Polske håndværkere

Jeg er ved at undersøge muligheden, at benytte polske håndværkere..
Derfor ville jeg godt høre om andres erfaringer, både fra dem der har håndværkerne ansat og fra dem der har fået noget arbejde udført af dem.
Jeg er ved at undersøge muligheden, at benytte... Vis hele indlægget
44 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har desværre prøvet polske håndværkere. Det var nu ikke med vilje, jeg hyrede en murer, og han brugte desværre polakker. De havde ingen forstand på at mure sten op, og de kunne heller ikke pudse vægge lige. Og det gik meget langsomt med arbejdet. Jeg bruger kun håndværkere jeg kender fremover.
Citat fra bankmand

Jeg har desværre prøvet polske håndværkere. Det var nu ikke med vilje, jeg hyrede en murer, og han brugte desværre polakker. De havde ingen forstand på at mure sten op, og de kunne heller ikke pudse vægge lige. Og det gik meget langsomt med arbejdet. Jeg bruger kun håndværkere jeg kender fremover.


Jeg har også været ud for at polakkerne ikke kunne finde ud af det, men dem der ikke unne finde ud af det, blev hurtigt sendt hjem.
Vi har også væert ud for at vi skulle rette en mur efter en dansk murer har været i gang.
Jeg er enig i de fleste synspunkter. Der mangler konkurrence i håndværkerfaget.

Jeg skulle bruge en elektriker og en vvs'er. Da jeg ringede til dem, ville de alle have, at jeg skulle betale dem, for at de skulle komme ud og give mig et tilbud!!! De har sgu' nok at rive i. Jeg afslog pænt dem alle og sagde, at jeg da bestemt ikke ville betale dem for at få arbejde. Argumentationen var så, at de render rundt og giver tilbud der aldrig bliver til noget. Her kan jeg jo så bare sige, at så må de jo være bedre til at give et tilfredsstillende tilbud!

Polske håndværkere skal som minimum have den til enhvertid gældende overenskomstmæssige løn, som er gældende i Danmark. Sådan er det!!! Alt det der pis med at de skal betale i dyre domme for kost og logi er helt hen i vejret! Det er simeplthen for frækt. Og, så de forhold de præsenteres for...

At de arbejder for en billigere løn er blot en del af udviklingen. Sådan er det for mit vedkommende!

Ps. Det er weekend. Og, solen skinder (o; Global opvarmning giver sol hele året. Hva', problemet *s*?


/Brian
Jeg kan ikke se problemet i at benytte sig af udenlandske håndværkere; de leverer en ydelse til en pris. Hvis man så på forhånd laver en aftale omkring denne ydelse samt prisen, så kan jeg ikke se problemet?

Min personlige erfaring er at de polakker der kommer til landet for at arbejde er på samme niveau som danske håndværkere
- om det så er godt eller skidt er en helt anden diskussion...

Mht. lønnen, så mener jeg at så længe håndværkerne selv er tilfredse med lønnen er der ikke noget at diskutere. Hvis det så betyder at danske håndværkere føler sig truet mener jeg blot at det må fordre et løft i kvaliteten af det arbejde der bliver udført. Men det er nok utopi.
sorry ved godt det ikke er det tråden handler om men..

Hvorfor syntes i håndværkere er så dyre.. vi får da ikke en kæmpe løn i forhold til andre erhverv, som læger, it folk m.m der sidder på deres flade.. .. en alm håndværker ligger vel imellem 23-27.000 kr - er det meget for at slide sig selv ihjel...!!! tror desværre tit det matrialerne der gør prisen høj..!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Annonce
Det er jo et svært emne at finde facit på. Hvis det var nemt, havde politikerne sikkert allerede gjort det!!

Skulle jeg skal arbejde til en løn som var nok til at forsørge en polsk familie i polen, ville jeg ikke have råd til at betale min husleje. og så ville udlejeren stå med et tomt hus... så ville han være nød til at finde på noget andet for at få tingene til at hænge sammen. For han er også håndværker!! Jeg ville ikke have råd til at gøre de ting som nogle kalder luksus (ferie, bil osv...)

Jeg kæmper ikke for at vi skal have sindsygt høje lønninger. Men jeg vil gerne have at vi beholder den standart vi har nu.

Ellers forestil jer at der kom en mio. afrikanere til DK. De sulter dernede, og de vil arbejde bare for at få et stykke brød om dagen. Og så er der ikke arbejde til nogen af os. Hvis man udnytter den slags synes jeg man skulle skamme sig!! Men beder man dem gøre arbejdet til en gennemsnitlig danskers løn, samt under sikre forhold. Så kunne han rigtig nok få sat levestandarten op!!

Og så er det jo nok rigtig nok at vi andre "Danske" håndværkere med statsministerens ord "Må satse på kvaliteten..." for at slå de billige udenlandske arbejdere...

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Nu har jeg ikke meget til overs for den siddende statsminister, men lige netop den med at slå på kvaliteten er jo indlysende. Hvis vi bliver oversvømmet af afrikanere der vil arbejde for en skive brød, så kræver det jo at vi bliver bedre end dem til at udføre vores arbejde. Hvis jeg har muligheden for at få en afrikaner til at slå græsset i min have for en skive brød ville det passe mig fint såfremt han selv var tilfreds med aftalen. Men selvom den samme afrikaner ville kunne bygge mig en carport ligeledes for en skive brød, så tror jeg nu stadig at jeg ville foretrække at ringe til min tømrer...
Citat fra steinaa

Nu har jeg ikke meget til overs for den siddende statsminister, men lige netop den med at slå på kvaliteten er jo indlysende. Hvis vi bliver oversvømmet af afrikanere der vil arbejde for en skive brød, så kræver det jo at vi bliver bedre end dem til at udføre vores arbejde. Hvis jeg har muligheden for at få en afrikaner til at slå græsset i min have for en skive brød ville det passe mig fint såfremt han selv var tilfreds med aftalen. Men selvom den samme afrikaner ville kunne bygge mig en carport ligeledes for en skive brød, så tror jeg nu stadig at jeg ville foretrække at ringe til min tømrer...


Du kan sku da ikke mene det du skriver her. Vi kan da ikke have platugler, svindlerkale, ja vi kan også kalde dem Alfonser. Det vil da være noget frygteligt noget hvis alle de østeuropærer kan få frit spil her i Danmark som du ligger det frem. Det eneste der er at sige til en som dig det er du skal bare med dem samme vej hjem sammen med de polakkere som ryger afsted hjem igen. Jeg har selv fået fem nye kollegaer fra Polen, de arbejdede for et lille firma som var underentreprenør til Phønix tag. Så viste det sig at de fik 22 kr i timen hvis de vel og mærket arbejdede 10 timer hver dag også lørdag og søndag, samt en masse andre usle ting. Nu arbejder de sammen med os andre danske Tagdækkere og får i snit 230 istedet for. Jeg har da aldrig mødt så glade dygtige og pligtopfyldende mennesker før bare de får deres penge for det. Men ok jeg kan jo også godt forstå din holdning til det når man i starten af din tråd læser at du er imod den siddende statsminister, så er det jo bedre man kan forstå din holdning........

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Citat fra steinaa

Hvis jeg har muligheden for at få en afrikaner til at slå græsset i min have for en skive brød ville det passe mig fint såfremt han selv var tilfreds med aftalen.


Hvad så med den danske anlægs gartner?


Han står da samme sted som tømmeren gør når deres arbejde bliver taget fra dem...

Men som sagt så er polske håndværkere da lige som de danske nogen er gode andre direkte stinker.¨

Om de så kan udkonkurere danske håndværkere tror jeg ikke får arbejder polakkerne reel i Dk. skal der arbejds tilladelse til og overenskomsmæssigt løn.Så derved ville den danske arbejdsgiver ikke kunne gøre projektet billigere selv om han brugte en polakker..

Så er der en der snakker om erfaring hvad ang. polakkere...

Her er min erfaring.

En stor byggeplads!

Nogle polakkere skulle ligge herregårdssten der.

Resultatet er så at arbejdet er udført direkte dårligt, og det pågældende firma må lave alt belægnings arbejdet om ,så det er faktisk blevet dyre for dem.Dertil kommer så at polakkerne stak af hjem om natten, da de havde været til møde om det arbejde de lavet, om dagen og stjal både værktøj,pladevibrator og var i en firma bil for at hente en cdafspiller.......

Om det omtalte firma havde tilladelserne iorden ved jeg intet om men har de det så er det sku surt sådan noget.

Har firmaet ikke haft parpirene i orden har jeg så til gengæld ikke ondt af det firma....


Ville jeg bruge polske håndværkere?

Kun hvis jeg har set resultatet af noget andet arbejde de har lavet og ikke har mandskab til det selv eller dem jeg arbejder sammen med heller ikke har og polakkerne har alle nødvendige parpire iorden og en der kan vejlede mig i hvordan disse skal se ud.....

Hvis alt ovenstående ikke er iorden vender jeg helt sikkert icon13.gif ned af og det bliver et bestemt nej!!!
Det jeg fisker efter er at man skal gøre det man er god til; hvis polakkerne eksemepvis er leveringsdygtige i billig arbejdskraft, så lad dem da det. Der mener jeg at Danmark istedet skal slå på et højt vidensniveau. Dette ville eksempelvis betyde at når en polak kommer til Danmark for at male en væg, så ryger der en dansker til Polen for at hjælpe med projekteringen af et byggeri.

De polakker der er i landet nu og laver noget klamp ryger da også hjem igen? Hans arbejdsgiver kan jo ikke leve med en utilfreds kunde og derved manglende indtjening.

Hvis vi skal konkurrere på arme og ben, så kan jeg ikke forestille mig at det ender på anden vis end at vi bliver løbet over ende om ikke andet så fordi vi kun kan mønstre ubetydelige fem millioner mennesker...
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også