Citat fra JørgenE
Glem alt om tændrør. FORUDSAT de har det rigtige varmetal mv. til netop den motor - dvs. brug de korrekte. Find nr. og mærke i instruktionsbogen, er det ikke dem, så køb nye, og glem dem fremover. Min amerikanervogn foreskriver tændrørsskifte for hver 130.000 km. Motor har bekræftet at alle tændrør kører så mange kilometer og at skiften er rent pengespild, og jeg har indtil nu kørt 110.000 på de samme uden øget benzinforbrug eller mangelfulde starter, og mit værksted siger, at det er det er rene røveri at skifte dem for hvert 10.000 som nogle skriver. Et tændrør i dag holder altså ½ motor hvis det er de korrekte.
Start symstematisk i stedet for at springe fra det ene til det andet. Mit gamle værksted skulle løse mit problem - også med en v8 da vi skulle på ferie samme dag. 3 mekanikere satte sig ned og diskuterede - jeg var møjirriteret over de ikke gjorde noget, men de brugte udelukkelsesmetoden. Kommer der benzin nok - checkede det - er der strøm på tændrør - checkede det osv. og fandt så frem til fejlen hurtigere end ved bare at kaste sig over alt og alle og garanteret billigere end at skifte alt efterhånden. Jeg fik stor respekt for denne reperationsmetode.
Så start et sted og glem det så, når du har konstateret at det ikke er der der
er fejl.
Jeg ved godt det kan være en kombination, men det nemmeste er at starte med den rene fejl. De andre kan komme derefter.
Tak for rådet!
Det er bare svært, når man nybegynder indenfor fix-selv "branchen"
Jeg kan kun bruge min logiske sans og min fornuft - jeg har ikke noget erfaring at gå efter. Jeg kan f.eks. ikke nødvendigvis høre, om en gnist springer det ene eller det andet sted, eller om det faktisk kan være en helt anden lyd, som min logik bare forvansker til noget, der lyder mere genkendeligt
Alle mekanikere jeg kender, inklusiv ham jeg plejede at bruge, kan ikke komme på hvad det skulle være... og de er ellers knald-dygtige nissan "specialister".
Jeg har gennemgået de ting de har foreslået, uden held.
Det eneste der virkeligt har virket indtil videre, er at få skiftet benzin-filter, som var noget jeg selv mente, kunne have en indvirkning og tændrørene har bestemt også stabiliseret lidt.
bilen går og lyder som en kutter i tomgang og så en del ustabilt, det hjælper lidt at pille temperatur-sensorene fra, men ikke noget jeg ville sige var af betydning... jeg kan ikke finde nogle slanger med revner/huller.
Så hvis det ikke er bankesensoren og/eller temperaturmåler - så er det blot endnu et dyrt forsøg, jeg ikke rigtig har råd til lige nu...
Derfor prøver jeg mig lidt frem og tror nogle gange jeg kan/har udelukket én ting, indtil en eller anden peger på den ting igen...
En af de første råd jeg fik, var at tjekke tændrørene, det synes jeg lød dumt, da jeg lige havde skiftet dem, ikke til de originale, men dem som t-hansen påstod passede... Men det viste sig at have noget på sig, at det skulle være nogle andre, det har i al fald minimeret den mærkelige fejl-gnist, eller hvad det er...
Men jeg vil klart forsøge at implementere dit råd, efterhånden som min erfaring bliver god nok til det...