Fald mod tagbrønd

Jeg er i tvivl om hvordan man opbygger fald mod tagbrønd.

Jeg skal lave et skur med fladt let tag og vil gerne have en tagbrønd cirka som anvist på nedenstående tegning

Taget er cirka 6000x3000mm og tagbrønden vil jeg gerne placere cirka 1800x370mm fra det ene hjørne.
Jeg har regnet med 45x145mm spær, sat vandret på den korte led og for hver 600mm + 18mm tagkrydsfiner

Men hvordan laver man selve faldet hen mod tagbrønden?
Sætter man tilpasset kiler mellem spær og tagkrydsfiner eller hvordan gør man det rent praktisk?

På forhånd tak :-)

Vh. Morten
Jeg er i tvivl om hvordan man opbygger fald mod... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak det giver mening hvis jeg har forstået det korrekt.

Jeg er dog kommet i et problem da vi max må bygge 2,5 meter højt. Så med kiler, spær mm. er derikke plads til en alm. dørhøjde i skuret.

Må man lave hele den ene langside som det højeste punkt på den side i forhold til tagbrønden (11cm)?

Og på samme måde med den anden langside (9cm)?

Fald på linje med tagbrønd ændres som vist på billedet.

Er det en gangbar løsning?

Dernæst kan jeg bruge 45x95 spær hvis jeg går fra c-c 600mm til 300mm?

Hvad tænker i?  

På forhånd tak for hjælpen 

Vh. Morten
Det er også en mulighed. 
Du kan tænke på 2 x tagbrønd ude midt i taget. Altså 1/4 af længden fra gavle. Rør føres så ud til siden imellem bjælker, og føres ned til jorden hvor de mødes. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Morten1982 skrev den 15-02-2026 11:18:22

Dernæst kan jeg bruge 45x95 spær hvis jeg går fra c-c 600mm til 300mm?

Hvad tænker i?  

På forhånd tak for hjælpen 

Spærtabel er her. Umiddelbart kan du ikke gå ned i en 45x95 - isf skal du lave dem som dobbeltspær der bliver limet og skruet til hinanden, men en lidt dyr løsning for at spare de få cm i højden.

Jvf spærtabel kan du  umiddelbart anvende 45x120mm cc 40, de fleste lagerfører dog kun 45x125mm.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Jeg har virkelig brug for de få centimeter… hvad siger jeres viden/erfaring om at skrue og lime sådan to 45x95 sammen…. Er det nok ved fx c-c 40cm?

Vh. Morten
Kan du ikke lave ensidigt fald på tværs, og så lade tagrenden have modsat fald mod nedløbsrøret? ​Tagrenden med rigeligt fald kan måske delvist skjules.
Du skal lo så kun have 75 mm fald på tværs.
Det bliver også lettere at lave.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 17-02-2026 20:50:52

Kan du ikke lave ensidigt fald på tværs, og så lade tagrenden have modsat fald mod nedløbsrøret? Tagrenden med rigeligt fald kan måske delvist skjules.
Du skal lo så kun have 75 mm fald på tværs.
Det bliver også lettere at lave.

Så kan du jo også have højere til loftet i den ene side af rummer, og måske indrette det med reoler eller lignende i den del med lavt til loftet.

Er det for at holde højden ud mod skel, kan du jo lave faldet ud mod skel, og hente lidt højde på den måde.

Vi prøver igen, i morgen --
Min carport på 10 x 6 m er bygget i 1984 af lokal tømrer. Den har rem i midten, så spænd er på 3 m. Der er brugt 65 x 125 mm spærtræ og med cc afstand på 110 cm. Det har så holdt i over 40 år uden at jeg kan se nedbøjning.
Jeg har en fornemmelse af at nutidens spærtabel er lidt med livrem og seler.
Det kunne jo være at du ikke er så nøjeregnende med lidt nedbøjning i skuret.
Oprindelig lavet med ståltag, næsten vandret med en tagrende midt på de 10 m. Altså på tværs inde i carport. Det var lidt noget skidt da det ofte dryppede fra den.
Jeg har så lagt tagpap på krydsfiner. I den forbindelse har jeg lavet en "grøft" midt på de 10 m Altså lagt bund med god fald ned imellem 2 tagspær. ( her har jeg et ekstra tagspær for at det ikke skulle blive for bred.)  Ude ved siden er så tagbrønd i bunden af denne "grøft.
Der er naturligvis brændt tagpap ned  bunden áf "grøften og op ad sider. Tagpap fra taget er så brændt fast ned over kanten.
Det har virket fint nu i de sidste ca. 25 år 

Morten1982 skrev den 17-02-2026 20:22:03

Jeg har virkelig brug for de få centimeter… hvad siger jeres viden/erfaring om at skrue og lime sådan to 45x95 sammen…. Er det nok ved fx c-c 40cm?

Tommelfingerregel for hvad højde vs bredde giver af nytteeffekt er 3:1 - dvs hvis du forøger bredden af spæret med en svarer det til at spæret bliver 1/3 højere, dvs at 2 stk 45x95 der bliver limet og skruet sammen svarer ca til et stk 45x120mm.

En overvejelse som elmand allerede har nævnt er at det måske kan lade sig gøre at lave et kuverfald mod midten af taget hvor du evt kan lave 2 tagbrønde, derved behøves kiler ikke være så høje ude ved siderne = du sparer noget på den samlede højde.
Nedløb skal så laves imellem bjælkerne og ud mod siden. Men du har ikke skrevet noget om hvad der kan lade sig gøre mht placering af brønd(e) ved jordniveau. 
Forsøgt at lave en illustration af konceptet nedenfor.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Så tror jeg jeg går med dobbeltspær 2x45x95 på c-c 400 som BOFH beskriver

Med en sokkel på 10cm, dør på 220 og spær på 10cm er vi allerede oppe i 240cm - så er vi allerede tæt på max. højden der tillades iht. Lokalplan. Og jeg vil gerne holde mig lidt under Max højde for en sikkerheds skyld. De 240cm kan jeg ikke rigtig ændre på uanset hvordan jeg laver faldet.

Jeg er dog også enig med Ev elmand om det nok skal holde.

Tak for alle de gode råd allesammen. Det er værdsat.

Vh. Morten
Lige bestemt i et skur kan du godt have gulv højde under sokkel niveau. De bruger lecaterm så er isoleringen i orden.
Der hvor døren er undværer du den øverste del af sokkel. 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis