Nissan Primera vil pludseligt ikke starte

Hejsa

Jeg har en Nissan Primera som normalt starter starter fint, selv mens det har været rigtigt koldt.

Men det gør den ikke længere.... Starteren kører rundt med normal hastighed, men bilen kommer aldrig i gang.
Generator og starter er rimeligt nye - tændrør er lige skiftet, samme er oliefilter og luftfilter.
Den har altid (så længe jeg har haft den - 1 1/2 år) haft problemer med benzin og temperatur-viserne.
Jeg har tjekket tændkabler og de er fine.
Men da jeg hev fordeler-dækslet af, så jeg at der var en del ir (går jeg ud fra), på både rotorens og dækslet gnist-flader (eller hvad de hedder) - jeg prøvede at fjerne det, men kan ikke nå helt ind på 2 af fladerne i dækslet.

Jeg har bestilt et nyt dæksel og en ny rotor.

Er der nogle der har oplevet det samme, eller ved hvad der ellers kan være galt, hvis nyt dæksel og rotor ikke hjælper?

Det er forresten en Primera 2.0 fra 91 med automat-gear.

Update: Har lige prøvet at holde nøglen drejet - så begynder den at hoppe ret voldsomt en gang i mellem...

På forhånd mange tak
Dan
Hejsa Jeg har en Nissan Primera som normalt... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 40 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Nerdcoder

Hehe!
Jeg har købt Haynes bogen og bruger den flittigt! smile
Men god idé med gør det selv værksted!

Jeg tror nok min kære forlovede ville klippe min "ære" af mig, hvis jeg bruger for meget på den gamle spand... vi bliver nemlig gift om 2 uger og det koster også en pæn sjat håndører wink


har lige et par spørgsmål til dig..?

hvor mange k-ohm er der i dine tændkabler..???

har du prøvet at tage en forstøver og fylde den med vand og sprøjte det på dine tændkabler..????

og snakkede du ikke noget om at den går bedre når stikket er pillet af din temp føler..????

suzuki GS 550 E årg 82.
Som gs550e siger, prøv at måle modstanden i dine kabler (ohm), hvis modstanden er for høj på en af dem, kommer der ikke nok spænding ud, og der vil være en dårlig gnist. Og så trigger det du siger med at den lyder som en kutter, mig til at tro at den ikke kører på alle cylindre. På et værksted ville man have koblet motortesteren til, og koblet hver cylinder ud en ad gangen, så man kunne se hvilken cylinder det drejer sig om. I de gamle gør-det-selv dage, kunne man også tage et tændkabel fra ad gangen, og høre om den går ned i omdrejninger, eller om den ikke ændrer sig og altså ikke kører på den pågældende cylinder. Men pas på fingrene, det kan godt give et rap, brug evt. en tang.

Bankesensoren er også et rigtigt godt bud, da den justerer tændingstidspunktet, dvs. hvis den er defekt kan den justere tændingstidspunkt på en cylinder der egentlig ikke skulle justeres og dermed gøre problemet værre.
Det lyder under alle omstændigheder i høj grad som et tændingsproblem.
Citat fra Mons73

Som gs550e siger, prøv at måle modstanden i dine kabler (ohm), hvis modstanden er for høj på en af dem, kommer der ikke nok spænding ud, og der vil være en dårlig gnist. Og så trigger det du siger med at den lyder som en kutter, mig til at tro at den ikke kører på alle cylindre. På et værksted ville man have koblet motortesteren til, og koblet hver cylinder ud en ad gangen, så man kunne se hvilken cylinder det drejer sig om. I de gamle gør-det-selv dage, kunne man også tage et tændkabel fra ad gangen, og høre om den går ned i omdrejninger, eller om den ikke ændrer sig og altså ikke kører på den pågældende cylinder. Men pas på fingrene, det kan godt give et rap, brug evt. en tang.

Bankesensoren er også et rigtigt godt bud, da den justerer tændingstidspunktet, dvs. hvis den er defekt kan den justere tændingstidspunkt på en cylinder der egentlig ikke skulle justeres og dermed gøre problemet værre.
Det lyder under alle omstændigheder i høj grad som et tændingsproblem.


Tak for alle de gode svar!

Jeg har langt om længe fået den op til min svoger, som er uddannet som mekaniker hos Nissan... Han har ellers ikke så meget tid :-s

Men han har i al fald konstateret, at der nogle gange ikke er gnist på tændrørene!
Så et tændings-problem var det!.. :-)

Jeg havde selv haft tændrørene oppe og checke for gnist, men der var ingen problemer på det tidspunkt - men det skyldes jo så, at hvis jeg lader skidtet stå en halv time, kommer den som regel også i gang igen... Så der var gået for længe siden sidste "stall"...

Nu håber jeg bare, han kan finde det eksakte problem! I så fald, skal jeg nok skrive det herinde, så andre forhåbentligt kan få gavn af det!!!

Igen... mange tak for svar og jeres tid!

De bedste hilsner
Dan
Citat fra gs550e

har lige et par spørgsmål til dig..?

hvor mange k-ohm er der i dine tændkabler..???

har du prøvet at tage en forstøver og fylde den med vand og sprøjte det på dine tændkabler..????

og snakkede du ikke noget om at den går bedre når stikket er pillet af din temp føler..????


Lige et par hurtige svar - jeg kan ikke huske de eksakte tal for modstanden, men der var i al fald ens modstand + jeg prøvede at skifte dem.

På et tidspunkt lød det som om, det hjalp at hive temp føler stikket af, men det var i al fald ikke det primære problem, for den kunne stadig gå i stå med stikket af... det kan nok også bare have været fordi, motoren ikke er blevet nær så hurtigt varm, for det er kun når den er varm, den går i stå... Men som jeg skrev i mit indlæg lige før, er hoved-problemet lokaliseret til mangel på gnist på rørene - en gang i mellem... :-)

De bedste hilsner
Dan
Det kan sagtens være dine tændrør det er galt med, har før oplevet med nogle billige hong kong rør at gnisten mere eller mindre blev blæst ud, lidt ligesom vi kender fra trykladede motorer.

Nu kender jeg ikke lige din model til fingerspidserne, men er den mont. med knastføler og lambda?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis