Bovspryd

Hejsa er her nogen kloge hoveder??????
Det tænkte jeg nok!!!!! ;-)

Jeg skal bruge et bovspyd til min 21 fod kragejolle fra 1936. Hvor skaffer jeg det henne.

Lige nu er jollen med bermuda rigning men jeg vil gerne ha den gaffel riget??? Hvor skaffer jeg rigning og......... Hvordan gør jeg?

Mvh. Anders

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hejsa er her nogen kloge hoveder?????? Det tænkte... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hej.
din linietegning, kunne antyde en Utzon konstruktion, se f.eks www.havheksen.dk
flot harmonisk rig, og synes jeg en god tråd, som jeg håber du vil fortsætte, som tingene skrider frem.
held med det

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Anders.
Det ser fint og harmonisk ud. Du må sætte et billede ind når den kommer i vandet. Min kragejolle, som du kan se på tegningen, solgte jeg i sin tid til Nykøbing Sjælland, der ligger den måske endnu. Den kom til at hedde Gerda.

God arbejdsarbejds lyst Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Jo tak, og det skal jeg gøre. Tak for de mange gode inlæg!

Mvh. Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Et lille indkast, som ikke har med dimensioner, centre og tyngdepunkter at gøre, jeg mener at:
Et bovspryd er en meget kraftig rundholt, som er integreret i skibets egentlige stævnkonstruktion, og hvortil endda diverse forstag kan være fastgjort.
En klyverbom er en mindre rundholt, som kan være monteret ovenpå bovsprydet eller direkte på dækket, og hvortil kun forsejlenes halsbarm fastgøres.
Og hvis jeg har ret (og der kan nok være mange meninger) er det så ikke en klyverbom der her tales om?
knudr

Venlig hilsen
Knud
Hej Knud og alle I andre.
Du har ganske ret, ifølge Jens Kusk og andre kloge bøger skelner man mellem bovspryd og klyverbom,er findes enda også jagerbom, som er en forlængelse af klyverbommen. (Danske Bådetyper side 118)
Jeg lægger lige et billede ind af min kragejolle, pigfaldet er strammet for meget i forhold til vindstyrken, derfor rynker storsejlet fra piggen til halsen.
Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Annonce
Det er måske muligt, at du har ret, men jeg får ingen svar ved søgning på internettet med det begrep, og ordet bovspryd anvendes i mere end halvdelen af de tilfælde jeg har kunnet finde på nettet om "noget påklistret" enten gangbroer på glasfiberbåde, eller rundholter boltet fast i stævnen på diverse kuttere.
På min egen båd er bovspryddet boltet fast, og ligger gennem et beslag i stævnen, og styret af to wirer sideværts, samt en kæde neden fra stævnen. Jeg har selvfølgelig bemærket andre konstruktioner, som bærer præg af, at man sætter bommen ud under sejllads i en mere midlertidig konstruktion. Iøvrigt har jeg bestilt Jens Kusk hjem fra biblioteket, måske der er et mere entydigt svar i den?.

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej
Bovspryd kontra klyverbom.
Når der hersker så stor forviring omkring disse ting, tror jeg det skyldes at den rigtige sejlskibstid er slut! Alle vi lystsejlere har blandet begreberne sammen, de flest rigtige sejlskibssøfolk er væk og dermed er kulturen og termelogien glemt. Vi er en type sejlskibssøfolk, som gennem de sidste 30-40 år har genoptaget de gamle traditioner, en stor del af vores viden er baseret på bøger, museumsbesøg, samtaler og andet.
I "Fra mast til køl" er der nogle tegninger på siderne 86 og 88. Der kan det ses, at bovsprydet, er det inderste af forgrejerne, ovenpå det ligger klyverbommen, og længere fremme er der en jagerbom.
På de mindre fragtskibe jagter, slupper og galeaser er der ingen bovspryd, men kun en klyverbom og evt. en jagerbom.
På lystbåde, mener jeg, at det altid er en klyverbom der stikker fremad. det mener jeg, fordi fokkehalsen sidder på stævntoppen og klyveren sidder på klyverbommen. Nogle moderne lystbåde har et kort spryd hvorpå stagfokkehalsen er fastgjort, det må jo være et bovspryd.
Jens Kusk har også skrevet bog for lystsejlere, den hedder "Lystsejlads" og er er fra 1936, den er i 1946 revideret at Ejvin Schiøttz og hedder så "Sejlsport"
Håber jeg har klaret nogle begreber Per

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Jeg er på vej på ferie, men har lige fået Jens Kusk ind af døren fra biblioteket, og kan her se på side 193, fig 361 en tegning af et bovspryd som nøjagtigt ligner både det billede som er indsendt, og mit eget. Så på den baggrund vil jeg konstatere, at det som omtales i denne tråd ER et bovspryd, og ja, jeg kan godt på andre tegninger se både en klyverbom og jagtbom, men begge disse er "forlængelser af bovsprydet (s. 63 fig 257 eks).

Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Ville lige fortælle dig, at i DBA er en komplet gaffelrig. Hvordan går det iøvrigt med dit bovspryd?
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej Igen.
Tusind tak for oplysningen. Det går stille og roligt frem har lige haft lidt travlt med nogle andre ting så....sad Jeg sætter snart billeder ind igen så du/i kan det færdige resultat.

Mvh Anderssmile

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 16 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også