

Men lige en sidste ting: Hvorfor må der "kun" være 4 meter mellem indvendig og udvendig enhed? Er der noget galt med, at det bliver 5 meter? Har det noget at gøre med effekten?

Mvh
Kim
Annonce
Yderdelen er fyldt med en mængde kølemiddel der svarer til længden på rørene. Hvis rørene er for lange vil der være for lidt kølemiddel på anlægget og omvendt. Det kan bevirke at effekten nedsættes. Hvis du vil have lidt mere teknisk forklaring må du lige give besked. De fleste gør-det-selv-anlæg har 4-5 m. isoleret rør der er gjort klar med omløbere som passer til studsene på indedel og yderdel. Nogle steder kan man se at der er rør bagved yderdelen der er rullet op. Det er fordi disse anlæg ikke kan køre med rør mindre end f.eks. 1 meter. Ligeledes kan de fleste anlæg heller ikke klare mere end 15 m. rør.
Hvis rørene overskrider en vis længde skal der fyldes mere kølemiddel på. Alt dette står i installationsmanualen. Det vil typisk være: "ved rørlængder over 5 m. skal der fyldes 20 gr. pr ekstra m."
God fornøjelse med projektet

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg har et par spørgsmål til placering af udedel og indedel af varmepumpen.

Er der nogen der ved om det er en god eller dårlig ide at placere udedelen i et drivhus (12 m2)?

I montagevejledningen står at indedelen skal hæge frit med mindst 12 cm luft ved siderne (15 cm i top) samt at den ikke må placeres i nærheden af vinduer/døre.

Den bedste placering for mig er imidlertid på en skillevæg med kun 10 cm til ydervæg (ved terressedør). Kan det gå an??

Mvh Henrik
Hej Henrik

Placeringen af udedelen er såmænd fin nok i et drivhus. Du skal bare være opmærksom på at den ved varmepumpedrift vil blæse kold luft ud i drivhuset. Ved længere tids drift, vil temperaturen falde i drivhuset, og dermed lavere udnyttelse af varmepumpen!! Og ved A/C bliver det ufatteligt varmt i drivhuset...!! Jeg vil foreslå at den kommer til at sidde så den får frisk luft, evt. under et halvtag til at tage det værste fra himlen.

Mht. indedelen er placeringen næsten frivillig. Hvis du vil bruge den til varme vil det være mest hensigtsmæssigt at placere den lavt. (Nogle vælger at placere den istedet for en radiator!!) da den varme luft skal blæses langs gulvet for at undgå træk. Skal du derimod bruge den til at køle med, vil det være smart at hænge den højt...

Når man bruger en varmepumpe-A/C skal man helst hænge den væk fra varmekilder og ligeledes fra steder med kulde. Vinduer og døre skal holdes lukkede, da anlægget ellers vil prøve at varme/køle hele verden ned... De kan sagtens hænge ved siden af en dør, men den skal altså være lukket!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Sæt udedelen på en betonklods og bolt den fast. Klodsen skal ikke røre eller være en del af husets fundament eller mure, det giver meget mindre støj inde i huset.

 

Jeg har sat min meget billige fra HN på de medfølgende beslag, uden det giver nævneværdig støj inden for. Jeg sidder lige nu lige op og ned af den, og kan kun høre den ganske svagt, når der er helt stille i huset, og da kun i sekunderne før den indvendige, meget tyste, blæser starter!

Jeg kan i fortsættelse af mit tidligere indlæg her, meddele at dens varmeevne er ganske overbevisende, men hvad det koster i strøm, har jeg ikke noget bud på.
Jeg er meget tilfreds med den og skal have en i soveværelset næste gang de er på billig tilbud! :-)

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også