Nissan Primera vil pludseligt ikke starte

Hejsa

Jeg har en Nissan Primera som normalt starter starter fint, selv mens det har været rigtigt koldt.

Men det gør den ikke længere.... Starteren kører rundt med normal hastighed, men bilen kommer aldrig i gang.
Generator og starter er rimeligt nye - tændrør er lige skiftet, samme er oliefilter og luftfilter.
Den har altid (så længe jeg har haft den - 1 1/2 år) haft problemer med benzin og temperatur-viserne.
Jeg har tjekket tændkabler og de er fine.
Men da jeg hev fordeler-dækslet af, så jeg at der var en del ir (går jeg ud fra), på både rotorens og dækslet gnist-flader (eller hvad de hedder) - jeg prøvede at fjerne det, men kan ikke nå helt ind på 2 af fladerne i dækslet.

Jeg har bestilt et nyt dæksel og en ny rotor.

Er der nogle der har oplevet det samme, eller ved hvad der ellers kan være galt, hvis nyt dæksel og rotor ikke hjælper?

Det er forresten en Primera 2.0 fra 91 med automat-gear.

Update: Har lige prøvet at holde nøglen drejet - så begynder den at hoppe ret voldsomt en gang i mellem...

På forhånd mange tak
Dan
Hejsa Jeg har en Nissan Primera som normalt... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Gert.m

hov et lille indfald!
hvordan har dine vaccumslanger det ? specielt de små, prøv at se dem efter for utætheder, en rimelig nem måde at finde huller på er at spraye med disel/benzin start omkring slangerne, hvis den går op i omdrejninger når du sprayer er der med stor sikkerhed et hul


Det skal jeg lige have prøvet!
Det kommer til at tage tid... det er jo svært lige umiddelbart at sige, om det motoren der bare er ustabil, eller om det er sprayen der gør noget ! ;-)
Citat fra Nerdcoder

Den har motorstyring, den er dog fra '91, så det er ikke det vilde man kan hive ud af computeren, uden mekanikerens udstyr... smile
Den siger der er noget med bankesensor- og temperatursensor-kredsløbene... Men det har den påstået siden jeg fik den, men den har da klaret en tur ned midt i tyskland og tilbage igen... Så det er muligt de ting skal ordnes, men den har virket uden at det er blevet fixet i 1 1/2 år nu.

Hvad er tændingsbanken? Der sidder en såkaldt bankesensor, hvad gør den?


tændingsbanken opstår for eks ved "forkert" oktantal.(et skift fra 92 til 95 for eks)
bankesensoren justere tændingen ind automatisk, hvis du skifter oktan, så den ikke banker (det er ikke sundt for motoren når den banker)
på ældre biler uden bankesensor skal man selv justere tændinge

så hvis jeg var dig ville jeg se efter om en udskiftning af bankesensor og temp målere mm. ik ku gøre fidusen.
det er ikke altid godt at ignoerer de advarsler bilens computer kommer medrolleyes

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Nerdcoder

Det skal jeg lige have prøvet!
Det kommer til at tage tid... det er jo svært lige umiddelbart at sige, om det motoren der bare er ustabil, eller om det er sprayen der gør noget ! ;-)


jo du vil ikke være i tvivl om hvis der er et hul og startsprayen kommer ind, de vil gå op i omdrejninger og køre mere jævnt.

men efter dine oplysninger med sensor fejl ville jeg nok gå efter dem i steden wink

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Citat fra Gert.m

jo du vil ikke være i tvivl om hvis der er et hul og startsprayen kommer ind, de vil gå op i omdrejninger og køre mere jævnt.

men efter dine oplysninger med sensor fejl ville jeg nok gå efter dem i steden wink


Jeg ved godt jeg ikke burde tænke "nå men den kører jo" smile
Jeg havde bare ikke dyt forstand på tingene den gang.
Men de sidste par måneder har jeg godt nok fået lært noget! smile
Jeg går efter sensorene så.... tak for hjælpen!

Det er lækkert at du gider bruge så meget tid på at give din viden videre!
Tak igen! smile
Citat fra Nerdcoder

Jeg ved godt jeg ikke burde tænke "nå men den kører jo"
Jeg havde bare ikke dyt forstand på tingene den gang.
Men de sidste par måneder har jeg godt nok fået lært noget!
Jeg går efter sensorene så.... tak for hjælpen!

Det er lækkert at du gider bruge så meget tid på at give din viden videre!
Tak igen!


sådan er der nu mange der tænker wink
og alle ska jo starte et sted :p og så længe du selv har mod på at rode med sagerne så lærer du jo os hen af vejen.
og mange gange er fejlen så simpel at man ik opdager den med det samme.

ka da tage et sjovt eks. fra mig selv rolleyes min første bil var en lille Golf I med 1100 motor, og uden noget somhelst elektronik. efter jeg havde haft den et stykke tid begynder den at hyle i motoren jeg er ny i perlestens mekaniker faget, og starter fra en ende af og kontrolere vandpumpe, tandrem, generator osv osv osv. uden at fine fejlen og har egentlig opgivet, da jeg en aften hiver oliepinden op, uuups den manglede olie jeg nåede at køre over en uge med lyden, og det var vist mere held en forstand der gjorde at motoren ikke stod af.

men er kun glad for at supporte med lidt ideer, håber vi har nappen problemet på din bil

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Annonce
Citat fra Gert.m

sådan er der nu mange der tænker wink
og alle ska jo starte et sted :p og så længe du selv har mod på at rode med sagerne så lærer du jo os hen af vejen.
og mange gange er fejlen så simpel at man ik opdager den med det samme.

ka da tage et sjovt eks. fra mig selv rolleyes min første bil var en lille Golf I med 1100 motor, og uden noget somhelst elektronik. efter jeg havde haft den et stykke tid begynder den at hyle i motoren jeg er ny i perlestens mekaniker faget, og starter fra en ende af og kontrolere vandpumpe, tandrem, generator osv osv osv. uden at fine fejlen og har egentlig opgivet, da jeg en aften hiver oliepinden op, uuups den manglede olie jeg nåede at køre over en uge med lyden, og det var vist mere held en forstand der gjorde at motoren ikke stod af.

men er kun glad for at supporte med lidt ideer, håber vi har nappen problemet på din bil


HE! Lavede selv den med olien på min første bil - ford escort 1.3 SPAND...
Den lavede godt nok også meget lort... der rodede jeg så bare ikke så meget med bil, at jeg nogen sinde lærte noget.... andet end at en bil skal have checket olie... biggrin

Men det er nu fedt at kunne ordne nogle af tingene selv - det må bare være noget med os drengerøve, det med at skulle pille i motoren! Det er vildt sjovt og det bliver kun sjovere, jo mere man ved om skidtet!

Jeg håber også det løser problemerne... nu skal jeg bare have fundet nogle brugte dele... har lige læst en bankesensor kan koste mellem 2000 og 2500 hvis den skal være ny og funklende.......

Men igen... tak tak tak! Det er dejligt at kunne suge lidt af din viden!
Glem alt om tændrør. FORUDSAT de har det rigtige varmetal mv. til netop den motor - dvs. brug de korrekte. Find nr. og mærke i instruktionsbogen, er det ikke dem, så køb nye, og glem dem fremover. Min amerikanervogn foreskriver tændrørsskifte for hver 130.000 km. Motor har bekræftet at alle tændrør kører så mange kilometer og at skiften er rent pengespild, og jeg har indtil nu kørt 110.000 på de samme uden øget benzinforbrug eller mangelfulde starter, og mit værksted siger, at det er det er rene røveri at skifte dem for hvert 10.000 som nogle skriver. Et tændrør i dag holder altså ½ motor hvis det er de korrekte.

Start symstematisk i stedet for at springe fra det ene til det andet. Mit gamle værksted skulle løse mit problem - også med en v8 da vi skulle på ferie samme dag. 3 mekanikere satte sig ned og diskuterede - jeg var møjirriteret over de ikke gjorde noget, men de brugte udelukkelsesmetoden. Kommer der benzin nok - checkede det - er der strøm på tændrør - checkede det osv. og fandt så frem til fejlen hurtigere end ved bare at kaste sig over alt og alle og garanteret billigere end at skifte alt efterhånden. Jeg fik stor respekt for denne reperationsmetode.

Så start et sted og glem det så, når du har konstateret at det ikke er der der
er fejl.

Jeg ved godt det kan være en kombination, men det nemmeste er at starte med den rene fejl. De andre kan komme derefter.

Mvh. JørgenE
Citat fra JørgenE

Glem alt om tændrør. FORUDSAT de har det rigtige varmetal mv. til netop den motor - dvs. brug de korrekte. Find nr. og mærke i instruktionsbogen, er det ikke dem, så køb nye, og glem dem fremover. Min amerikanervogn foreskriver tændrørsskifte for hver 130.000 km. Motor har bekræftet at alle tændrør kører så mange kilometer og at skiften er rent pengespild, og jeg har indtil nu kørt 110.000 på de samme uden øget benzinforbrug eller mangelfulde starter, og mit værksted siger, at det er det er rene røveri at skifte dem for hvert 10.000 som nogle skriver. Et tændrør i dag holder altså ½ motor hvis det er de korrekte.

Start symstematisk i stedet for at springe fra det ene til det andet. Mit gamle værksted skulle løse mit problem - også med en v8 da vi skulle på ferie samme dag. 3 mekanikere satte sig ned og diskuterede - jeg var møjirriteret over de ikke gjorde noget, men de brugte udelukkelsesmetoden. Kommer der benzin nok - checkede det - er der strøm på tændrør - checkede det osv. og fandt så frem til fejlen hurtigere end ved bare at kaste sig over alt og alle og garanteret billigere end at skifte alt efterhånden. Jeg fik stor respekt for denne reperationsmetode.

Så start et sted og glem det så, når du har konstateret at det ikke er der der
er fejl.

Jeg ved godt det kan være en kombination, men det nemmeste er at starte med den rene fejl. De andre kan komme derefter.


Tak for rådet!

Det er bare svært, når man nybegynder indenfor fix-selv "branchen" wink
Jeg kan kun bruge min logiske sans og min fornuft - jeg har ikke noget erfaring at gå efter. Jeg kan f.eks. ikke nødvendigvis høre, om en gnist springer det ene eller det andet sted, eller om det faktisk kan være en helt anden lyd, som min logik bare forvansker til noget, der lyder mere genkendeligt wink
Alle mekanikere jeg kender, inklusiv ham jeg plejede at bruge, kan ikke komme på hvad det skulle være... og de er ellers knald-dygtige nissan "specialister".

Jeg har gennemgået de ting de har foreslået, uden held.
Det eneste der virkeligt har virket indtil videre, er at få skiftet benzin-filter, som var noget jeg selv mente, kunne have en indvirkning og tændrørene har bestemt også stabiliseret lidt.

bilen går og lyder som en kutter i tomgang og så en del ustabilt, det hjælper lidt at pille temperatur-sensorene fra, men ikke noget jeg ville sige var af betydning... jeg kan ikke finde nogle slanger med revner/huller.

Så hvis det ikke er bankesensoren og/eller temperaturmåler - så er det blot endnu et dyrt forsøg, jeg ikke rigtig har råd til lige nu...

Derfor prøver jeg mig lidt frem og tror nogle gange jeg kan/har udelukket én ting, indtil en eller anden peger på den ting igen...
En af de første råd jeg fik, var at tjekke tændrørene, det synes jeg lød dumt, da jeg lige havde skiftet dem, ikke til de originale, men dem som t-hansen påstod passede... Men det viste sig at have noget på sig, at det skulle være nogle andre, det har i al fald minimeret den mærkelige fejl-gnist, eller hvad det er... smile

Men jeg vil klart forsøge at implementere dit råd, efterhånden som min erfaring bliver god nok til det... smile
Der er altså mange gode bøger på biblioteket, der hjælper en på vej som nybegynder. De starter netop systematiskt og fortæller dig også i billeder hvordan man gør.

Prøv det en gang, og det er da gratis. Eller tag på et Lav - sludder - Gør det selv værksted. Her hjælper man også gerne hinanden, og kan du få flere til at interessere sig for problemet koster det måske en omgang - bare en ide, men vi mænd kan jo godt lide at vise vi er skrappe, og så er det mere ære end håndørerwink

Mvh. JørgenE
Citat fra JørgenE

Der er altså mange gode bøger på biblioteket, der hjælper en på vej som nybegynder. De starter netop systematiskt og fortæller dig også i billeder hvordan man gør.

Prøv det en gang, og det er da gratis. Eller tag på et Lav - sludder - Gør det selv værksted. Her hjælper man også gerne hinanden, og kan du få flere til at interessere sig for problemet koster det måske en omgang - bare en ide, men vi mænd kan jo godt lide at vise vi er skrappe, og så er det mere ære end håndørerwink


Hehe!
Jeg har købt Haynes bogen og bruger den flittigt! smile
Men god idé med gør det selv værksted!

Jeg tror nok min kære forlovede ville klippe min "ære" af mig, hvis jeg bruger for meget på den gamle spand... vi bliver nemlig gift om 2 uger og det koster også en pæn sjat håndører wink
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis