GodeVen skrev den 11-11-2025 10:25:35
Er problemet overhovedet motoren? Har du sikret dig at der ikke er sket en begrænsning i luftstrømmen?
Hvis kondensatoren har mistet kapacitet af betydning, vil motoren have svært ved at starte.
Altså, det hele startede med at den ikke startede ordentligt. Så rensede jeg alt, jeg vidste om (kanaler, røgrør samling).
Jeg fik den til at starte men den kunne så ikke komme op i temperatur, efterlod enormt meget slagger osv. Det har ikke været et problem før. Så fandt ud af, at også motorens rotor kan renses (og det har teknikerne ikke gjort under deres besøg, for jeg er nysgerrig 👀). Da den blev renset (og den var pænt fyldt med aske osv) kørte alt bedre, men slet ikke godt nok.
Nu kører den som om der kommer for lidt luft ind. Hvis jeg sætter en blæser på indsugningen brænder den, som den skal. Til gengæld kommer der røg ud fordi udsugningen ikke kan følge med.
Alt det indikerer at der er en forstoppelse / snævring et eller andet sted. Men det er ikke i røgrørets nederst meter og derfra og ind i maskinen. Eller i nogle af de steder, jeg kan rense og tilgå inkl indsugningsrør, luftkanaler mv.
Det eneste jeg ikke kan rense er de indvendige luftkanaler, fordi i min ovn kan den indvendige beklædning/sten ikke fjernes. Så hvis der er begrænsninger dér kan jeg ikke rense / tilgå dem. Men jeg har renset alt andet fra og med rotoren og tilbage til kammeret.
Så nu prøver at skifte kondensatoren i håb om at det med moment kan hjælpe. Jeg kan se, at folk skifter kondensatorer, men oftest/kun fordi den ikke sender strøm igennem (blæserstop). Jeg kan simpelthen ikke finde logikken i at en blæser har moment, som har betydning for luftmængde. Normalt er højere rpm = mere luft. Men hvis det virker har jeg sparet en masse penge og besvær. Kondensatoren er 5-10 minutter at skifte. At få blæseren ud og ind tog noget længere tid (og var bare generelt ikke super let at komme til).
Jeg kan heller ikke finde en tegning med lejer eller smøring. Jeg ville bare tro at så ville den enten larme eller have svært ved at komme op i opdyrkninger. Ikke at den ville køre med høj rpm og lav mængde luft.