Græs på tag?

Hej hej,
Jeg har tænkt mig at lægge græs på mit sommerhustag, jeg har besluttet mig for rullegræs, har dog ikke prøvet det før og vil gerne vide hvad proceduren er.. og hvilke materialer jeg skal bruge, osv. håber der er hjælp at hente wink
PS. det er et eternit bølgetag.
Mvh
Miklos
Hej hej, Jeg har tænkt mig at lægge græs på mit... Vis hele indlægget
29 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for linken Thomas, jeg vil helt sikkert snakke med forsikrings selskabet.
For mig at se Miklos, så kan det godt blive et problem fordi de bjælker der er i stuen bærer over et langt stykke. Det er da godt nok godt dimentioneret, men jeg er lidt i tvivl når det er så stor en afstand imellem støtte punkterne på bjælkerne. Her vil jeg nok anbefale deg at "indvitere" en tømre til at komme for at vuderer dem.

V.h Håndværkeren
Citat fra Thomas FH

Husk at få skriftlig dokumentation fra dit forsikringsselskab på at det er ok med græstag, før i starter på projektet.

www.nykilde.dk har forstand på div typer af frø til taget.

Ja jeg får en Fabriksny Audi A8 hvergang nogen bruger Nykildes hjemmeside.wink


Javel, så må du efterhånden have en større grund til alle de svedekister * GG*


V.h Håndværkeren smile
Det sorte plastik er ventileret, det er derfor at det bruges til dræn. Jeg har ingen anelse om hvad det hedder, men det er i alle byggemarkeder.
Har set i et norsk haveprogram at det er skulle være det nemmeste.

Green

"håndværker" jeg tror du har ret, vil snakke med en tømrer.

Citat fra green

Det sorte plastik er ventileret, det er derfor at det bruges til dræn. Jeg har ingen anelse om hvad det hedder, men det er i alle byggemarkeder.
Har set i et norsk haveprogram at det er skulle være det nemmeste.

yes, det kunne være fedt at finde ud af hvad det hedder, ifølge "leopolds rullegræs" hedder det en gummi dug, men når jeg ringer til diverse tømrer handler har de ikke et begreb om hvad jeg snakker om..
Annonce
Hej Miklos.
Prøv at spørge efter basing dug det er sådan noget med neopren = Gummi.
Tag lige den store tegnebog med den dag du eventuelt køber det ?????

V,h Håndværkeren
Citat fra miklos

Hej hej,
Jeg har tænkt mig at lægge græs på mit sommerhustag, jeg har besluttet mig for rullegræs, har dog ikke prøvet det før og vil gerne vide hvad proceduren er.. og hvilke materialer jeg skal bruge, osv. håber der er hjælp at hente wink
PS. det er et eternit bølgetag.
Mvh
Miklos


Du må under ingen omstændigheder ligge græs direkte ovenpå tagpap.

Hvis du vil ha græs på taget skal du have lagt et lag specielt rodhæmmende tagpap. denne lag pap forhindrer at rodnettet gror ned igennem din konstruktion.

Sydjysk Tagentreprise

7100 Vejle

60767424

Alt i tagpap arbejde

se mere på www.sj-tagentreprise.dk

Græstage opbygget med jord og rullegræs, som beskrevet her, kan være en tvivlsom fornøjelse. Jeg får mange henvendelser fra folk, som har problemer med deres rullegræs på taget. Græsset går ud efter en lang tørkeperiode eller jorden skrider ned hen over tagrykningen eller helt ned på jorden under en kraftig tordenbyge, hvis taget hælder mere end nogle få grader. Vækst- og erosionsproblmerne er særligt almindelige på fritliggende vind- og soleksponerede tage, mens tagflader i skygge og under træer kan udvikle sig med meget højt græs og opvækst af træer, der før eller siden kan give problemer med rodindtrængning og brandfare. Græs på tage kræver oftest så tyk og tung en opbygning, at det ikke kan lade sig gøre, og så kommer problemerne, når man fx nøjes med at udlægge to lag rullegræs. Dertil kommer risikoen for etablering og spredning af brand, som er knyttet til højt, vissent græs. I bymæssig bebyggelse er græstage slet ikke tilladte, med mindre de overholder visse afstandskrav til naboer eller man opnår en særlig dispensation af brandmyndighederne.
Et mere end 30 år gammelt oprindelig tysk system forebygger de her nævnte problemer. Oven på den vandtætte tagpap eller -dug udlægges et vandholdende og drænende lag tilpasset taghældningen, dernæst en bare 3 cm tyk og max. 50 kg/m2 tung, armeret måtte med et særligt mineralholdigt vækstmedium, som giver 5 arter af stenurter (på latin Sedum) optimale vækstvilkår. Stenurter er som skabt til at gro på tage: De bliver aldrig højere end 10 cm og skal altså ikke slås; de tåler udtørring og skal ikke vandes. Stenurter er sukkulenter og kan med deres store vandvæv i stængler og blade ikke brænde. Nogle af arterne er stedsegrønne, så taget fremstår vegetationsdækket, men dog med spændende variationer hen over året.
Vi har skiftet en del døde græstage ud med sedum, mest almindeligt på tage med tagpap, men også på bølgeeternit. Når vi står for mntagen giver vi flere års garanti, men vi kan også bare levere sedummåtter og underlag med en vognmand, hvis man selv vil lægge det op på taget.

Referencer, monteringsvejledning og yderligere oplysninger kan fås på www.vegtech.dk
eller ved at kontakte undertegnede på [email protected] eller telefon 39626869.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis