hey
mht gær, så er "frisk" gær,- det der købes i 50 g pakker i supermarkedet det samme som tørgær,- ved tørgær er vandet bare fjernet og det kan derfor holde sig længere, også ved stuetemperatur. Som med mælkepulver. Er feks smart hvis man skal have gær med på ferie. Men man skal huske at vandet er fjernet, så som tidligere beskrevet så er det sikkert rigtigt omregnet at 11 g tørgær svarer til 50 g frisk gær.
Det som hedder "snappgjær" i sverige er ganske sikkert bare alm gær (tør eller frisk). Det der afgør hvor hurtigt en gær virker er temperatur og sukkerindhold i dejen og i mindre grad vandindhold, pH osv. Så skal du have en dej til at hæve hurtigt, så kan du tilsætte lidt sukker eller honnning til dejen, og husk at bruge lunkent (37C) varmt vand og stil dejen lunt.
E-vitamin får også gær til at virke bedre, og hvis i ser på de fleste meltyper så er de tilsat bageforbedringsmiddel, mener jeg de skriver. Og det er E vitamin, eller ascorbinsyre (det samme).
Jeg får også helt lyst til at købe en bagemaskine når denne tråd læses, men på den anden side, så er det sgu hurtigt at slå en dej sammen, og så smække den i ovnen..
mvh jan
quote=Svantevit]velkommen noasark!
Jeg skriver straks til Netto efter en dansk.
6 dl vand ? mit bliver perfekt med knap 4½ dl.
10 gr.
frisk gær ? du mener vel 10 gr. tørgær der jo svarer til 50 gr. frisk gær.
Tips !
Hvis man laver franskbrød giver det extra god smag + struktur hvis man erstatter 50-70 gr. af melet med rugbrødsblanding.
Mums!