Vand i miniformat i haven

I min have mangler jeg lidt vand. Altså ikke lige nu, for den er dækket af et tykt lag sne og mere daler ned lige nu :lol:

Jeg kunne godt tænke mig at lave noget med vand, hvor jeg kan hygge mig med lyden og fuglene kan få sig en slurk i sommerheden. Det skal ikke være en havedam eller vandfald. Men noget småt med lidt liv i.

Har I andre lavet noget i den stil i jeres have?
35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nej, så langt er jeg ikke endnu, men prøv at lave en Google-søgning på: Vand i haven, så dukker der en masse sider op, og mon ikke der er noget inspiration at finde.

Mvh. Carsten.
Jamen du har - som ofte - helt ret, Carsten biggrin Jeg har også rodet rundt og kigget på vandsten o.lign. og er begyndt at fange ideen. Men jeg ønsker mig sådan at støde på de praktiske erfaringer hos en, der ikke har valgt standardløsninger.

En af de (tossede) ideer, jeg tumler med, er en halv tønde til at stille på fliserne. Sådan med lidt vand, der på en eller anden måde cirkulerer, med lidt minivandplanter og røde granitsmåsten.

En anden er at udnytte en malerisk træstub derude. Vand op på den ene side - ned på den anden :lol: En form for hævet (så jeg ikke skal ned og slås med rødderne for at grave ud) U-formet bassin med røde granitsmåsten. Camouflere slangeværk med beplantning.

Men jeg har nul forstand på pumper, slanger, strøm (soldreven?), bassinbeklædning og sådan - og kan ikke umiddelbart blive klog på det via google-søgning :oops:

Sååååe hvis der nu skulle dukke en LDS'er op, der rent faktisk har ført lignende ideer ud i livet, er jeg helt syg efter at låne lidt erfaring.
Hej! Zephirine

-Selvfølgelig har vi da vand i haven-
Både som havedam, og et lille "vandløb" på terrassen. Det er nemlig et must når man skal slappe af.
-Fuglene og vandets klukkelyde, renser sindet.- :wink:

Vore er lavet i en plastic murerbalje, med et metal-trådnet i toppen oven på jerntråden er et plasticnet med granitskærver. Vi fandt en granitfigur hos en stenhugger som nu er monteret med vandslange pumpe og lys. (standardløsningen) Men vi synes den er flot, og lyden....... biggrin biggrin

-Og du bor på -granit paradiset -Bornholm-
Så du kan vel bare lige finde stenene med de rigtige årer, farve og facon,
finde personen til at bore hullerne. og så bare hjem og stable op og finde den rigtige lyd.

Det hele koster vel en kun tiendedel af et tv, og her er ingen genudsendelser eller licens (kun ren fornøjelse og kan det ses inde fra varmen, så kører det året rundt.)

lige et billede:

-Held og lykke- Mvh retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej retro04.

Forstår heller ikke, at jeg har kunnet leve uden indtil nu :lol:

Kan du give en beskrivelse af pumpen, hvor den er placeret og hvad I har gjort m.h.t. tilslutning til el? (sådan lidt for dummies :wink: )

Kan det virkelig køre om vinteren?

Og ja, Bornholm er en granitklippeø - derfor har jeg selvfølgelig også en næsten lokal granitart rundt om mine kogeplader :lol:

Men det med granitten i haven venter, til der engang er en ny havestue og flisebelægning, så tingene kommer til at harmonere. Men så længe vil jeg ikke vente på mit havevand :wink:

Tak for kigget (kan næsten høre lyden biggrin )
Hej! igen

-Ja pumpen kører året rundt-
Og vandet er ikke tilsat noget fy-fy, fuglene er jo storforbrugere hele året.

......I vinterperioden skal vi dog af og til tilsætte lidt ekstra vand, da den af og til har udviklet sig til en flot isskulptur...... biggrin

Pumpen ligger nede i murerbaljen, altså under jordoverfladen, her er temperaturen jo væsentlig højere.
Pumpen er en lille 10w. med udtag til vandslangen. pris 298,- og har pt. kørt i 2 år -non stop-.
Lyset er en lille 2w. halogen som som står lige midt i vandløbet.
Kan købes hos velassorterede planteskoler og byggemarkeder for ca. kr. 200,-
Begge strømforsyninger er tilsluttet en udendørs stikkontakt - MED JORD-
herfra går ledningerne ned i baljen og direkte op i granitstenen.

Altså ingen synlige ledninger.

Det samme er tilfældet i min havedam, hvor vi har et større granitvandløb
med masser af lyde. Her ligger pumpen i 1,5 meters dybde, så vandet fryser aldrig. Her er pumpen dog væsentlig større 200w så denne styres af en timer. men fiskene og fuglene har altid blank vand.

- Det tager faktisk ikke mere end en hyggelig dag, an anlægge sådan en lille terrasse version- og nydelsesværdien er ubeskrivelig- biggrin biggrin
Vi skal jo huske at stresse lidt af mellem jobs, LDS projekter og hvad vi nu ellers render og laver.......... :wink:

Med venlig hilsen
retroo4

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Annonce
Jeg kan godt lide ideen om en tønde med noget pumpeværk nedenunder. Måske et helt enkelt buet kobberrør som står ved siden af og cirkulere vandet.
Jeg vil tage på en stor planteskole og lurre deres system af, man kan jo bare skifte den overjordiske del af vandkunsten så det passer til egen smag.

Green

Det kniber lidt med de store planteskoler på Bornholm cry
Ja, desværre for dig. Der er en mægtig planteskole i Langeskov på Fyn.
Glemte jeg at sige, at jeg er derfra :lol: :lol: :lol:

Carsten.
Hvor er det dog sødt af dig Carsten, at du lige smutter ind på den mægtige planteskole og lurer dem kunsten af for mig tongue :wink:
S'føli, ska jeg da gern gør. Lån mig et digital kamera, vi skal en tur hjem over næste weekend, så kunne jeg tage nogen billeder. biggrin
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også