Ingen varm vand efter vandafbrydelse?

I går var der lukket for vandet i nogle timer pga et brud på et rør et sted i nærheden.  vandet er siden kommet tilbage.
Det første vand var naturligvis brunt og grimt og spruttede med en masse luft.

Men nu virker det igen. Bortset fra det varme vand. Der er ingen varm vand. Overhovedet. Ikke engang lunkent.

Kan vores varmtvandsbeholder være stået af på grund af dette?

Vi har gasfyr. Varmtvandsbeholder og cirkulationspumpe. Pumpen blev slukket da vi opdagede der ikke var vandtryk og er siden tændt igen.

Det er det varme brugsvand der er koldt.
Der er fint varme på radiatorerne.
Der er fint tryk på radiatorerne.
Fyret kører tilsyneladende fint.
Trykket er på mellem 1 og 2 bar (men det er vel radiator-trykket og derfor irrelevant?)
Der er masser af tryk på vandet i hanen. Både det kolde og det varme. Der er dog ingen temperaturforskel mellem det kolde og det varme vand. Det varme er ikke engang lidt lunkent. Helt koldt.

Hvad kan der være galt?

I går var der lukket for vandet i nogle timer pga... Vis hele indlægget
33 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være en stoppet kontraventil - den plejer at være blå.

Prøv at drej den hårdt til begge sider - så der fosser vand ud af overtryksafgangen.

Det kan også være en tilstopning på den varme side - typisk nær en bøjning på varmt-vands-afgangen.

Thomas_Mygind@
Den ventil du viser er en sikkerhedsventil (overtryksventil). Dens opgave er at sikre et maximalt tryk i varmtvandsbeholderen.

Søren O
Yes, helt rigtigt Søren. Meningen er at få noget høj flow igennem denne ventil for at se om der er sket et blokkering før eller efter dette punkt.
Thomas_Mygind skrev den 15-02-2026 19:37:50

Yes, helt rigtigt Søren. Meningen er at få noget høj flow igennem denne ventil for at se om der er sket et blokkering før eller efter dette punkt.

Taler vi i første omgang om flow på primærsiden af varmtvandsbeholderen, så der kan komme varmtvand frem. Bagefter tager vi sekundærsiden.

fase
Der er ikke problemer med at få brugsvand gennem varmtvandsbeholderen. Problemet er manglende kedelvant til opvarmning af varmtvandsbeholderen. Problemet ligger sikkert i trevejsventilen, som skal skifte mellem rumopvarmning og opvarmning af varntvandsbeholderen.

Søren O
Annonce
Jeg mener der er gaskedler med varmt vands veksler .jeg tænker der sidder en ventil vand flowet skal åbne som er ​tilstoppet .Men nu ved vi jo ikke om der er veksler eller varmtvandsbeholder.
Thomas_Mygind skrev den 15-02-2026 17:59:02

Det kan være en stoppet kontraventil - den plejer at være blå.

Prøv at drej den hårdt til begge sider - så der fosser vand ud af overtryksafgangen.

Det kan også være en tilstopning på den varme side - typisk nær en bøjning på varmt-vands-afgangen.

Jeg har sådan en blå ventil der. Jeg har prøvet at dreje den. Og der fosser rigtigt nok vand ud af en slange og over i et afløb. Vandet i hanen er stadig koldt...
johnm skrev den 15-02-2026 19:50:15

Jeg mener der er gaskedler med varmt vands veksler .jeg tænker der sidder en ventil vand flowet skal åbne som er tilstoppet .Men nu ved vi jo ikke om der er veksler eller varmtvandsbeholder.

Alså jeg har skrevet flere gange, at der er varmtvandsbeholder 😄

Helt korrekt jeg er vist ikke helt vågen 😃
Kan du  manuelt  dreje 3-vejsventiler - når du tager aktuatoren af ?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis