Kloak skift af bøjning

Jeg bor i området, hvor håndværkere var mere travlt end julemandens rensdyr juleaften… de ringer ikke tilbage, trods det vitterligt er en “det skal bare laves uanset”-opgave med billeder und alles.

Så nu overvejer jeg at gøre det delvist selv. Jeg skal have lavet en in situ støbning. Det skal en prof gøre, hvis jeg nogensinde finder en (og anbefal gerne en håndværker i ‘rødderne nord for kbh, der ringer retur og ikke sætter to nuller efter alt). Det er mindre hastende. Derimod har jeg et knækket rør (se billede) som samler lort og papir. Det er det, jeg overvejer at skifte selv nu det er en simpel muffe nipple ø110 opgave. Hvis det ikke kan vente, men det ved jeg jo ikke om det kan.

Hvad siger panelet?
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kan komme til det, så skift det?
Worst case kan de kigge på det når de skal ud til det andet.
Det koster 25kr at hente en bøjning og se om den passer.
https://www.jemogfix.dk/pvc-kloakboejning-110-mm-x-87-gr-roed/8100/9011863/">https://www.jemogfix.dk/pvc-kloakboejning-110-mm-x-87-gr-roed/8100/9011863/
du skal være et lige stykke rør under rensestykket der kan skæres over og samles igen med en skydemuffe , ellers kan det ikke lade sig gøre
bredker skrev den 04-12-2025 15:59:55

du skal være et lige stykke rør under rensestykket der kan skæres over og samles igen med en skydemuffe , ellers kan det ikke lade sig gøre

Er det ikke blot en muffe bøjningen går ned i?

Er in situ støbning generelt noget kloakmestre ikke gider? Det virker lidt sådan og det lugter jo også dernede
HrT skrev den 04-12-2025 17:37:01

bredker skrev den 04-12-2025 15:59:55

Er det ikke blot en muffe bøjningen går ned i?

Er in situ støbning generelt noget kloakmestre ikke gider? Det virker lidt sådan og det lugter jo også dernede
jo , men du kan ikke vride det så meget uden at ødelægge noget
du kan muligvis hvis den krave der er støbt bliver hugget fri , men det kommer an på hvordan det ser ud længere nede

hvad det er du kalder en insitu støbning ved jeg ikke hvad er , ihvertfald ikke noget der høre til kloakk

en insito er til at bore i en brønd til regnvand
Du skal hugge bøjningen fri for at få den defekte ud og for at kunne sætte en ny i. Som bredker skriver skal du nok have mulighed for at kunne tage et stykke af det lodrette rør ud mens du skubber bøjningen på plads i betonen. Du forbinder bøjning og stykket med renselem og skubber dernæst bøjningen på plads. Skydemuffen, som du har skubbet ned på det lodrette stykke skubbes nu på plads. og det er fikset.

fase
Annonce
Insitu betyder støbt på stedet 
johnm skrev den 04-12-2025 18:16:18

Ja ihvertfald hvis man deler ordet lidt op 😉

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ihvertfald ikke noget der bliver brugt ved kloak

insito er en gummiring der bruges nor der bores et rør ind i siden af en plastbrønd
bredker skrev den 04-12-2025 18:43:22

ihvertfald ikke noget der bliver brugt ved kloak

insito er en gummiring der bruges nor der bores et rør ind i siden af en plastbrønd

Så blev jeg klogere. Det er støbning så ujævn beton rende, som det sidder fast i, bliver glat igen. 

Troede faktisk ikke man skulle hugge noget fri. Må kigge derned igen. Lignede “bare” at den skulle skiftes og at man kunne se bøjningen. Men indrømmet, det lugtede fælt og der stod vand op da den blev renset så jeg tog billedet og løb igen 😅
BOFH skrev den 04-12-2025 18:27:37

Ja ihvertfald hvis man deler ordet lidt op 😉

/BOFH 

Korrekt 😊

Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg