S. Fabrin skrev den 10-11-2025 21:30:52
Tusse67 skrev den 10-11-2025 20:37:23
Kan nye lejer i blæser ikke også være en vej udenom det sure indkøb af helt ny blæser?
Jo, det er en mulighed. Eller hvis det er glidelejer, så kan en smøring måske gøre noget ved sagen. Det kan komme lidt an på alderen af blæseren.
Det er givetvis en ældre sag. Synes jeg mindes der stod 2011 eller lignende i salgspapirerne da vi overtog huset.
Jeg har måske udtrykt mig forkert. Eller det har jeg nok i min jagt på fejlkilder. Min styring og alt indikerer at ovnen kalder på de rette omdrejninger og at motoren spinner de rette omdrejningerne. Men mængden af luft, der flyttes, er alt for lav. Så lav at jeg kæmper med slagger og alarm / kvælning under opstart.
Efter at have renset alt inkl motorens hjul / vinger, kører det bedre men langt fra godt nok. Google hævder det kan være at kondensatoren har mistet kapacitet som skulle få motoren til at spinne uden at flytte nok luft. Hvordan det virker forstod jeg ikke. Noget med moment.
Til gengæld forstod jeg at en kondensator koster 100kr, et servicebesøg 2200kr og en ny blæseindhed 3300kr. Så der er ikke meget spildt ved at prøve med kondensatoren først.