Polske håndværkere

Jeg er ved at undersøge muligheden, at benytte polske håndværkere..
Derfor ville jeg godt høre om andres erfaringer, både fra dem der har håndværkerne ansat og fra dem der har fået noget arbejde udført af dem.
Jeg er ved at undersøge muligheden, at benytte... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra steinaa

Det jeg fisker efter er at man skal gøre det man er god til; hvis polakkerne eksemepvis er leveringsdygtige i billig arbejdskraft, så lad dem da det. Der mener jeg at Danmark istedet skal slå på et højt vidensniveau. Dette ville eksempelvis betyde at når en polak kommer til Danmark for at male en væg, så ryger der en dansker til Polen for at hjælpe med projekteringen af et byggeri.

De polakker der er i landet nu og laver noget klamp ryger da også hjem igen? Hans arbejdsgiver kan jo ikke leve med en utilfreds kunde og derved manglende indtjening.

Hvis vi skal konkurrere på arme og ben, så kan jeg ikke forestille mig at det ender på anden vis end at vi bliver løbet over ende om ikke andet så fordi vi kun kan mønstre ubetydelige fem millioner mennesker...


Du er helt gal på den....

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Citat fra steinaa

Fordi?.....


Du kan da nok forstå at man kan da ikke abre udenlandske håndværkere gående til en bataling som er ti gange under den faktiske timepris de kan opretholde. Man kan jo ikke bare sige at en hvis polak er tilfreds med en 20 i timen så er det ok. Den går ikke sådan er det bare. Det er den overenskomst
mæssige løn på området der bestemmer hvad de skal have og ikke andet.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Men hvordan kan det så være iorden at jeg eksempelvis tager til Kina og tjener mere end 100 gange hvad de folk jeg har under mig kan hive hjem?
Jeg er i byggebranchen, og ser dem jævnligt "de her polakker".
Det er ligsom med danske håndværkere. Der er gode og dårlige håndværkere. Jeg tror at det største problem er, at nogle af dem giver sig ud for at være noget de ikke er.

De kan alle sammen male ?........... Gu kan de ej.
I Danmark er malerfaget en uddannelse på lige fod med andre håndværksuddannelser.

Mit indtryk er, at når byggeriet går igang, er de alle sammen nedrivere, derefter bliver halvdelen af dem til murer eller tømre for til sidst at blive til malere. Og tro mig. De sager jeg har set, kommer ikke til at indgå i statens overvejelser om "Bevaringsværdigt byggeri"

Det skal dog også nævnes, at nogle af de her "polakker" er fremragende håndværkere. Jeg tror, at de håndværkere fra polen som har gennemgået en håndværksmæssig uddannelse, er mindst lige så gode som danskre håndværkere, men jeg er bange for, at de fleste blot er arbejdsfolk.

Til sidst vil jeg blot nævne, at vi er nogle i branchen, der godt kan mærke at opsvinget har toppet, og vi går imod mere normale tider. Dette skulle kunne afhjælpe nogle af de problemer der har været, med at skaffe danske håndværkere.

Mit råd til dig. Se deres svendebrev
Alle aftaler skal skrives ned
vent med at betale den sidste rate til alle mangler er udbedret
tagdækkerclaus: Hvis jeg eksempelvis tager til Kina for at arbejde, så er det på omtrent samme vilkår som hvis polakker tager til Danmark for at arbejde - jeg kunne ikke drømme om at tage afsted med mindre der var en anseelig økonomisk gevinst - jeg kunne forestille mig at polakkerne havde det lige sådan. Det arbejde jeg udfører består i at bistå med forståelse af tegninger mv. - et arbejde som kineserne uden problemer kan magte, men for en sikkerheds skyld hænder det nu alligevel at der bliver sendt en konsulent med. Min løn er da betydeligt større end mine kinesiske kollegaers - til trods for at de har omtrent samme uddannelse. Men jeg ville da ligge og rulle rundt på gulvet af grin hvis jeg blev tilbudt samme løn og vilkår som dem.

Det jeg så fisker efter er at der trods alt ikke står en stor bister gut med en pisk og fylder den ene bil efter den anden med polakker til tvangsarbejde. De gør det frivilligt.

Måltyven: Det har også været min erfaring at de uddannede polske håndværkere er på omtrent samme niveau som danske, men der er en overvægt af arbejdsmænd der bliver sat til at lave arbejde der er ud over deres formåen hvilket giver dem et dårligt ry.

Men den med at se svendebrev, skriftlige aftaler og en overdragelsesforretning før sidste betaling finder sted er vel ikke noget specielt når der arbejdes med polakker? Jeg ville da gøre præcis det samme med danske håndværkere...
Du tager til kina for dit danske firma, så et det da klart at du får din danske løn. Hvad skulle du ellers have.????

Du skrivet at de fylder den ene bil efter den anden med polakker til tvangsarbejde. De gør det frivilligt.

Det kan godt være de gør det frivilligt, men du skal så lige huske at de har ingen andre muligheder da der er stor arbejdsløshed dernede. Hvorfor fanden
skal vi danskere udnytte deres fattigdom heroppe når vi har rigeligt med penge her. Det er Alfonseri i stor stil det her.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Jeg vil godt sige.... Jeg har intet mod polakker eller andet godtfolk.
Jeg mener bare at de skal arbejde til samme løn som danskere (som minimum den dansk mindsteløn).

Men jeg er alvorlig bange for vi skyder os selv i foden i disse tider.
Staten burde vente med at sætte alle deres projekter igang til der opstår nedgangstider. Så ville en del af det med at skaffe håndværkere være løst.

Vi siger vi har et luksusproblem, men alle ved det er et problem at skaffe håndværkere, også for de etablerede håndværksmestre.

Entreprenørselskaberne kan heller ikke få håndværkere.
Godt at renten stiger så det stopper lidt op
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også