Bagemaskine

Erfaringer med bagemaskiner ønskes.

Hvilken er et godt køb - og hvilken er ikke?

Hvad bør jeg være opmærksom på?
Erfaringer med bagemaskiner ønskes. Hvilken er... Vis hele indlægget
184 svar
 Følg tråden
Der er 160 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg bruger stadig min hver anden dag. Den kan varmt anbefales... Har kun erfaring med hugin ud med den og så bagemaskinen super... Det er med 2 dejkroge... Du skal være obs på om det er med en eller to kroge, det har noget med brød størrelsen at gøre...

Brødblandingerne fra lidl er bare super lækre, og så bager vi amo s solsikkerugbrød til madpakker... Ekspermentere ikke så meget med opskrifter... Da det andet er meget lettere...
hej jeg har slidt en obh bagemaskine op den var god og trofast i mange mange år vi bager ca 6 gange om ugen.
vi har nu haft en hugin i 1år og 6 måneder den virker upåklageligt og bager nogle fine store brød af ca 650 g mel.

vi har ikke oplevet afskalling af emalje eller problemer med dejkrogene men det kræver lidt påpasselighed at dejkrogene er helt på plads før man hælder ingredienser i jeg har vist min, søn som lige så tit som jeg selv, bruger maskinen at akslen i midten af dejkrogen skal kunne mærkes som en lille top og ikke som en fordybning. jeg vender altid de to dejkroge så de peger på hinanden det er efter min erfaring det som giver den mest ensartede størelse på brødet.

her er  2 opskrifter som passer til denne hugin 25 g gær i bunden 750g mel hældes over 10g salt 450gmælk eller vand eller kærnemælk 25 g koldpresset rapsolie eller tilsvarende dog ikke olivenolie medmindre man er meget glad for smagen.

den anden er en jeg selv har lavet fordi jeg er træt af brød som ikke mætter i længere tid her er den 25 g gær 650g mel ovenpå 10 g salt 250g æg= ca 5 store 200g mælk gerne kærnemælk det giver en pragtfuld krumme og smag

programmet jeg bruger til begge opskrifter er det der tager 3 timer og 50 minutter jeg instiller timeren til 1 time før vi står op og bager det som lyst brød og stort brød.

som komentar vil jeg sige at det brød som hugin maskinen laver mere smager og ligner franskbrød end det vi fik fra obh en

jeg håber det hjælper på valget og jeg kan også godt lide brødblandingerne fra lidl.
mvh Erik Amdi
Hej "s3 it" - du lykkelige ejer af en "R2 D2"! Fik du nogen sinde fat i en brugsanvisning? (Jeg var lige forbi i anden anledning og faldt tilfældigt over denne tråd - velvidende den er lidt gammel) Jeg er - på 15. år - selv den heldige ejer af robotten og har i gemmerne en" brugsforvirring" samt den originale opskriftsbog - hvis det ikke lykkedes dig at få fat på een på anden vis, kan jeg nok være behjælpelig.

Pas godt på R2 D2 - de nymodens  bagemaskiner fylder ganske vidst ikke så meget, men der er nu noget over det gamle kram (der så i øvrigt kostede en formue dengang: ca. 3.500 kr!) Jeg købte min brugt af en bager .

Mvh

Hej Erik Amdi ....

Det er længe siden jeg har været inde på siden - computerproblemer .....m.m. - nå men ...

jeg synes din sidste opskrift lyder interessant - og kunne tænke mig at lave det brød - nu er min maskine jo en elvital, og den bager nogle fine hvedebrød (til morgenmad) et lille brød af 330 gr. mel (højprotein fra Aldi) det har vi i 2 dage -
men forandring fryder - dog skal min kære mand ikke vide noget på forhånd (så vil han bare protestere- for når man har en go' opskrift ska' man blive ved den, synes han)
- men jeg kan godt lide et brød der også smager af lidt mer - men æg ? går det med timer i køkkenet i ca 9 timer før brødet skal være færdigt ? og kan man ikke lige så godt bruge yougurt ? ...Jeg bor langt ude på landet og kørsel til nærmeste indkøbssted( min. 7 km.) skal jo helst foretages sammen med ugeindkøb af hensyn til benzinpriserne....
m.v.h.   elverkone

Så købte jeg en bagemaskine og kæresten har fået den i fødselsdagsgave i dag. Det blev en af dem fra bagemaskinen.dk (bmx2000) købt i Føtex. Købte også en ordentlig omgang bagemix-poser fra Lidl.

Vi lægger ud med et solsikkebrød og timeren er sat, så det passer med tidspunktet for, når hun kommer hjem fra studiet.

Solsikkebrød
350ml vand + 500g brødblanding
Bruger standard indstillingen
vs. menu 1 + stort brød + medium farve.

Bliver spændende om det var en god beslutning.
Rart at erfare at en pose til 10 kr i Lidl kan blive til 2 store brød. Nu er vi bare spændt på at se om de bagemaskiner er så gode som man hører, for så bliver det da en succes med frisk brød til en 5'er.
Annonce
Hmmm
Samme problem som Bjur beskriver på side 10 "Det faldt sammen", æv.
Har lige læst strandby35s råd til Bjur.
For den tungnemme....
Skal det forstås sådan at:

Ved ½ pakke Lidl brød (500g) og 350ml vand benytter du indstillingen "lille" og hurtig - altså program 5!?

I manualen står der at "hurtig-indstillingerne" gør brødet mindre luftigt... men der var selvfølgelig det med at melet var specielt for denne sæson?!

- senere tilføjet:
Det var ikke så slemt. Da vi fik sat tænderne i brødet viste det sig at det var rigtigt godt. Dejligt luftigt selvom det var flottere i maskinen - før det faldt sammen
Hmm, det ser nu fint ud...
Når jeg bager lidl brød bager jeg altid på program 1 Basis(hvede) så trykker jeg på vægt så kan du få en makør i displayet til at flytte sig hen til lille der skal den stå. Så trykker jeg på vægt og får markøren flyttet hen på hurtig. total 2 timer og 17 min.

Når jeg bager amo s solsikkerugbrød bruger jeg program 2 Rugbrød. så trykker jeg på vægt så flytter markøren til lille og vægt hen til hurtig. total 2 timer og 32 min.

De kloge siger brød skal hæve længe for at blive gode men de her valg er gode for mig og mit hjemmebageri... og billigt...

Mvh maria

Hej elverkone

der er ikke problemer med æg de opvarmes langt over de 70 grader som fjerner samonela.

du kan bruge hvad du vil men du skriver selv at i køber højprotein mel der er ca 2% forskel på protein inholdet mellem høj og lav protein mel fra ca 10 til ca 12%

laver du derimod dit brød med æg stiger proteinindholdet drastisk.

proteiner mætter mere end kulhydrater og giver en længere mæthedsfornemmelse.

jeg begyndte på at bage dem fordi jeg syntes jeg bare blev mere sulten hvergang jeg spiste frb brød, mere ville have mere og jeg er desværre kraftig nok i forvejen. den korte version er at det har hjulpet både min søn som har epilepsi og mig som bliver mere mæt.

 

Mvh Erik Amdi

hej alle der har brød som falder sammen på midten.

prøv at tage lidt af vædsken fra fx 325 gram vand istedet for 350.

Mvh Erik amdi

Hej igen

det er herligt så meget vi kan skrive om brød ikke sandt ....  Jeg prøvede med æg og yougurt og på program 3 (3 timer 50 min.) men resultatet blev ikke så godt - det virkede umidelbart mere tørt og med for megen skorpe - så manden klagede og sagde jeg skulle lade være med at eksperimentere... og bage det brød jeg havde fundet frem til blev bedst - så det må jeg jo så gøre for at stille ham tilfreds... så det har jeg bagt 2 gange siden....... det er altså  også vældig godt og lykkes altid....

Jeg fandt frem til det ved at notere mig hvad en tidligere "skribent" fortalte om sin far der havde været bager - hvordan han bagte brød ... forholdet mellem mel, gær og vand -  han bagte et lille brød af 333 gr. hvedemel, 10 gr. gær, 1 skf. olie, 1 tsk. salt og sukker samt 2,3 dl. vand -   den opskrift er jeg gået ud fra - men blander ca. 50 - 80 gram andet slags mel i som en del af den samlede melmængde, det kan være f.eks. spelt, fuldkornshvede, grahamsmel, durummel, lidt havregryn ell. lign.   ligeledes giver jeg det 1 - 2 spsk. yougurt som en del af væsken ----og bager det på program 1 3 timer......

m.h.t. brød fra Lidl - Jeg bager meget brødet i den gule pose - min mand er meget glad for det ( men jeg havde også problemer i begyndelsen) det hævede for meget og blev som et krater....  Igen skævede jeg til rugbrødsopskriften fra den tidligere bager - der blev brugt mere væske..... så jeg regnede lidt på det.......

Nu er jeg kommet frem til - det bedste brød får jeg med lidl's gule blanding ved at bage det med det samme (ikke timer) 3,50 time
½ pose brødblanding + ca. 80 gr. ekstra rugmel og 4 dl. vand ialt..... ( jeg har en ide om, at der er rigeligt med tørgær i Lidl's blanding) og ved at tilsætte lidt ekstra rugmel får jeg et godt resultat - som manden kan tygge....
( selv foretrækker jeg ekstra groft rugbrød med mange kærner - men vi er jo forskellige alle - og så er det da rart at kunne få det som man ønsker hver især
m.v.h. elverkone

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis