Bovspryd

Hejsa er her nogen kloge hoveder??????
Det tænkte jeg nok!!!!! ;-)

Jeg skal bruge et bovspyd til min 21 fod kragejolle fra 1936. Hvor skaffer jeg det henne.

Lige nu er jollen med bermuda rigning men jeg vil gerne ha den gaffel riget??? Hvor skaffer jeg rigning og......... Hvordan gør jeg?

Mvh. Anders

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hejsa er her nogen kloge hoveder?????? Det tænkte... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
ville Bare Lige sige tak for de mange svar. Nu har jeg da noget at gi mig til...



Mvh Anders

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Anders.
Lige en kommentar til dine problemer. Lynæs har fuldstændig ret, det er ikke så ligetil at rigge en båd om, og det bliver rigtigt træls hvis den ikke ligger godt på roret! Jeg har rigget en gammel kragejolle om, den var fra 1920, og havde oprindelig haft gaffelrig. Da jeg købte den var den motorbåd uden sejl. Jeg fandt nogle bøger hvor jeg kunne se lignende både fra den tid "Danske lystbåde" Jan Ebert, der er der en del tegninger og fotografier, som du kan støtte dig til. Der er også en bog"Danske Både" Chr. Nielsen. Der er der en bæltbåd, den sejltegning tilpassede jeg til min kragejolle. Det kom til at fungerer rigtigt godt. Hvis du kikker under "Lav-Hobby" er der et indlæg om modelbåde jeg har skrevet, der kan du se sejltegningen til min båd den hænger på døren lige over vindroret.
God fornøjelse Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Tak for det..
Har kigget lidt i "danske bådtyper" af Christian Nielsen der er en lodsbåd fra helsingør der ligner min jolle meget, kan ikke lige finde den du kalder bæltbåd. Der er en Isbåd fra stærebælt ved ik om det er den du mener, men syns i hvert fald at lodsbåden passer beddere på min! Jeg har også kikket på en del engelske sider søgte bare på "gaff rig" det gav en del, så nu har jeg da fået lidt at gi mig til.


Mvh. Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Igen Anders.
Da jeg skrev sidst, havde jeg ikke bogen ved siden af mig, så jeg kan godt forstå at du ikke kan finde en bæltbåd. Det var "Hejmdal" på side 23 jeg mente, den får sejlcentret lidt lavere end "Helsingør", det er fordi den har bom. og derfor kan tillade sig at have sejletsskødepunkt længere agter end på "Helsingør" som har bomløst storsejl. Når sejlcentret er lavere, kan du føre fuld sejl længere tid, da det ikke virker så krængende.
God fornøjelse Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

ok så forstår jeg beddere!!!

Jeg var inde på "Lav-det-selv hobby" og se dine tegninger. Tænkte på om du har mulighed for at ligge et billede el. to af dine tegninger her ind på siden eller maile dem til mig. Om ik andet så bare fordi det er spændene at se de gamle tegninger...

Mvh. Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Der findes kun en rigtig måde at arbejde med gamle skibe på. Det er med Jens kusk åben på arbejdsbordet. ;-)

Manden har i "håndbog i praktisk sømandsskab" svaret på storset alt hvad man kan forstille sig man kommer i kontakt med under en oprigning eller andre spørgsmål der måtte komme i arbejdet på et sejlskib af ældre dato.

Bogen købes i alle boghandlere.

Lim og dykker - så går det aldrig i stykker.

tak den vil jeg da lige ta et kig på så!


Mvh. Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hej Anders
Så er jeg her igen, Jeg har fotograferet min sejltegning, så kan du jo kikke lidt på den!
Ja, Jens Kusk er god! Han kommer også fra LImfjorden!!
Hilsen Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Mange tak... biggrin

Mvh. Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Sådan kommer min båd ca. til at se ud! :lol:



Mvh. Anders :wink:

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 26 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også