Luft/luft varmepumpe

Spørgsmål til installation af den udvendigedel af et luft/luft varmepumpesystem: Er dette (se tegning) en optimal måde at løse installationen af den udvendige del på? Eller bør indsugningen vende mod hækken?

(Jeg undskylder allerede for mine manglende tegneegenskaber) wink

Mvh
Kim

varmepumpe.jpg
Spørgsmål til installation af den udvendigedel af... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Nej, det er en dårlig ide at hænge den på væggen - den vibrerer og kan give resonanser i hele hytten.

Det blev jeg på det kraftigste frarådet, da jeg fik min til sommerhuset ( også af træ ) - den står også på et par fliser på et stativ.

Du kunne evt. skjule den med sådan en : 

Den koster ca. kr. 1.000,- men er lige et LDS-projekt 

Jeg laver en til min i sommerhuset her i foråret med en tagplade i samme farve som taget på huset som tag i stedet for træ.

Det kan gøres for ca. kr. 250,- i høvlede hegnsbrædder + tagpladen.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja, men jeg har bare noteret mig, at der er flere herude, der har den hænge på væggen (træhuse!). En skjuler er en mulighed, og jeg har faktisk en stump tagpap liggende, der kunne bruges til sådan et projekt.

Grunden til, at jeg gerne vil have den hævet fra jorden er også, at den er lidt "uheldigt" placeret i et bed. Man kan ikke sætte ekstra kraftige dæmpere på vægbeslaget?
Ja, men jeg har bare noteret mig, at der er flere herude, der har den hænge på væggen (træhuse!). En skjuler er en mulighed, og jeg har faktisk en stump tagpap liggende, der kunne bruges til sådan et projekt.

Grunden til, at jeg gerne vil have den hævet fra jorden er også, at den er lidt "uheldigt" placeret i et bed. Man kan ikke sætte ekstra kraftige dæmpere på vægbeslaget?

Ja, min står på et stativ - og som du kan se på datoen har det stået sådan i 5 år nu 

Så nu er det på tide at få lavet den afskærmning til den - den er blevet lidt rusten her og der - står 300m fra den jyske vesterhavskyst.

Min er topmodellen fra Panasonic - din til et kolonihavehus er nok noget mindre og kan måske godt hænges op uden de store problemer - der kan fås svingningsdæmpere ved jeg - bare ikke hvor og hvordan.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Min er en Panasonic HE9PKE, men jeg må nok indstille mig på, at jeg skal bruge stativ. Lige nu står den på stablede fliser, så et stativ som dit vil også give det et løft

Din fremstår imponerende flot taget i betragtning af beliggenheden. Den kører optimalt stadigvæk? Og har du haft service på den hvert år?
Skrevet af kls på 19-02-2016 10:24
Min er en Panasonic HE9PKE, men jeg må nok indstille mig på, at jeg skal bruge stativ. Lige nu står den på stablede fliser, så et stativ som dit vil også give det et løft

Din fremstår imponerende flot taget i betragtning af beliggenheden. Den kører optimalt stadigvæk? Og har du haft service på den hvert år?

Hvis du ser på datoen på billedet vil du se at billedet er taget umiddelbart efter opstilling for 5 år siden 

Den ser sådan her ud nu - taget i dag :

Jeg vil have slebet det rust af ,rustbeskyttet og malet igen - og så den afskærmning.

Og ja, eftersyn årligt - lovkrav til varmepumper med mere end 1 kg kølemiddel - og der er mere i min.

Koster mellem kr.1.000,- og kr. 1.500,- pr. gang alt efter om der skal efterfyldes kølemiddel. ( incl. moms )

Og ja, den kører stadigvæk optimalt - har ikke haft reparationer på den udover service.

 


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også