Ingen varm vand efter vandafbrydelse?

I går var der lukket for vandet i nogle timer pga et brud på et rør et sted i nærheden.  vandet er siden kommet tilbage.
Det første vand var naturligvis brunt og grimt og spruttede med en masse luft.

Men nu virker det igen. Bortset fra det varme vand. Der er ingen varm vand. Overhovedet. Ikke engang lunkent.

Kan vores varmtvandsbeholder være stået af på grund af dette?

Vi har gasfyr. Varmtvandsbeholder og cirkulationspumpe. Pumpen blev slukket da vi opdagede der ikke var vandtryk og er siden tændt igen.

Det er det varme brugsvand der er koldt.
Der er fint varme på radiatorerne.
Der er fint tryk på radiatorerne.
Fyret kører tilsyneladende fint.
Trykket er på mellem 1 og 2 bar (men det er vel radiator-trykket og derfor irrelevant?)
Der er masser af tryk på vandet i hanen. Både det kolde og det varme. Der er dog ingen temperaturforskel mellem det kolde og det varme vand. Det varme er ikke engang lidt lunkent. Helt koldt.

Hvad kan der være galt?

33 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dette mærke sidder under varmtvandsbeholderen

Der er ret sikkert ikke cirkulation på opvarmningskredsen til varmtvandsbeholderen. Prøv at mærke på alle rørene under varmtvandsbeholderen. De er sikkert alle kolde.
Mest sandsynlige årsag er defekt 3-vejs ventil, så gasfyret ikke “prioriterer” varmtvandsbeholderen, eller defekt cirkulationspumpe. ​

Søren O
Har du prøvet at mærke efter om der kommer varmtvand fra fyret til vandvarmeren? Måske skal cirkulationspumpen luftes ud.

fase
S. Fabrin skrev den 14-02-2026 10:55:19

Har du prøvet at mærke efter om der kommer varmtvand fra fyret til vandvarmeren? Måske skal cirkulationspumpen luftes ud.

alle fire rør under VVB føles ikke særligt varme. ca. 25 grader. Dvs. lidt varmere end stuetemp.

Er cirkulationspumpen ikke bare "ekstra luksus"? Forstået på den måde, at selv hvis jeg slukkede pumpen burde der komme varmt vand i hanen?

Men nu du siger det så lyder det lidt "rallende" fra cirkulationspumpen, så måske der er lidt luft i den.
Hvordan lufter jeg en cirkulationspumpe ud?
Jeg troede egentlig at det bare ville komme ud når jeg åbner for det varme brugsvand?

Eller mener du en cirkulationspumpe som sidder inde i fyret og som pumper vandet rundt i kredsen mellem fyr og VVB? I så fald kan jeg ikke se denne pumpe. Den må være inde i fyret et sted.
Søren O skrev den 14-02-2026 10:54:20

Der er ret sikkert ikke cirkulation på opvarmningskredsen til varmtvandsbeholderen. Prøv at mærke på alle rørene under varmtvandsbeholderen. De er sikkert alle kolde.
Mest sandsynlige årsag er defekt 3-vejs ventil, så gasfyret ikke “prioriterer” varmtvandsbeholderen, eller defekt cirkulationspumpe.

alle fire rør under VVB føles ikke særligt varme. ca. 25 grader. Dvs. lidt varmere end stuetemp.

Skal jeg have fat i en VVS'er?

Eller er det her jeg skal benytte min serviceaftale med gassselskabet og få en gasmester ud og kigge på fyret?
Annonce
Vil det give mening at slukke helt for fyret og tænde det igen? 
Det er cirkulationspumpen i fyret der skal sørge for at varme varmtvandsbeholderen op. Du kan godt prøve slukke for fyret i nogle minutter. Måske det kunne “resætte” styringen.
Jeg kender kun lidt til gasfyr, men jeg mener at når varmtvandsbeholderen kalder på varmen, så kobler fyret helt over på varmtvandsbeholderen, og opvarmer således ikke huset op samtidig.
Jeg vil mene at dette hører under dit serviceabbonoment, men prøv at ringe og spørge.
At der har været lukket for vandforsyningen har intet med fejlen at gøre.

Søren O
Søren O skrev den 14-02-2026 12:36:11

Det er cirkulationspumpen i fyret der skal sørge for at varme varmtvandsbeholderen op. Du kan godt prøve slukke for fyret i nogle minutter. Måske det kunne “resætte” styringen.
Jeg kender kun lidt til gasfyr, men jeg mener at når varmtvandsbeholderen kalder på varmen, så kobler fyret helt over på varmtvandsbeholderen, og opvarmer således ikke huset op samtidig.
Jeg vil mene at dette hører under dit serviceabbonoment, men prøv at ringe og spørge.
At der har været lukket for vandforsyningen har intet med fejlen at gøre.

Har prøvet at slukke og tænde fyret. Det hjalp ikke.

Det kan godt være, at der er noget i fyret der er gået i stykker som ikke har noget med lukning af vandet at gøre. Det er bare påfaldende at det sker nøjagtigt samtidigt?

Jeg vil prøve at ringe til gasselskabet som jeg har serviceaftale med på mandag.

Hvis du har en serviceaftale er tilkald normalt gratis, men hvorfor overhovedet pille ved fyret bare fordi de var lukket for vandet?

Selvbygger med stort S. 
LennartBertelsen skrev den 14-02-2026 11:00:27

S. Fabrin skrev den 14-02-2026 10:55:19

Er cirkulationspumpen ikke bare "ekstra luksus"? Forstået på den måde, at selv hvis jeg slukkede pumpen burde der komme varmt vand i hanen?

Men nu du siger det så lyder det lidt "rallende" fra cirkulationspumpen, så måske der er lidt luft i den.
Hvordan lufter jeg en cirkulationspumpe ud?
Jeg troede egentlig at det bare ville komme ud når jeg åbner for det varme brugsvand?

Eller mener du en cirkulationspumpe som sidder inde i fyret og som pumper vandet rundt i kredsen mellem fyr og VVB? I så fald kan jeg ikke se denne pumpe. Den må være inde i fyret et sted.

Hvis det lyder om en rallen i pumpen. Er der ikke blank skrue i enden af pumpen, som du løsner lidt indtil luften er ude.

fase
Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis