Vand i miniformat i haven

I min have mangler jeg lidt vand. Altså ikke lige nu, for den er dækket af et tykt lag sne og mere daler ned lige nu :lol:

Jeg kunne godt tænke mig at lave noget med vand, hvor jeg kan hygge mig med lyden og fuglene kan få sig en slurk i sommerheden. Det skal ikke være en havedam eller vandfald. Men noget småt med lidt liv i.

Har I andre lavet noget i den stil i jeres have?
I min have mangler jeg lidt vand. Altså ikke lige... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Rent økologisk er det sværre at "styre" et lille økosystem, end et stort. Men hvis det bare et en lille tønde, tømmer man bare vandet af og hælder noget nyt på. Og så er det vel hellere ikke sværre end at styre en regnvandstønde.

Jeg er nu ved at blive ret lun på tanken om en nedgravet spand, med en pumpe der fører vandet op gennem et kobberrør, og i en lille bue op i et lille kvadratisk fuglebad, hvor det så løber sagte ned af siden og tilbage i spanden. Det kunne se rigtig godt ud i et hjørne af terassen.

Man kan købe færdige kit i planteskolen, hvor man så bare selv skal bestemme "vandkunsten" ovenpå, men man køber dem hver for sig. Jeg mener faktisk at man også kan få det i Bilka - Men måske er der heller ikke Bilka på Bornholm? Måske en Bilka i Balka javascript:emoticon('biggrin')

Green

Gentag efter mig "på Balka" :lol: Bor i.ø. kun 4 km. fra Balka - men nej, ingen Bilka hverken Balka eller andre steder på Østersøens Perle cry

En murerbalje kan jeg nok trylle frem selv. Men hvilken form for rist, "finmasket væv af plast" (omtales på idenyt.dk) og pumpe jeg skal bruge, er jeg ikke helt dus med endnu. Det hænger selvfølgelig sammen med, at jeg ikke plejer at lave den slags LDS opgaver :oops:

Jeg må nok smutte til det lokale, mindre havecenter hos Fridolf & Bidstrup og se, om de har noget, der er til at betale... Eller blot (forhåbentlig) blive lidt klogere.
Hvorfor hedder det PÅ Balka - Er det ikke en by?
Der er hverken Bauhaus, Bilka eller noget som helst spændene på Bornholm - jeg er langsomt ved at fatte ideen. Hvor handler I så - der er vel grænser for hvor mange mennesker der kan være i en DagligBrugs biggrin

Spøg til side - Jeg elsker Bornholm, selv om jeg nu mest holder til på Nordsiden af øen når jeg holder ferie.

Green

Citat fra Zephirine

I min have mangler jeg lidt vand. Altså ikke lige nu, for den er dækket af et tykt lag sne og mere daler ned lige nu :lol:

Jeg kunne godt tænke mig at lave noget med vand, hvor jeg kan hygge mig med lyden og fuglene kan få sig en slurk i sommerheden. Det skal ikke være en havedam eller vandfald. Men noget småt med lidt liv i.

Har I andre lavet noget i den stil i jeres have?

Hej Zep. ! (og alle i andre)

Prøv at se dette links. Muligvis det du efterlyser.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=11335

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Du rammer ikke helt ved siden af, Birger. Tak for linket.
Annonce
Hej Zephirine.

Nu da du har set div. link, kan du jo tage den fine opstilling med granitstenen og bambus. Skift granitsten ud med halv trætønde og bambus med gammel vandpumpe.
Og du kan godt bruge den der springvandspumpe, du har.
Hilsen Webgartneren

webgartneren
Hej Webgartneren.

Jeg har godt nok ikke springvandspumpen endnu. Men det er godt at høre, at den kan bruges - prisen er jo helt ok til sådan et forsøg!

Den gamle (defekte) vandpumpe har jeg godt nok, men den bliver ikke brugt, før pigerne er over en vis alder :lol: (og nej, den er ikke til salg, hvis nogle skulle spørge).

Har du begreb om, hvad det er for noget finmasket væv af plast, der er omtalt hos Idenyt?

Tak for svaret.
Hej med jer,
et bidrag til vand-pantomimen: vi har haft stor glæde af rislende vand i form af et tre-trins granit "vandfald". Såre simpelt: murerbalje, en pose granitskærver over et element til træterasser (koster ingenting) oven på baljen og en billig pumpe fra en akvarieforretning. Pumpen kan være helt lille hvis man ikke vil have et springvand, men bare rislende vand. Og den klarede vinteren helt fint. Eneste dyre ting var granitvandfaldet, men det kan laves af alt muligt andet.
Vi nød det og det gjorde fuglene også. God fornøjelse.

Mvh
Michael B

[EMAIL="[email protected]"][/EMAIL]
Citat fra "Zephirine"

Har du begreb om, hvad det er for noget finmasket væv af plast, der er omtalt hos Idenyt?

Hej Zep.
Du kan bruge enhver form for rist, bare den ikke kan ruste, og er den ikke stærk nok i sig selv, må den understøttes, også i et rustfast materiale. Risten pakkes ind i "Fibertex" eller lign. materiale, så kun vandet kan sive igennem.

Har i en "Silvan" på øen, så mener jeg der er tilbud i kommende uge på springvandspumper.

Mvh. Birger

P.S. Kan desværre ikke svare på dette, før om 10 dage p.g.a. bortrejse.

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
Jamen, jamen nu er jeg efterhånden godt "klædt på" til at eksperimentere med mit LDS minivand biggrin

:?: Et element til træterrasse - hvad er det?

Gemalen er meget tvivlende, om en akvariepumpe kan klare opgaven. Men han har en liggende, som jeg godt må afprøve. Så det er jo alletiders.

Og tak for "den sidste brik", Birger. Hvorfor har jeg dog ikke selv tænkt på Fibertex :oops: (Det må være muligt at støve en rest op et eller andet sted...).

Tusind tak for alle de mange gode input og gemytligheder biggrin Håber at også andre har haft glæde af min uvidenhed.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også