Nissan Primera vil pludseligt ikke starte

Hejsa

Jeg har en Nissan Primera som normalt starter starter fint, selv mens det har været rigtigt koldt.

Men det gør den ikke længere.... Starteren kører rundt med normal hastighed, men bilen kommer aldrig i gang.
Generator og starter er rimeligt nye - tændrør er lige skiftet, samme er oliefilter og luftfilter.
Den har altid (så længe jeg har haft den - 1 1/2 år) haft problemer med benzin og temperatur-viserne.
Jeg har tjekket tændkabler og de er fine.
Men da jeg hev fordeler-dækslet af, så jeg at der var en del ir (går jeg ud fra), på både rotorens og dækslet gnist-flader (eller hvad de hedder) - jeg prøvede at fjerne det, men kan ikke nå helt ind på 2 af fladerne i dækslet.

Jeg har bestilt et nyt dæksel og en ny rotor.

Er der nogle der har oplevet det samme, eller ved hvad der ellers kan være galt, hvis nyt dæksel og rotor ikke hjælper?

Det er forresten en Primera 2.0 fra 91 med automat-gear.

Update: Har lige prøvet at holde nøglen drejet - så begynder den at hoppe ret voldsomt en gang i mellem...

På forhånd mange tak
Dan
Hejsa Jeg har en Nissan Primera som normalt... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Nerdcoder

Det har jeg faktisk ikke, men jeg har skiftet tændrør til samme type + prøvet en anden type... samme fejl, samme sted :-s

Jeg har som set at tændrørene kan betyde ufatteligt meget, og kan da også høre at mine Denso (rigtig type, bestilt hos T-Hansen) virker bedre, end de næsten rigtige NGK rør, jeg købte bare for at prøve. Det er samme type, som dem jeg har bestilt, men i en forkert længde (samme som mine Denso) og så en tak køligere, end de anbefalede.

Jeg har også prøvet at ændre gabet på disse, men uden held - de skulle dog osgå have det korrekte gab - men det virkede på det Denso, der sidder i det hul, der umiddelbart skaber problemer.


hmm mit indlæg forsvandt åbenbart, eller er det kun noget jeg har tænkt mig at skrivewink men væk er det så jeg prøver lige igen cool

hvordan ser dit rotordæksel ud indvendigt? er det irret på det kontaktpunkt der går til den cyllender der er snavset på tændrøret ?

og er du sikker på det er olie du ser på dit tændrør, og ik "bare" sod og benzin i en herlig blanding smile

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m

hmm mit indlæg forsvandt åbenbart, eller er det kun noget jeg har tænkt mig at skrivewink men væk er det så jeg prøver lige igen cool

hvordan ser dit rotordæksel ud indvendigt? er det irret på det kontaktpunkt der går til den cyllender der er snavset på tændrøret ?

og er du sikker på det er olie du ser på dit tændrør, og ik "bare" sod og benzin i en herlig blanding smile


Rotordækslet er også lige skiftet.
Hvad angår om det er sod og bezin, så ved jeg det faktisk ikke.
Men nu har jeg oplevet den er gået i stå igen igen... Det er når den er blevet varm nok, så begynder den for alvor at lyde som en kutter og føles som om den er ved at sætte ud.

En anden ting er, at der er en lyd i motoren når jeg kører, som jeg ikke kan identificere... Servopumpen er lidt slidt og skal snart skiftes, den kommer med en irriterende lyd, når den ikke er varm, men jeg tror ikke det er den, lyden kommer fra... jeg mistænker den for at komme fra den/de tændrør der laver sjove lyde en gang imellem, når den står i tomgang og er varm.

Jeg er virkelig ved at være træt af den bil... Håber det hjælper lidt, når mine NGK-tændrør kommer, men tvivler lidt på det.

Der er nogle stykker der har foreslået ventil-løfterne, men det kender jeg ikke rigtig noget til, så det har jeg lidt svært ved at bedømme :-s
Citat fra Nerdcoder

Rotordækslet er også lige skiftet.
Hvad angår om det er sod og bezin, så ved jeg det faktisk ikke.
Men nu har jeg oplevet den er gået i stå igen igen... Det er når den er blevet varm nok, så begynder den for alvor at lyde som en kutter og føles som om den er ved at sætte ud.

En anden ting er, at der er en lyd i motoren når jeg kører, som jeg ikke kan identificere... Servopumpen er lidt slidt og skal snart skiftes, den kommer med en irriterende lyd, når den ikke er varm, men jeg tror ikke det er den, lyden kommer fra... jeg mistænker den for at komme fra den/de tændrør der laver sjove lyde en gang imellem, når den står i tomgang og er varm.

Jeg er virkelig ved at være træt af den bil... Håber det hjælper lidt, når mine NGK-tændrør kommer, men tvivler lidt på det.

Der er nogle stykker der har foreslået ventil-løfterne, men det kender jeg ikke rigtig noget til, så det har jeg lidt svært ved at bedømme :-s


kan du beskrive de lyde den kommer med ?

hvis det er ventiler der skaber sig er lyden typisk "tik tik tik tik tik"
en sjov lille tanke, er der olie nok på din bil ?

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m

kan du beskrive de lyde den kommer med ?

hvis det er ventiler der skaber sig er lyden typisk "tik tik tik tik tik"
en sjov lille tanke, er der olie nok på din bil ?


HEHEHE :-) Du fatter ikke hvor mange gange folk har spurgt om olie :-)
Men jo, der er olie på ;-) Og det er udskiftet helt for et par måneder siden.

"tik tik tik tik tik" beskriver lyden ret godt, som sagt syntes jeg det lød lidt som en gnist, men har også været farvet af, at tændrørene har slået fejl-gnist, og har ikke haft nogen idé om, hvordan f.eks. ventilerne ville lyde.
Det er lidt metallisk at høre på, men det er kun når den kommer lidt op i fart at jeg har hørt den lyd.
Så det er inde fra kabinen jeg har hørt den - derfor har det også været lidt svært at finde ud af, om det var tændrør eller andet.
Jeg mener ikke at have hørt lyden, når jeg blot har den i Neutral (den er med aut. gear) og giver den gas.

Hvis det er ventiler, er det så noget jeg selv bør give mig i kast med?
Indtil videre har jeg skiftet calipre, renset starter-motor, skiftet benzin-filter og den slags - jeg har haynes bogen til at guide mig... burde jeg så ikke kunne løse det "lille" problem selv?
Jeg kan nemlig godt lide at rode med bilen og lære den at kende + beholde det mekanikerens skal have for det, i min egen lomme ;-)

Det eneste der har holdt mig fra at åbne op for motoren, er at jeg ikke ved, hvad jeg skal have fat i af gummiringe etc... Jeg regner nemlig med, at de fleste gummidele skal skiftes, hvis jeg begynder at pille den skilt ad... de er nok pænt møre efter hånden.
Citat fra Nerdcoder

HEHEHE Du fatter ikke hvor mange gange folk har spurgt om olie
Men jo, der er olie på Og det er udskiftet helt for et par måneder siden.

"tik tik tik tik tik" beskriver lyden ret godt, som sagt syntes jeg det lød lidt som en gnist, men har også været farvet af, at tændrørene har slået fejl-gnist, og har ikke haft nogen idé om, hvordan f.eks. ventilerne ville lyde.
Det er lidt metallisk at høre på, men det er kun når den kommer lidt op i fart at jeg har hørt den lyd.
Så det er inde fra kabinen jeg har hørt den - derfor har det også været lidt svært at finde ud af, om det var tændrør eller andet.
Jeg mener ikke at have hørt lyden, når jeg blot har den i Neutral (den er med aut. gear) og giver den gas.

Hvis det er ventiler, er det så noget jeg selv bør give mig i kast med?
Indtil videre har jeg skiftet calipre, renset starter-motor, skiftet benzin-filter og den slags - jeg har haynes bogen til at guide mig... burde jeg så ikke kunne løse det "lille" problem selv?
Jeg kan nemlig godt lide at rode med bilen og lære den at kende + beholde det mekanikerens skal have for det, i min egen lomme ;-)

Det eneste der har holdt mig fra at åbne op for motoren, er at jeg ikke ved, hvad jeg skal have fat i af gummiringe etc... Jeg regner nemlig med, at de fleste gummidele skal skiftes, hvis jeg begynder at pille den skilt ad... de er nok pænt møre efter hånden.


nå ja sku jo spørge cool grunden til jeg spørger er nemli, hvis din bil har hydrauliske ventilløftere, vil den tikke hvis den mangler olie, det gør min gamle Golf nemli lige før den blir kritisk i oliestandenbiggrin

hmmm har du skiftet oktan på benzin altså fra for eks 95 til 92 oktan ?
nogle (mange) biler er indstillet til et bestemt oktantal, og skifter man oktan kan der opstå tændingsbanken.

jamen hvis man har mod på at pille i motoren så kan man sagtens, men det kræver man har tiden til det, og ser godt efter i bogen wink

men vi har jeg stadig ik lokaliseret dit oprindelige problem

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Citat fra Gert.m

nå ja sku jo spørge cool grunden til jeg spørger er nemli, hvis din bil har hydrauliske ventilløftere, vil den tikke hvis den mangler olie, det gør min gamle Golf nemli lige før den blir kritisk i oliestandenbiggrin

hmmm har du skiftet oktan på benzin altså fra for eks 95 til 92 oktan ?
nogle (mange) biler er indstillet til et bestemt oktantal, og skifter man oktan kan der opstå tændingsbanken.

jamen hvis man har mod på at pille i motoren så kan man sagtens, men det kræver man har tiden til det, og ser godt efter i bogen wink

men vi har jeg stadig ik lokaliseret dit oprindelige problem


Ja den tikken kan jeg godt huske fra min første bil... men den tikken jeg har nu, er langt fra så kraftig som den der kom fra min ford escort 1.3 fra 85, den gang jeg fandt ud af, en motor skal have olie ;-)

Jeg har ikke skiftet oktan, jeg har dårligt skiftet tank-station - tanken som regel på den samme tank-station hver gang.
Jeg bruger 95-oktan, som der står jeg skal, når jeg åbner klappen til benzin-dækslet.

Forresten... tak fordi du gider hjælpe så meget... det er virkeligt rart! Jeg er så træt af at stå på bar bund med den bil...
Lige en lille update...
Jeg har nu fået mine NGK-rør... no luck...

Jeg har prøvet at hive stikket til vandtemperaturføleren af, det gav en noget roligere motor-gang... Men det er nu ikke det vigtige i denne sammenhæng - den har ikke virket ordentligt siden jeg fik bilen.

Men... Jeg har stået og lyttet lidt til motoren.
Den gnist eller "tik tik" lyd der kommer fra motoren (umiddelbart omkring første rør fra venstre), har jeg hørt en enkelt gang imellem, når motoren står i neutral, har kun været voldsom, da motoren ingenting ville - altså før nye rør, kabler, rotor, benzin-filter.
Men hvis jeg putter bilen i drive, trækker håndbremsen og går ud og lytter, er den der konstant... (med og uden temp. måler)
Mærkelig bil - gid den dog kunne snakke :-)
Citat fra Nerdcoder

Lige en lille update...
Jeg har nu fået mine NGK-rør... no luck...

Jeg har prøvet at hive stikket til vandtemperaturføleren af, det gav en noget roligere motor-gang... Men det er nu ikke det vigtige i denne sammenhæng - den har ikke virket ordentligt siden jeg fik bilen.

Men... Jeg har stået og lyttet lidt til motoren.
Den gnist eller "tik tik" lyd der kommer fra motoren (umiddelbart omkring første rør fra venstre), har jeg hørt en enkelt gang imellem, når motoren står i neutral, har kun været voldsom, da motoren ingenting ville - altså før nye rør, kabler, rotor, benzin-filter.
Men hvis jeg putter bilen i drive, trækker håndbremsen og går ud og lytter, er den der konstant... (med og uden temp. måler)
Mærkelig bil - gid den dog kunne snakke :-)


nu kender jeg jo ikke din bil, men ved du om den har motorstyring?
det tyder det lidt på hvis motorgangen ændres når du fjerner en føler.

men så er vi ovre i noget jeg bestemt ikke er stærk i
men som du beskriver det der ku min mistanke godt falde hen på tændingsbanken, og/eller en slidt/brændt ventil. men må nok indrømme jeg er lidt på bar bund lige nu.

he he hvis den er med motorstyring af den mere modernet slags kan den jo snakke, men kun med en der har en pc til udlæsning af fejl i styring wink

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Nerdcoder

Lige en lille update...
Jeg har nu fået mine NGK-rør... no luck...

Jeg har prøvet at hive stikket til vandtemperaturføleren af, det gav en noget roligere motor-gang... Men det er nu ikke det vigtige i denne sammenhæng - den har ikke virket ordentligt siden jeg fik bilen.

Men... Jeg har stået og lyttet lidt til motoren.
Den gnist eller "tik tik" lyd der kommer fra motoren (umiddelbart omkring første rør fra venstre), har jeg hørt en enkelt gang imellem, når motoren står i neutral, har kun været voldsom, da motoren ingenting ville - altså før nye rør, kabler, rotor, benzin-filter.
Men hvis jeg putter bilen i drive, trækker håndbremsen og går ud og lytter, er den der konstant... (med og uden temp. måler)
Mærkelig bil - gid den dog kunne snakke :-)



hov et lille indfald!
hvordan har dine vaccumslanger det ? specielt de små, prøv at se dem efter for utætheder, en rimelig nem måde at finde huller på er at spraye med disel/benzin start omkring slangerne, hvis den går op i omdrejninger når du sprayer er der med stor sikkerhed et hul

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m

nu kender jeg jo ikke din bil, men ved du om den har motorstyring?
det tyder det lidt på hvis motorgangen ændres når du fjerner en føler.

men så er vi ovre i noget jeg bestemt ikke er stærk i
men som du beskriver det der ku min mistanke godt falde hen på tændingsbanken, og/eller en slidt/brændt ventil. men må nok indrømme jeg er lidt på bar bund lige nu.

he he hvis den er med motorstyring af den mere modernet slags kan den jo snakke, men kun med en der har en pc til udlæsning af fejl i styring wink


Den har motorstyring, den er dog fra '91, så det er ikke det vilde man kan hive ud af computeren, uden mekanikerens udstyr... smile
Den siger der er noget med bankesensor- og temperatursensor-kredsløbene... Men det har den påstået siden jeg fik den, men den har da klaret en tur ned midt i tyskland og tilbage igen... Så det er muligt de ting skal ordnes, men den har virket uden at det er blevet fixet i 1 1/2 år nu.

Hvad er tændingsbanken? Der sidder en såkaldt bankesensor, hvad gør den?
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis