Kloak skift af bøjning

Jeg bor i området, hvor håndværkere var mere travlt end julemandens rensdyr juleaften… de ringer ikke tilbage, trods det vitterligt er en “det skal bare laves uanset”-opgave med billeder und alles.

Så nu overvejer jeg at gøre det delvist selv. Jeg skal have lavet en in situ støbning. Det skal en prof gøre, hvis jeg nogensinde finder en (og anbefal gerne en håndværker i ‘rødderne nord for kbh, der ringer retur og ikke sætter to nuller efter alt). Det er mindre hastende. Derimod har jeg et knækket rør (se billede) som samler lort og papir. Det er det, jeg overvejer at skifte selv nu det er en simpel muffe nipple ø110 opgave. Hvis det ikke kan vente, men det ved jeg jo ikke om det kan.

Hvad siger panelet?
Jeg bor i området, hvor håndværkere var mere... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er meget få forsyningsselskaber der varetager ansvar for skelbrønd. Det er yderst sjældent at skelbrønd betegnes som andet end med fuldt ansvar for matrikelejer. I nogle tilfælde hvis der er tinglyst ejerskab fra forsyning, når f.eks. kloak på grunden aftager fra omkringliggende huse.

For de fleste forsyninger overgår ansvar for kloaksystem (og regnvandssystem) præcist i skel. (Skelbrønd er oftes, eller næsten altid på egen matrikel)

In-situ betyder “På stedet”. Bruges om mange ting,i mange fag. Også om beton støbt “På stedet”, som f.eks. en banket der skal støbes. En anboring og tilkobling af en overgangsfitting på et i forvejen anlagt rørsystem, kaldes også en “in-situ kobling/anboring”

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
HrT skrev den 04-12-2025 22:55:02

Det er liiidt for dyrt vs klippe dem en gang hvert år eller to. Medmindre det er noget forsikringen dækker.

Det gør de fleste selskaber første gang, derefter får man besked på at fjerne årsagen = resten er for egen regning. 

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 05-12-2025 09:56:20

Det er liiidt for dyrt vs klippe dem en gang hvert år eller to. Medmindre det er noget forsikringen dækker.

Det gør de fleste selskaber første gang, derefter får man besked på at fjerne årsagen = resten er for egen regning. 

/BOFH 

Altså klipper det? 

HrT skrev den 05-12-2025 16:52:15

/BOFH 

Altså klipper det? 

Klippe skære ​fræse er lidt i samme boldgade.

larsen56 skrev den 05-12-2025 17:13:10

HrT skrev den 05-12-2025 16:52:15

/BOFH 

Altså klipper det? 

Klippe skære fræse er lidt i samme boldgade.

Så medmindre det er gået i stykker, så skal jeg regne med at selv betale klipning af rødder hvert 2.-3. år ish, og så en eller anden gang en udskiftning. Er det lidt sådan det normalt forløber?

Annonce
De dækker en rodskæring inde i røret ved første svigt = hvis et kamera ikke kan gå igennem er funktionen så nedsat at røret ikke kan inspireres. Dvs de hjælper ifm en opstået skade man som privatperson ikke har rimelig mulighed for at kunne inspicere eller forudse.
Synlige rødder i en brønd hjælper de ikke med og er husejers normale ansvar for vedligehold.

/BOFH 

BOFH skrev den 06-12-2025 11:12:55

De dækker en rodskæring inde i røret ved første svigt = hvis et kamera ikke kan gå igennem er funktionen så nedsat at røret ikke kan inspireres. Dvs de hjælper ifm en opstået skade man som privatperson ikke har rimelig mulighed for at kunne inspicere eller forudse.
Synlige rødder i en brønd hjælper de ikke med og er husejers normale ansvar for vedligehold.

/BOFH 

nu ikke helt rigtigt

der er åbenbat forskel på skelbrønden , her oppe er det forsyningen der står for den
inde på grunden er brønden dækket af rørskadeforsikringen . dem har jeg efterhånden skiftet en del af på forsikringens regning
bredker skrev den 06-12-2025 11:24:25

nu ikke helt rigtigt

der er åbenbat forskel på skelbrønden , her oppe er det forsyningen der står for den
inde på grunden er brønden dækket af rørskadeforsikringen . dem har jeg efterhånden skiftet en del af på forsikringens regning

Nu var det ift forsikring ift det kommunale  er der åbenbart forskelle og dermed ift hvor husejers forsikringdækker - her er skilleflade ift husejer vs offentlig ansvar ved skel, dvs hvis skelbrønd ligger på din grund er det dit eget ansvar.

/BOFH 

Ifølge min forsikring vil de inspicere og det bør være dækket, omend der påhviler husejer normal vedligeholdelsespligt. Lige der er jeg lidt “meh” for har ikke skænket det en tanke, at jeg bør inspicere kloakken en gang imellem. Regnvandskloaken tjekker jeg årligt, men spildevandskloaken har jeg ikke tjekket årligt.

Det kostede 1400,- at få den renset og rødderne klippet, så det er ikke en økonomisk ruin. Det er mere hele “dét vidste jeg ikke” der frustrerer. For lidt som med elkabler havde jeg tænkt at vedligehold er at få det repareret ved driftssvigt. For i min optik burde det virke medmindre det er gået i stykker = skade. Men det er så forkert.

Nu melder jeg det og får afklaret, om det er dækket. Hvis dækningen alene er klipning af rødder, så får jeg det ordnet udenom forsikringen. Der er 5000,- i selvrisiko. Det kan jeg få klippet rødder for indtil 2030
Opdatering - og stor tak til bredker, der fik mig til at tjekke forsikringen, som nu har godkendt udskiftning af min spulebrønd (så fandt jeg ud af, hvorfor jeg har to: en spule og sikkert en samle).

Dét var immervæk en lettelse, at jeg nu får skiftet den ene brønd, som åbenbart er gennemgroet, og så kan jeg givetvis købe dem til at ordne bøjning og det andet i samme omgang og spare lidt på kørslen.

Endnu engang sparede forummet mig en god sjat penge. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis