Luft/luft varmepumpe

Spørgsmål til installation af den udvendigedel af et luft/luft varmepumpesystem: Er dette (se tegning) en optimal måde at løse installationen af den udvendige del på? Eller bør indsugningen vende mod hækken?

(Jeg undskylder allerede for mine manglende tegneegenskaber) wink

Mvh
Kim

varmepumpe.jpg
Spørgsmål til installation af den udvendigedel af... Vis hele indlægget
36 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Alle ventilatorer og andre dele slides, snavs sætter sig. Det larmer og mere med tiden. Derfor jeg forslår at montere udedelen frit af huset, dog med så korte slanger som muligt.
Vi kender det fra PCere, i starten er de støjsvage men efterhånden larmer hele vejen hen til soveværelset.
Vi skal også tænke på om det er træhuse, murstenshuse eller betonelementerhuse.
Selv indedelen kan støje, at placere sådan en i soveværelset kræver et godt sovehjerte.

 

Det med slangerne er ikke så vigtigt. Dog siger de fleste producenter at der skal være minimum 3 m rør og max. 15 m.

Hvis rørene er for korte, vil det overskydende kølemiddel lægge sig i kondensatoren og nedsætte ydelsen på anlægget. Hvis de er for lange vil anlægget mangle kølemiddel og fryse til i yderdelen ved varmepumpedrift.

Og så for en god ordens skyld siger jeg lige igen, at en varmepumpe er et klimaanlæg med kølemiddel, hvorfor det også kræver autorisation at installere dem...

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Tak for de hurtige svar.

Ideen med drivhuset er forkastet, jeg flytter varmepumpen ud i det fri og giver den et halvtag.

I Manualen står iøvrigt at den skal placeres min. 30 cm fra væg, men de medfølgende beslag giver kun plads til ca. 10 cm. wink

Mvh Henrik
Det vigtigste med afstanden til væggen, er at du kan komme til at rengøre kondensatoren. Udedelen trækker luften bagfra og kaster ud foran. Dette skal du også huske hvis du vil bygge et hus til den. Jeg har flere gange splittet fine konstruktioner ad for at give anlægget luft...

Næstformanden, der gerne vil se et par billeder af det færdige produkt:-)

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Næstformanden>> Nu er kølearbejde nu ikke helt så "firkantet". :p

"Nu installerer du det jo ikke selv!! (Da en varmepumpe også er et køleanlæg kræves der autorisation...) " ...

Hansen koblingen eliminere dette problem da evacuering samt påfyldning er sket fra fabrikken, og derfor er det faktisk tilladt for private og skrue sammen. Men der er ikke så mange fabrikater som levere dem.

"Kompressordelen skal placeres min. 15 cm fra væggen, således at der kan komme luft ind bagved. Det er også en væsentlig fordel at du kan komme til med en børste når den skal gøres ren...!! Mht. udblæsningen skal den have mindst en meter!! Det står der i den instruktion jeg lige har læst til en Sanyo varmepumpe. Men når det er ud til en hæk ville jeg ikke betænke mig ved at hænge den op. Jeg har ved flere lejligheder hængt dem op på mindre steder uden at det gav problemer."

De præcise mål er det vist kun fabrikanten der kan opgive. Vi kan godt blive enige om at det er en god ide og kunne rense kondensatoren. Men mon ikke at kastelængden også har noget med motor effekten på kondensatoren og gøre?

"Men gør dig selv den tjeneste at kontrollere isoleringen. Den skal samles med tape og ikke strips som mange gør. Det kan give nogle trælse brune "vandløbere" lige under indedelen, hvor rørene kommer ind. "

TAPE? Det eneste der kan give en diffusions tæt samling, er en ordenlig isolerings tykkelse som er korrekt skåret samt limet. Tape og isolering under 13mm gods dur ikke til dette formål.


"Det med slangerne er ikke så vigtigt. Dog siger de fleste producenter at der skal være minimum 3 m rør og max. 15 m.
Hvis rørene er for korte, vil det overskydende kølemiddel lægge sig i kondensatoren og nedsætte ydelsen på anlægget.


Her er vist noget du må forklare. Hvordan i alverden skulle et mængde afstemt kappilarørs system, kunne styre overhedningen når rørne er for korte og derfor fyldningen for stor? Det vil næppe resultere ikke dårligere ydelse da energi optagelsen er større. Men det vil helt sikkert forkorte levetiden på kompressoren.

Just my 2cents :p


[URL="http://www.lav-det-selv.dk/forum/member.php?u=11999"][/URL][URL="http://www.lav-det-selv.dk/forum/member.php?u=11999"][/URL]
Annonce
Hej ConDor.
Nu ser jeg ikke en hæk som vindtæt!! Altså har jeg ikke noget mod at placere den nærmere end en meter.

Isolering/ Diffusionstæt materiale... Jeg skrev ikke noget om tykkelsen på isoleringen. Jeg skrev heller ikke hvad for noget tape jeg mente. Min fejl!! Men tapen jeg bruger hedder Aeroflex og det skulle nok kunne skabe en diffusionstæt forbindelse!

Mht. tykkelsen på isoleringen. Det er efter min opfattelse ikke nødvendigt med 13mm isolering ved klimaanlæg. Derimod ville jeg gå op i 13mm. til køle og frostrum. Ved klimaanlæg er kondenseringstemperaturen desuden ikke så lav at det ville give problemer med 9mm.

Den sidste kan jeg godt gruble lidt over, når nu jeg læser den igen... smile Mon ikke der har sneget sig en ekspansionsventil med i mine tanker...rolleyes

Næstformanden, der stadig lærer noget hver dag...

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Hej Næstformanden,

Jeg har lige et tillægsspørgsmål, hvis dette er OK.

Jeg har en Luft til vand VP en nordic air fra danish trade, den varmer vandet i min VVB op til ca. 80-85 gr. hvad er der galt? er det termostaten der ikke virker?

Mvh

Klaus
Det skal du da ikke være ked af, så er der da ikke mange legionærbaciller tilbage! :-)
Sorry!!

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Næ, det kan du have ret i.

En anden fordel er også at jeg kan lave kaffe direkte fra hanen, samt skolde Rosa`s sutter i en fart.

Andre ubetydelige ulæmper er den dårlige udnyttelse af VP, samt pakninger i bl. batt ikke holder så længe, samt skoldede fingere.

Mvh

Klaus
Ja Klaus... nu skal du jo ikke bande i så fint et forum...;-)

Jeg har repareret en del af de der Nordic Air. Mest NA4000. Men det gør vi ikke mere da vi aldrig fik vores penge for det, og firmaet Danish Trade iøvrigt er gået fallit. Derfor er Nordic Air et bandeord i vores firma!!

Hvilken model er det du har? Jeg kunne måske forstille mig at det var termostaten. Men det kan du jo selv teste ved at stille på den. Skru den helt op og drej så nedad indtil du kan høre et lille klik. Det skulle gerne få pumpen til at stoppe. Ellers ved jeg sq ikke lige hvad fejlen kan være. Måske et relæ der hænger? så vil pumpen køre konstant!! Men et navn og nummer på pumpen kunne måske hjælpe.

Næstformanden, der ikke må lave NA for sin chef!!

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også