Bagemaskine

Erfaringer med bagemaskiner ønskes.

Hvilken er et godt køb - og hvilken er ikke?

Hvad bør jeg være opmærksom på?
Erfaringer med bagemaskiner ønskes. Hvilken er... Vis hele indlægget
184 svar
 Følg tråden
Der er 120 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hey

mht gær, så er "frisk" gær,- det der købes i 50 g pakker i supermarkedet det samme som tørgær,- ved tørgær er vandet bare fjernet og det kan derfor holde sig længere, også ved stuetemperatur. Som med mælkepulver. Er feks smart hvis man skal have gær med på ferie. Men man skal huske at vandet er fjernet, så som tidligere beskrevet så er det sikkert rigtigt omregnet at 11 g tørgær svarer til 50 g frisk gær.

Det som hedder "snappgjær" i sverige er ganske sikkert bare alm gær (tør eller frisk). Det der afgør hvor hurtigt en gær virker er temperatur og sukkerindhold i dejen og i mindre grad vandindhold, pH osv. Så skal du have en dej til at hæve hurtigt, så kan du tilsætte lidt sukker eller honnning til dejen, og husk at bruge lunkent (37C) varmt vand og stil dejen lunt.
E-vitamin får også gær til at virke bedre, og hvis i ser på de fleste meltyper så er de tilsat bageforbedringsmiddel, mener jeg de skriver. Og det er E vitamin, eller ascorbinsyre (det samme).

Jeg får også helt lyst til at købe en bagemaskine når denne tråd læses, men på den anden side, så er det sgu hurtigt at slå en dej sammen, og så smække den i ovnen.. wink

mvh jan

quote=Svantevit]velkommen noasark!
Jeg skriver straks til Netto efter en dansk.
6 dl vand ? mit bliver perfekt med knap 4½ dl.
10 gr. frisk gær ? du mener vel 10 gr. tørgær der jo svarer til 50 gr. frisk gær.
Tips !
Hvis man laver franskbrød giver det extra god smag + struktur hvis man erstatter 50-70 gr. af melet med rugbrødsblanding.
Mums!
Jeg tror nu at ascorbinsyre er et C vitamin.

Men måske jeg husker forkert.
Ascorbinsyre er som ordet siger en syre.
Det tilsættes melet for at forlænge holdbarheden.
Syren er med til at stramme glutenstrængne op i dejen.
Samme resultat vil du opnå hvis man bruger en surdej/fordej.

Hvorfor er der Bananer i Banankage...
Når der ikke er Jøder i Jødekager????
Ascorbinsyre er simpelthen det samme som C-Vitamin, der er absolut ingen forskel.

C-vitamin har bageforbedrende egenskaber som Hindbærsnitten skriver

mvh
Torben
Yep you are right. Om det var en tyrkfejl, eller begyndende demens skal jeg ikke kunne sige. Men ascorbinsyre er ihvert fald det som bliver brugt wink

mvh jan

quote=hindbærsnitten]Jeg tror nu at ascorbinsyre er et C vitamin.

Men måske jeg husker forkert.
Ascorbinsyre er som ordet siger en syre.
Det tilsættes melet for at forlænge holdbarheden.
Syren er med til at stramme glutenstrængne op i dejen.
Samme resultat vil du opnå hvis man bruger en surdej/fordej.
Købte en ElVita BAGEMASKINE hos Punkt1 på tilbud (ca. 300,-) efter at have læst en del indlæg på disse sider.
Det var et par dejlige uger - -
Friskduftende, flot, luftigt brød om morgenen vha timerfunktionen.
Nu er det åbenbart slut. Tungt og klægt. Også uden at anvende timeren.
Har konstateret at kniven roterer 1/4 omgang !!! 4-5 gange - én time inde i bageprocessen, altså på det tidspunkt hvor den endelige hævning er i gang.
PLASK - brødet falder sammen, og når aldrig rigtigt at komme op igen.
Er det en opstået fejl - - eller er det normalt ???? Erfaring savnes.
- - - og så den der metaldims-krog som man omhyggeligt undlader at omtale i brugsforvirringen - - Hvad ER den egentlig til, når man ikke bør bruge den til at fiske kniven ud af det bagte brød ???
Annonce
Go´da hr. Jeppesen og velkommen !
Jeg blev også "lokket" af denne side i august og har dårligt smagt fabriksbrød siden. Min hedder AFK (fra Punkt1 og Netto til 299,-) det er vist stort set det samme som Elvita.
Den lille rotation der kommer sent i processen skal sikkert være der, min gør det osse. Bruger du den rette mængde gær ? Til langt de fleste lyse brød bruger jeg præcis 1 1/4 tsk (brug måleskeen). For meget gær fik dejen til at hæve nysseligt hvorefter den klaskede sammen og lignede en dyb tallerken i toppen,.. det er ikke sket for mig siden. Næsten alle brød bager jeg på standardprogrammet (1),.. altså det den viser når man tilslutter strømmen. jeg indstiller blot på farven "lys" og trykker på start,.. 3 timer efter er der serveret. Har du en god brugsanvisning ? ellers rekvirér én fra Netto (bare skriv at du har købt en AFK hos dem) dér er nogle gode opskrifter.
Krogen ER til at lirke kniven ud af brødet.
Prøv denne hér:
3 dl vand
2½ spsk. Solsikke-/rapsolie
1¼ spsk. Sukker / sirup
1¼ tsk. Salt
460 gr. Hvedemel (prøv evt. at erstatte 50-60 gr. med andre sorter)
2-2½ spsk. Skummetmælkspulver (ikke et must)
1¼ tsk. Tørgær (præcist)
Bag på prg. 1 (som er standardprg. på min maskine,.. 3 timer)

Lad ikke brøde stå for længe i maskinen efter det er bagt,.. det bliver bare svampet i bunden p.g.a. kondens.
Kære Svantevit !
Ef officiel tak skal lyde for din hjælp. Det virkede !
Som en forklaring/"undskyldning" på mine mislykkede produktioner kan jeg oplyse, at de første forsøg blev lavet på færdige brødblandinger. Det var dem der blev fine.
Dernæst blev man "overmodig" og fulgte opdkrifterne i medfølgende brugsanvisning nøje. Det var faktisk dér det begyndte at gå galt, idet jeg nu erfarer at man konsekvent har angivet at der skal bruges 1 1/2 tsk. tørgær - - uanset om man bager det store eller det lille brød. Mystisk !
DIN opskrift blev "nedskaleret" med 40% så den passede til mit behov (275g mel) Det modsvarede så 3/4 tsk. gær - - altså det HALVE af, hvad opskriften angav. - - - Og det blev godt !!!!!
Brug kun trygt opskriften fra Svantevit !
Go' "vinter"ferie !
HrJeppesen
Man kan ikke sige at du slår et for stort brød op.
Jeg bager altid det store brød og skulle der, mod forventning, blive overskud så er det til den allerbedste rasp man kan få (køberasp er jo fyldt med dit og dat), men også fuglene banker af og til hovedet mod køkkenvinduet for at få fat på krummerne.
Giv brødet personlighed ved at erstatte lidt af melet med f.eks. en rest fra en rugbrødsblanding eller lidt grahamsmel, durum eller sigtemel,.. tilfør evt. 20-50 g. solsikkekerner eller 5-kornsblanding (knækkede kerner).
Nu troede i lige at man kunne få RIGTIG dyre bagemaskiner, hva' ??
Nå, men det var GUDERNE-SKE-LOV ikke bagemaskinen der brød ned !
Den blærbare hjemmecomputer stod af med et ynkeligt "piiiv" - - og så slut !
- - og så endda en "PRO" !
Ny er nu oppe at køre, og giver igen mulghed for en kommentar til Svantevit og andre interesserede der følger dette:

Du har ret - - Jeg slår ikke et (for) stort brød op. Af den simple grund, at vi kun er to aldrene, gråhårede mennesker der spiser brød her i huset.
Til gengæld NYDER vi - i adstadigt tempo - at køre forbi den lokale bager HVER morgen. Med friskbagt brød i kurven. Han må da godt kunne fornemme duften, hvis han skulle ha' glemt den.
Vi har i alt for lang tid måttet finde os i hans urimeligheder - - både hvad brødkvalitet og priser angår.
Der ville have været adskillige revolutioner i Frankrig - - hvis de skulle ha' fundet sig i noget tilsvarende - pris- og kvalitetsmæssigt.

Vores to hunde foretrækker noget andet end brød, men vi har da heldigvis hundredevis af fugle på kost. Hver dag. Koster en formue i "Best Friend" (fuglefoder). Suppleres med resterne af brødet. Så er det godt anvendt - i disse - for fugle - så vanskelige tider.

Jeg må indrømme - - Jeg har endda experimenteret med at lave et endnu mindre brød - På bare 150g mel !!! Anbefales ikke, da ælteprocessen ikke rigtig bliver til det samme som med større volumen.

Lige nu kører maskinen med et rugbrød lavet på færdig-blanding , men med det lille personlige islæt, at mindst en trediedel af vandet er erstattet med en Fransk Juleøl af anseelig kaliber. (Hvad jeg nu syntes at jeg kunne undvære - SUK !) Nå, men det bliver spændende.

Har haft success med at følge "Svantevit's" forslag om at bruge mindre gær. Også experimenter med Durum, Sigtemel, Knækkede hvedekærner, Majsmel og Solsikkekærner er lykkedes over al forventning. De forskellige meltyper med max 1/3 og kærner som supplement. Når kærner tilsættes, øger jeg vand-mængden en anelse.
- - - Den maskine kommer ALDRIG ud af huset ! - - og så pyt med en ski.. computer !

Venligst- HrJeppesen
Vi har en gammel og meget, meget brugt bagemaskine.
en OBH.
Jeg købte den fordi jeg syntes det var iriterende med de priser som bageren tager for nybagt brød vi er i famillien 5 voksne som alle spiser brød så vi startede med at finde ud af hvor store brød man kan bage det viste sig at vi kunne lave af 700 g mel og stadig få et perfekt resultat vi købte de første 2 gange tørgær men gik så over til at bruge almindeligt gær brødet bliver så stort at vi deler det på langs så der faktisk bliver 2 små franskbrød ud af 1 portion
opskriften er lynbrød eller langsomt hævet brød det langsomt hævede brød har det med at falde sammen i midten.
men 700g mel 4,5 dl væske vi bruger som regel vand men mælk og yogurt kan også bruges. lynbrød 30g gær brød som er langsomt hævet 10g gær.
10-25g magarine eller olie.
½tsk. salt
½spsk sukker eller sødestof
vi vælger programet normal til brød med 30g gær
brød med 10g gær bages på hvidt brød og instilles på timer til 13 timer.
Når i bager er det vigtigt at maskinen instilles til at have brødet færdigt ca ½ time før det skal bruges.
Det er meget vigtigt at gæren kommes i først, så mel, salt og sukker, magarine efterfulgt af væsken, væsken må ikke plaskes i fordi melet beskytter gæren indtil maskinen begynder at ælte dejen så væsken skal ligge ovenpå melet. det er især vigtigt når timeren indstilles til først at bage efter lang ventetid.Hvis man hælder vandet i først risikerer man at vandet bar kører rundt under melet og at man får kogt vand med et hvedelåg.
VI har igennem de sidste 7-8år mindst sparet 3000kr om året og vi får friskbagt brød.
Der er yderligere 54 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis