Bagemaskine

Erfaringer med bagemaskiner ønskes.

Hvilken er et godt køb - og hvilken er ikke?

Hvad bør jeg være opmærksom på?
Erfaringer med bagemaskiner ønskes. Hvilken er... Vis hele indlægget
184 svar
 Følg tråden
Der er 140 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan jo kun fortælle mine erfaringer... Prøv at lave brødet lysere... Har du prøvet lidls brød blandinger? De er super gode. (sunde)
Hej alle hjemmebagemaskine-bagere.... Efter at have set rabatten, fik jeg også lyst til en bagemaskine - især da min mand synes mit bagværk ikke er værd at sætte tænder ismile sad .... han vil have ciabattaboller - og når man bor langt ude på landet kan man løbe tør for dem også. - og hvor har jeg fornøjet mig ved at læse alle indlæggene om at bruge sådan et bagedyr.
Jeg fik sandelig købt en på tilbud Elvital til kr. 299 - og efter at have kigget på den et par dage - så ville jeg jo prøve - og fik bagt et dejligt ciabattabrød langtidshævet med alm. bagegær........ tænk manden syn's godt om brødet - :p biggrin så det ska' vi sandelig fortsætte med...
jeg lod bagedyret ælte en basisdej blot til 500 gr. med 5 gr. gær, og væltede den ud af formen, satte den i køleskab natten over med folie over. - så kunne jeg også fjerne dejkrogen.
Næste morgen tog jeg dejen ud, puttede den i formen og satte bagedyret på bagning 1 time - og det duftede jo dejligt af brød da det blev færdigt.....
Jeg synes dog det manglede lidt kulør på toppen ( det var fint i bund og sider) - så jeg puttede det i Miniovnen og satte den til overvarme 10 min. - så havde vi et flot brød der smagte rigtig godt......
Men jeg glæder mig nu til, at komme til byen og købe bageblanding hos Lidl, så jeg kan bruge timeren....
men det var min 1ste erfaring.... m.v.h. elverkonen
Jeg har nu bagt to brød på min bagemaskine, købt hos bagemaskinen.dk, hvor begge brød er faldet sammen.
Det første brød bagte jeg med timer fra en opskrift jeg fandt på lises-mad.dk hjemmesiden. Opskriften lød på:

Franskbrød.
325 g lunken vand
510 g hvedemel
20 g sukker
10 g salt
11 g tørgær (25g frisk)

Satte den på brødmenuen ---> stort brød ----> og timer funktion. Tog 3:25 min. Brødet var faldet grundigt sammen.

Efterfølgende købte jeg en rugbrødsblanding fra Lidl.

Opskriften lød på:

Grovrugbrød:
350 ml lunken vand
500 g rugbrødsblanding

Satten den på menu 1 basis ----> lille brød ---> hurtig.

Brødet faldt sammen.

Spørgsmålene er så:

1. Jeg er godt og grundigt forvirret, fordi hvad gør jeg galt???
Skal der mindre vand i eller?

2. Læste også at alle bagemaskinens brødblandinger skulle bages på hurtigprogrammet, men gælder det også hvis man ikke bruger bagemaskinens færdige blandinger og f.eks. bruger lidl's eller en brødopskrift man selv har fundet?

3. Sidst men ikke mindst. Hvor går grænsen for hvad der er stort og hvad der er lille brød?

Håber i kan hjælpe.
På forhånd tak.
Citat fra Bjur

Jeg har nu bagt to brød på min bagemaskine, købt hos bagemaskinen.dk, hvor begge brød er faldet sammen.
Det første brød bagte jeg med timer fra en opskrift jeg fandt på lises-mad.dk hjemmesiden. Opskriften lød på:

Franskbrød.
325 g lunken vand
510 g hvedemel
20 g sukker
10 g salt
11 g tørgær (25g frisk)

Satte den på brødmenuen ---> stort brød ----> og timer funktion. Tog 3:25 min. Brødet var faldet grundigt sammen.

Efterfølgende købte jeg en rugbrødsblanding fra Lidl.

Opskriften lød på:

Grovrugbrød:
350 ml lunken vand
500 g rugbrødsblanding

Satten den på menu 1 basis ----> lille brød ---> hurtig.

Brødet faldt sammen.

Spørgsmålene er så:

1. Jeg er godt og grundigt forvirret, fordi hvad gør jeg galt???
Skal der mindre vand i eller?

2. Læste også at alle bagemaskinens brødblandinger skulle bages på hurtigprogrammet, men gælder det også hvis man ikke bruger bagemaskinens færdige blandinger og f.eks. bruger lidl's eller en brødopskrift man selv har fundet?

3. Sidst men ikke mindst. Hvor går grænsen for hvad der er stort og hvad der er lille brød?


Håber i kan hjælpe.
På forhånd tak.


Hejsa .... Det er da trist med sådanne resultater.... Har Du læst nogle af alle de indlæg med erfaringer, der er her?
Det var netop ved at læse dem, at jeg kom til det resultat, selv at prøve med langtidshævning og alm. bagegær. - Jeg havde ikke tørgær hjemme......men det kræver at dejen skal stå koldt (gerne 12 timer.)...Alm gær begynder jo at hæve straks i lunkent vand ( vandet var vel ikke for varmt max 35-37 gr.)? Jeg har også set indlæg med, at hvis man bruger timer må gæren ikke komme direkte i væsken .... men prøv at se under de mange råd og erfaringer der er herinde
stort brød (samlet vægt ca. 750 gr.) lille brød ca. 500

Jeg udrørte bagegær ca. 8 gram i lunkent vand .Kom de øvrige ingredienser i efter den rækkefølge der er nævnt, lod det ælte ( tog bagekrogen af) lod det stå ca 1 time, og så i køleskab. -natten over... kl. 6.00 skulle jeg lige .rolleyes ....- Så gik jeg i køkken og satte formen fra køleskab i maskinen og tændte den på bagning 1 time. Så gik jeg i seng igen, og efter en lille morgenskraber var brødet færdigt - dejligt.... håber her er nogle ting du kan bruge... m.v.h. elverkonesmile smile
Lidl brød blandinger, der skal ikke gær i , 3,5 dl vand bager min på menu 1 lille brød og hurtigt den kan man vælge på farven. 2.17 min det er stort og flot... Smager praktfuldt. Den i den brun røde pose fuldkorn bager jeg på menu 3 lille brød hurtig 2.32... Hvorfor ved jeg ikke men sådan gjorde min mor med fuldkorn brødet.. Sååå det gjorde jeg også... bruger tit timer bliver bestemt ligeså godt...
Annonce
Min er også bagemaskinen.dk...
Bagemaskinens brødblandinger føtex og bilka og hjemmesiden... Dyrt aldrig afprøvet. men der stod det var fordi melsorten for sidste års høst ikke er egnet til langtidshævning pga for våd sommer... Derfor anbefalede de at alle brød blandinger skulle laves på hurtigprogram. Ellers falder de sammen...
menu 5 lille hurtig ville jeg ikke bruge det tager kun 1.20 det er vist for hurtigt men kun min teori...

Alle brød med 500 g melblandinger betegner jeg som lille og dem der næsten vokser over er store det er dem med 750 g melmelblandinger Dette er min erfaring. Du skal nok blive glad for din bagemaskine... og lidl brød... Bare fortsæt... Deres fuldkorn brød er faktisk kun med 2,1 gram fedt.
Hej igen....

Ja melkvallitet betyder rigtig meget.... Det skal være mel med højt proteinindhold helst op til 12...... ellers er der ikke ordentlig hæveevne ---- det glemte jeg desværre at skrive ----- men der er uendelig mange små detaljer man skal være opmærksom på - men man lærer det jo hen ad vejen...
Jeg håber også snart at komme i Lidl så jeg kan prøve deres brødblandinger.

m.v.h. elverkonensmile
Jeg har fornyligt købt en bagemaskine, mere nøjagtigt en Elvita/Melissa model i Punkt1 til 299,-. Den har en kvadratisk bageform med én krog.

Jeg købte et par melblandinger fra Kornkammeret, et hvede-grovbrød og en rugbrødsblanding. Hvedeblandingen synes at fungere fint, hvorimod rugbrødet er mislykkedes 2 ud af 2 gange. Problemet med rugbrødet er, at dejen aldrig bliver ordentlig æltet og krogen suser godt rundt i et hulrum den laver.

Sidste gang jeg forsøgte tilsatte jeg noget mere vand end opskriften fortalte, men måtte stadig hjælpe maskinen med æltningen, hvilket jo ikke var meningen. Brødet blev aldrig spiseligt, da det var alt for tungt og vådt indeni.

Hvad gør jeg galt? Kan maskinen blot ikke lave rugbrød?
Kan jeg sætte timeren på bagemaskinen, når det er Lidl færdigblandinger, når der er hævemiddel i?
Hej Bjur
jeg ved det faktisk ikke - men vil tro, at det ikke er så smart at bruge timer til færdigblandinger med gær i. - Men man kan jo forsøge. Det skal dog nok ikke være med for lang tid a.h.t. gær.
Jeg vil prøve senere, har været i byen og købe forskellige Lidl-blandinger. -
Alm. bruger jeg langtidshævning m. alm. bagegær - til morgenbrød, det er det brød vi bedst kan lide, der blir' "mere bid i" krummen - og så bruger jeg opskriften fra Netto, men erstatter skummetmælkspulver med ½ dl. øko yougurt nat. og kun 6-7 gr. bagegær
Har prøvet at bage rugbrød - Jeg udskiftede 1/3 af vandet med mørkt hvidtøl.- det blev godt ,lidt klægt i starten ,men rugbrød har godt af at vente med at blive skåret til dagen efter. jeg håber Du kan bruge dette til noget - men ellers prøv at kigge på nogle af alle de andre erfaringer..... m.v.h. elverkonen
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis