Skift kondensator pillefyr / -ovn.

Jeg skal skifte en kondensator på mit pillefyr/ovn (ravelli hrv120). Jeg har fundet kondensatoren og bestilt en ny. Er det lige så enkelt som det ser ud (skifte ledninger til ny kondensator 1:1)? Jeg slukker naturligvis strømmen først 😅🫣

Skifter den fordi min blæser til røgrøret trods rengøring mv ikke transporterer nok luft udover rengøringen. Og fordi kondensator kan være en fejlkilde og kun koster 1/30 af en blæser. 
Jeg skal skifte en kondensator på mit pillefyr/ovn... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
JohnLarsen skrev den 11-11-2025 12:00:12

Hvis motoren, med div. udstyr monteret, kører det ønskede antal rpm kan du helt sikkert gå videre til næste trin.
Hvis luftkanal er delvis blokeret kan der opstå et delvist lufttomt rum som gør at bladene ikke møder sædvanlig modstand, og derfor roterer lettere end normalt, og derfor kører med sædvanlig rpm uden at levere sædvanlig luftmængde.

Min udfordring er at jeg ikke kan finde en luftkanaler at rense udover dem jeg har renset. Det er verdens dårligste manual ift at rense ovnen selv. Jeg gør blot hvad teknikeren gør - dog ikke trykluft ind i kammeret. Har ikke en kompressor (og har en kone).

Kan det være røgsugeren? #6 på billedet.

Røgsuger kan også være problemet, kører den, jeg har set røgsugere helt lukket til i aske
johnm skrev den 11-11-2025 13:53:18

Røgsuger kan også være problemet, kører den, jeg har set røgsugere helt lukket til i aske

Jeg ved simpelhen ikke hvordan jeg skal komme til den. Synes ikke tegningerne/billedet er noget at skrive hjem om. 

Edit: det skulle være den samme. Altså røg suger og røgblæser. 

Jeg har ingen erfaring med modellen, måske bagfra ,eller støvsuge via røgrør
Det er virkelig en dårlig tegning. Blæseren sad nærmest helt nede ved gulvet. Ikke midt i ovnen. Så min fejl. Blæser, som er rengjort, er røgsugeren. Det er den eneste blæser som jeg forstår det. 
Annonce
Ok havde du også prøvet at reducere pillemængde?
Hvis man søger på blæser til dit fyr kommer der 2 frem en røgventilator, og så denne her tangential blæser, den går meget ned i ydelse hvis vingerne er fyldt med støv.. ​LinK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
jeg har skruet helt ned for pillerne og helt op for luften - og alt midt imellem. Det er virkelig bare luften der er problemet. ​At den ​drejer fuld fart men ikke genererer nok ​tryk. 

Den blæser, der vises, er den til rummet. Vores er Hydro så den har aldrig været i brug endnu (kun én gang efter 1 uge væk og hjem til hus på 5° 😱). 
Blot en opdatering:

1) skiftede kondensator. Det hjalp. Den kørte stadig max rpm hele tiden men meget bedre og stærkere forbrænding. Men fortsat med mærkeligt lavt tryk.

2) fandt ud af hvor trykføleren sad - absolut ikke takket være manualen... Den fik jeg rengjort. Det burde nok gøres oftere (også dette er ikke en del af service eftersyn, som jeg nok bare sparer væk nu. For det, de gør rent, kan jeg selv. Og det, de ikke gør rent, er det, der er vigtigt).

Straks det blev gjort var trykket 2x højere. Med andre ord mistænker jeg at kondensatoren var mindste problem og styringen var udfordret af beskidt sensor. For nu kører blæseren på 1/2 kræft og opnår samme tryk som før. Heldigvis kostede kondensatoren 100,- og ovnen spiller før frosten melder sin ankomst for alvor. 
Du har sikkert ret i, at problemet var trykføleren og ikke kondensatoren.

fase
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis