Skift kondensator pillefyr / -ovn.

Jeg skal skifte en kondensator på mit pillefyr/ovn (ravelli hrv120). Jeg har fundet kondensatoren og bestilt en ny. Er det lige så enkelt som det ser ud (skifte ledninger til ny kondensator 1:1)? Jeg slukker naturligvis strømmen først 😅🫣

Skifter den fordi min blæser til røgrøret trods rengøring mv ikke transporterer nok luft udover rengøringen. Og fordi kondensator kan være en fejlkilde og kun koster 1/30 af en blæser. 
Jeg skal skifte en kondensator på mit pillefyr/ovn... Vis hele indlægget
35 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Nu har jeg det ikke fra Al, men erfaring med pillefyr gennem mere end 20 år.Der er da skiftet nogle kondensatorer i den tid og der er jeg ikke den eneste. Der er producenter der er gået over til skyggepols motorer .
S. Fabrin skrev den 11-11-2025 08:34:11

HrT skrev den 10-11-2025 22:59:59

johnm skrev den 10-11-2025 22:57:39

Er det ikke almindeligt kendt at kondensatorer mister kapacitet især i forbindelse med varme.

Det hævder google. Men hvorfor det giver mindre luft strøm ved samme rpm forstår jeg ikke 

Kondensatoren er typisk en MP kondensator. der kun taber lidt kapacitet over mange år. Det  er noget andet med elektrolytkondensatorer., der ikke bruges til startkondensatorer. De er polariserede ved at have en plus og minus tilslutning. Nu er AI ikke nødvendigvis den ren sandhed.

Når jeg ser på den viste ventilator, tyder det på at den har glidelejer, der kan blive tørre over tid.
Noget andet er, at såfremt ventilatoren kører med samme omdrejningstal som før, men giver mindre luft, skal årsagen måske søges et andet sted.

Som jeg kan google mig til har den lukkede lejer. Jeg kan bare ikke google mig til hvilke og hvordan de skiftes. Motoren i sig selv kører glimrende / lydløst mere eller mindre. Det er bare som om den ikke skubber nok luft ift hvor mange rpm den kører med. Der kan jeg google mig til at det skyldes moment (noget med at den kan rotere men ikke kan skubbe luften nok), men min egen logik siger det modsatte (rotation = luftmængde). Det, der skulle være forskellen, er, at luftmængden er ok under rensning hvor luftmodstand er lavere end under drift. 

Om det er korrekt ved jeg ikke. Men tænker det er 100kr værd at forsøge sig med. For alternativet er nok en servicetekniker og/eller blæserskift. Begge vil jeg gerne undgå for jeg har planer om at komme væk fra piller og over på varmepumpe (pris ~ samme, men meget bedre indeklima, mindre slæb og mindre rengøring. Vores pilleovn er Hydro og står i et opholdsrum og har plads til 15-20kg af gangen = der bæres mange poser herhjemme. Og hvis vi er væk mere end 1-1.5 dag løber den tør for piller. For ej at nævne energimærket og husets vurdering )
Er problemet overhovedet motoren? Har du sikret dig at der ikke er sket en begrænsning i luftstrømmen?

Hvis kondensatoren har mistet kapacitet af betydning, vil motoren have svært ved at starte.
GodeVen skrev den 11-11-2025 10:25:35
Er problemet overhovedet motoren? Har du sikret dig at der ikke er sket en begrænsning i luftstrømmen?
Hvis kondensatoren har mistet kapacitet af betydning, vil motoren have svært ved at starte.

Det påstås, at motoren kører som den skal. Så hvis motoren kører som den skal, må fejlen ligge et andet sted. 

fase
GodeVen skrev den 11-11-2025 10:25:35

Altså, det hele startede med at den ikke startede ordentligt. Så rensede jeg alt, jeg vidste om (kanaler, røgrør samling).

Jeg fik den til at starte men den kunne så ikke komme op i temperatur, efterlod enormt meget slagger osv. Det har ikke været et problem før. Så fandt ud af, at også motorens rotor kan renses (og det har teknikerne ikke gjort under deres besøg, for jeg er nysgerrig 👀). Da den blev renset (og den var pænt fyldt med aske osv) kørte alt bedre, men slet ikke godt nok.

Nu kører den som om der kommer for lidt luft ind. Hvis jeg sætter en blæser på indsugningen brænder den, som den skal. Til gengæld kommer der røg ud fordi udsugningen ikke kan følge med.

Alt det indikerer at der er en forstoppelse / snævring et eller andet sted. Men det er ikke i røgrørets nederst meter og derfra og ind i maskinen. Eller i nogle af de steder, jeg kan rense og tilgå inkl indsugningsrør, luftkanaler mv.

Det eneste jeg ikke kan rense er de indvendige luftkanaler, fordi i min ovn kan den indvendige beklædning/sten ikke fjernes. Så hvis der er begrænsninger dér kan jeg ikke rense / tilgå dem. Men jeg har renset alt andet fra og med rotoren og tilbage til kammeret.

Så nu prøver at skifte kondensatoren i håb om at det med moment kan hjælpe. Jeg kan se, at folk skifter kondensatorer, men oftest/kun fordi den ikke sender strøm igennem (blæserstop). Jeg kan simpelthen ikke finde logikken i at en blæser har moment, som har betydning for luftmængde. Normalt er højere rpm = mere luft. Men hvis det virker har jeg sparet en masse penge og besvær. Kondensatoren er 5-10 minutter at skifte. At få blæseren ud og ind tog noget længere tid (og var bare generelt ikke super let at komme til).

Jeg kan heller ikke finde en tegning med lejer eller smøring. Jeg ville bare tro at så ville den enten larme eller have svært ved at komme op i opdyrkninger. Ikke at den ville køre med høj rpm og lav mængde luft. 
Annonce
Hvis motoren, med div. udstyr monteret, kører det ønskede antal rpm kan du helt sikkert gå videre til næste trin.
Hvis luftkanal er delvis blokeret kan der opstå et delvist lufttomt rum som gør at bladene ikke møder sædvanlig modstand, og derfor roterer lettere end normalt, og derfor kører med sædvanlig rpm uden at levere sædvanlig luftmængde.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Har du prøvet at justere % på blæser/piller?
Hvis du har adgang til en elektronisk omdrejningstæller, kan du jo måle motorens omdrejninger når den køre, er der ikke noget med der sidder en form for svinghjul bag på motoren der køre rundt? der ville du jo nemt kunne måle omdrejningerne.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis motoren ikke kører med korrekt omdrejningstal, giver den ikke korrekt luftmængde. Så vidt jeg husker indgår omdrejningstallet i 2. potens i ydelsesberegningen.

Søren O
johnm skrev den 11-11-2025 12:10:05

Har du prøvet at justere % på blæser/piller?

Jeg har prøvet alt. Den står max blæst som normalt får pillerne til at flyve rundt i ovnen. Nu kan den lige brænde nogenlunde. 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis