Bovspryd

Hejsa er her nogen kloge hoveder??????
Det tænkte jeg nok!!!!! ;-)

Jeg skal bruge et bovspyd til min 21 fod kragejolle fra 1936. Hvor skaffer jeg det henne.

Lige nu er jollen med bermuda rigning men jeg vil gerne ha den gaffel riget??? Hvor skaffer jeg rigning og......... Hvordan gør jeg?

Mvh. Anders

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hejsa er her nogen kloge hoveder?????? Det tænkte... Vis hele indlægget
46 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så fik jeg endelig tid!!!!
Har lavet mit bovspryd færdigt mangler bare at blive behandlet.
Har høvlet lidt mere af og slepet det så det er blevet findt rundt og blødt som silke ;-)... er selv godt tilfreds da det er mit første af slagsen!!!

Som i kan se er der en lille revne i træet, hvad plejer man/i at fylde i en sådan revne, bivox, bai ext. hvad er bedst?

Når jeg skal gi det olie er det så ren linolie el. skal det være terpentin olie (linolie blandet op med terpentin). Har hørt at det er bedst med terpentin olie da det trænger lengere ind i træet før linolien hærder?
Jeg går ikke ud fra at der skal noget svampe dræbende i, da den jo skal lakeres. Men hvis der skal hvilke blandingsforhold skal jeg så bruge og hvilken slaks?


Nå, nu jeg er i gang med alle spørgsmålende, hvad bruger man idag til at tætne imellem bordene, kan man stadig få/lave "bai"? el. er det for giftigt? Hvad bruger i?

Nå det var en masse spørgsmål, håber i kan hjælpe mig!

Mvh. Anderswink

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Citat fra andersbr

Så fik jeg endelig tid!!!!
Har lavet mit bovspryd færdigt mangler bare at blive behandlet.
Har høvlet lidt mere af og slepet det så det er blevet findt rundt og blødt som silke ... er selv godt tilfreds da det er mit første af slagsen!!!

Som i kan se er der en lille revne i træet, hvad plejer man/i at fylde i en sådan revne, bivox, bai ext. hvad er bedst?

Når jeg skal gi det olie er det så ren linolie el. skal det være terpentin olie (linolie blandet op med terpentin). Har hørt at det er bedst med terpentin olie da det trænger lengere ind i træet før linolien hærder?
Jeg går ikke ud fra at der skal noget svampe dræbende i, da den jo skal lakeres. Men hvis der skal hvilke blandingsforhold skal jeg så bruge og hvilken slaks?


Nå, nu jeg er i gang med alle spørgsmålende, hvad bruger man idag til at tætne imellem bordene, kan man stadig få/lave "bai"? el. er det for giftigt? Hvad bruger i?

Nå det var en masse spørgsmål, håber i kan hjælpe mig!

Mvh. Anderswink
for at ta' det sidste, din båd er så vidt jeg husker klinkbygget, og du må ikke bruge noget, der bliver hårdt. Du kan evt. eftr bundsmøring presse lidt okse/fåretælle i åbningen mellem bordene, hvis du mener, den vil være meget utæt, men hvad med nogle kraftige pumper, til den sætter sig. Synes du det ikke går, ta'r du en stage, sætter en hullet dåse på, fylder den med savsmuld, og fører den ind under båden, helt ned under kølen.
Savsmulden vil søge opad, men suges ind, hvor der er utætheder. Smulden balner ud når den bliver våd, og tætner omg, og bliver presset fladt, når bordene udvider sig. Bliv ved til båden er tæt, og vent nogle dage, før du sejler. Hvad angår bovspryd, brug Tonkinlak, som er lavet af linolie og andre gode ting, og så er det ugiftigt, fås osse med terpentin, og så er det ikke det mere. Du kan jo gi' det en gang Hempitox først.
Held med det.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynes (og i andre....)
Hurtig med de gode svar somsædvanelig!!! biggrin

Du husker ganske rigtigt min båd er klinkbygget. Lige nu sidder der noget gammelt tjære lignende stas blandet op med hår (vil tro det er "bai") mellem borende. Men vil da prøve det med savsmullet hvis det bliver nødvendigt!

Hvad angård bovsprydet. Hvad gør jeg med den lille revne som du kan se på billede 1. Ved godt revnen trækker sig sammen igen da træet er godt tørt nu. Tror det har ligget til tøre i ca 75 år.......wink Men på min mast og bom kan jeg se at revnerne og små hak er fyldt ud med noget sort stas. Hvad kan det være og hvad skal jeg bruge?

wink Mvh Anders

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Citat fra andersbr

Hej Lynes (og i andre....)
Hurtig med de gode svar somsædvanelig!!! biggrin

Du husker ganske rigtigt min båd er klinkbygget. Lige nu sidder der noget gammelt tjære lignende stas blandet op med hår (vil tro det er "bai") mellem borende. Men vil da prøve det med savsmullet hvis det bliver nødvendigt!

Hvad angård bovsprydet. Hvad gør jeg med den lille revne som du kan se på billede 1. Ved godt revnen trækker sig sammen igen da træet er godt tørt nu. Tror det har ligget til tøre i ca 75 år.......wink Men på min mast og bom kan jeg se at revnerne og små hak er fyldt ud med noget sort stas. Hvad kan det være og hvad skal jeg bruge?

wink Mvh Anders
Det du kalder hår er nok " værk " som er noget der slås i sprækker, kaldes at kalfatre, det bliver normalt oversmurt med opvarmet " beg " ( tjæreprodukt ) blandet med parafin, da det ellers er glashårdt næsten. Det er ikke for småfartøjer. Det du finder er nok et tagtætningsmiddel ( for at spare penge ), eller " Proof" fra hempel, der anvendes til tætning af træbåde. Der siges, det aldrig tørrer ud, men det er løgn, så læg det uden på samlingen, ikke pres for meget ind, det er noget værre lort at arbejde med. Det er i øvrigt disse " hår"
som tætner båden, der ofte er skyld i forlis i havnen ved vintertide, Isen kan fryse fast i dem, og hvis flagen bliver presset væk, kan værket rives ud, og BLOP BLOP. Det sorte i mast, kunne være Sikaflex, en slags gummi, på tube.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
kan da godt tænkes det er gummi fuge men det er helt hårt og sort.
Det kan ikke være bivox? ved man kan få noget bivox der herder op som sommetider bruges til lignende ting?

Mvh. Anderswink

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Annonce
Citat fra andersbr

kan da godt tænkes det er gummi fuge men det er helt hårt og sort.
Det kan ikke være bivox? ved man kan få noget bivox der herder op som sommetider bruges til lignende ting?

Mvh. Anderswink
Aner det ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Nå ok, men tusind tak for hjælpen alligevel.
Du er jo nærmest et leksikon!!!biggrin

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Citat fra andersbr

Nå ok, men tusind tak for hjælpen alligevel.
Du er jo nærmest et leksikon!!!biggrin
nu skal du jo regne med at jeg er 61, og har sejlet siden jeg var 5, og også været i branchen i mange år.
Jeg er da også lidt spændt på dit projekt, som jeg håber du holder os orienteret om.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg er "kun" 24, og det er min første båd. Såååå..... godt der er nogen med lidt mere erfaring end mig selv!! wink

Skal nok holde jer "op to date". og sætte flere billeder ind som tingende skrider frem! (og der vil sikkert også være en masse gode el. mindre gode spørgsmål fra min side frem overrolleyes )

Mvh. Anderswink

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Så nu har jeg fundet det jeg skal bruge til at fylde sprækkerne i mit bovspryd!!!

Tonkins (LE TONKINOIS) har lavet en transparant spartel til at fylde ujævnheder,sprækker samt porer i træet med. Kan ikke ses ved efterfølgende lakering.

Det må da være det optimale?

[URL="http://javascript:picView('PicView_nautisk.asp?pid=30587&productdesc=Linolie spartel LE TONKINOIS 90gr.&productnr=221708')"]30587_m.jpg[/URL]

Mvh. Anders ;-)


Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også