Fald mod tagbrønd

Jeg er i tvivl om hvordan man opbygger fald mod tagbrønd.

Jeg skal lave et skur med fladt let tag og vil gerne have en tagbrønd cirka som anvist på nedenstående tegning

Taget er cirka 6000x3000mm og tagbrønden vil jeg gerne placere cirka 1800x370mm fra det ene hjørne.
Jeg har regnet med 45x145mm spær, sat vandret på den korte led og for hver 600mm + 18mm tagkrydsfiner

Men hvordan laver man selve faldet hen mod tagbrønden?
Sætter man tilpasset kiler mellem spær og tagkrydsfiner eller hvordan gør man det rent praktisk?

På forhånd tak :-)

Vh. Morten
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja man bruger kiler, men kan du ikke lave ensidigt fald, det er meget enkeltere..

Vi prøver igen, i morgen --
Du bør have 2,5 mm fald pr. m Der er ca. 5 m fra tagbrønd til fjerneste hjørne så her skal kilen være 13 cm høj
Så er det bare at regne.
Det andet hjørne i samme ende er 4.2 m fra tagbrønd altså 10,5 cm

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Elmand@

Går ud fra du mener 2,5 cm. fald pr. meter.

Søren O
Ja det var meningen det skulle være 2,5 cm. udregningerne er heldigvis korrekte

Hej Erik,

I nedenstående eksempel har jeg lavet nogle 1x1 meter felter hvor tagbrønden er højde 0cm. Ser resten ok ud? Hvis man lige ser bort fra jeg ikke har målsat helt ude ved kanten/ydervæg…

Angående kiler. Hvad plejer man at gøre her?
Køber man spær på overmål og så tilpasser dem så toppen af spæret fungere som kile?

På forhånd tak

Vh. Morten
Annonce
Enten kan du bruge kiler, eller købe spærtræ i en passende højde så du kan save dem med det rigtige fald.

En dyksav med føreskinne er fin til formålet, det har jeg selv brugt til spærtræ, skulle lave nogle 3 meter lange kiler, så købte en skinne på 3 meter, så gik det super nemt.

Vi prøver igen, i morgen --
Tror at det er billige at lave kiler. Så går der heller ikke noget til spilde.

Søren O
Det ser fint ud, men det er jo ikke 1 x 1 m du skal regne med.
Du skal tage afstanden fra tagbrønd til hvert spær i begge ender. Denne afstand ganger du med 2,5 cm så har du højden..Det er nemt når spærene er lagt, så laver du kiler med det samme. 

Ift koncept for udmåling af fald ser det fint ud. Kiler skæres separat da der ellers er for stort spild og placeres i spærenes længderetning, deres højde må ikke medregnes til spærenes bæreevne som i dit tilfælde er 45x145 ved cc60, spærtabel er her

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Endelig kan du sætte et søm i rette højde på en stump pind i hvert hjørne, og ved den side der er modsat tagbrønd.
Der trækkes snore ned imellem og ned til tagbrønd. Så måler du fra spær og til snor, voila du har mål på kiler. 

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis